Odniesienie do podstawy programowej: Kształtowanie umiejętności społecznych: dziecko obdarza uwagą rówieśników i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują, przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu siebie i swojego otoczenia: dziecko grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje) i formułuje uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne.
Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne: dziecko umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych.
Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania: dziecko potrafi uważnie patrzeć, organizuje pole spostrzeżeniowe, aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach, dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową, potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania.
Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne: dziecko wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa. zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:Kształtowanie umiejętności społecznych: dziecko obdarza uwagą rówieśników i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują, przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie... więcej
Cel:
- pokazanie uczniom, jak wyglądają przedszkola w krajach afrykańskich,
- zwrócenie uwagi na podobieństwa i różnice w przedszkolach w Polsce i wybranych krajach Afryki
– pokazanie uczniom perspektywy mieszkańców krajów Południa,
– zapoznanie uczniów z realiami życia ich rówieśników w Zimbabwe,
– zapoznanie uczniów z podstawowymi informacjami na temat Zimbabwe
– podjęcie przez ucznia samodzielnej inicjatywy w postaci napisania listu do Teko bądź zrobienie tego przy pomocy rodzica/opiekuna.
Wprowadzenie:
– nauczyciel sadza uczniów w kole, podaje temat zajęć, prezentuje narzędzia, które zostaną wykorzystane podczas lekcji, opisuje przebieg zajęć i ich cel,
– nauczyciel prosi kilku uczniów o odpowiedź na pytanie: po co dzieci w Polsce chodzą do przedszkola?.
Następnie podsumowuje wypowiedzi i akcentuje, iż na tym spotkaniu uczniowie dowiedzą się, czy dzieci w Afryce chodzą do przedszkola z tego samego powodu co ich polscy rówieśnicy, i jak wygląda miejsce ich nauki.
Odpowiedzi udzielone przez dzieci można utrwalić na tablicy poprzez narysowanie głównych elementów wypowiedzi (np. zabawka, książka, przedszkolny kolega).
Idziemy do przedszkola:
– nauczyciel prezentuje uczniom materiały fotograficzne, które przedstawiają przedszkola i sytuacje przedszkolne w krajach afrykańskich. (Załącznik nr 1) Zwraca uwagę na to, dlaczego wyglądają właśnie tak, co jest w nich charakterystycznego, w jakich warunkach uczą się dzieci w Afryce. Razem z uczniami próbuje odnaleźć podobieństwa i różnice w stosunku do przedszkoli w Polsce.
Opcjonalnie: na zakończenie zdjęć można pokazać mapę Afryki z zaznaczonym Zimbabwe oraz wyjaśnić uczniom, że jest to miejsce, z którego otrzymali list od chłopca imieniem Teko.
Teko i jego przedszkole:
– nauczyciel prosi uczniów o zajęcie miejsc przy stolikach i czyta głośno list od Teko, chłopca z Zimbabwe (Załącznik nr 2)
Po przeczytaniu listu zadaje kilka pytań sprawdzających:
– w jakim kraju mieszka Teko?
– czy przedszkole Teko jest daleko od domu chłopca?
– jakie stroje noszą przedszkolaki w Zimbabwe?
Następnie rozdaje uczniom po egzemplarzu Załącznika nr 3 - flag Zimbabwe. Zadaniem uczniów jest jej pokolorowanie według zamieszczonego obok wzoru.
Podczas kolorowania flag można podać uczniom kilka informacji związanych z krajem, w którym mieszka Teko (gdzie leży Zimbabwe?, w jakim języku mówią jego mieszkańcy?, jakie żyją tam zwierzęta?).
Szczegółowe informacje można znaleźć na stronach: http://pl.wikipedia.org/wiki/Zimbabwe , http://www.zimbabwetourism.net/
Zakończenie:
– nauczyciel krótko podsumowuje przyswojone przez uczniów informacje, zachęca ich do napisania odpowiedzi na list Teko.