Odniesienie do podstawy programowej: Kształtowanie umiejętności społecznych: dziecko obdarza uwagą rówieśników i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują, przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych. Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne: dziecko umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych.
Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania: dziecko potrafi uważnie patrzeć, organizuje pole spostrzeżeniowe, aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach, dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową, potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania.
Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne: dziecko wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa. zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:Kształtowanie umiejętności społecznych: dziecko obdarza uwagą rówieśników i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują, przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie... więcej
Cel:
– ukazanie, w jaki sposób wygląda dostęp do wody w wielu miejscach w Afryce
– przedstawienie trudności, które wiążą się z ograniczonym dostępem do wody
– pokazanie uczniom perspektywy mieszkańców krajów Południa
– podjęcie samodzielnej inicjatywy na rzecz krajów Południa
Wprowadzenie:
– nauczyciel sadza uczniów w kole, podaje temat zajęć, prezentuje narzędzia, które zostaną wykorzystane podczas lekcji, opisuje przebieg zajęć i ich cel,
– nauczyciel rozkłada na środku sali zdjęcia wycięte z gazet (dom, człowiek, roślina, zwierzę, fabryka itp.), prosi uczniów o komentarz, komu/czemu na zdjęciach woda niezbędna jest do istnienia. Następnie podsumowuje wypowiedzi, przedstawiając temat zajęć oraz wyjaśniając krótko, iż bez wody nic na świecie nie mogłoby istnieć.
Po zabawie fotografie można powiesić w widocznym miejscu sali.
Ogród Mirembe
Nauczyciel prosi uczniów, aby zajęli miejsca, i czyta im opowiadanie „Ogród Mirembe” (Załącznik nr 1). Następnie zadaje pytania sprawdzające i pozwala odpowiedzieć na nie na forum grupy kilku wybranym osobom lub moderuje krótką dyskusję na ten temat.
Pytania sprawdzające:
Co Mirembe otrzymała od pani Liny?
Dlaczego ogród Mirembe nie zakwitł?
Dlaczego woda jest tak bardzo potrzebna ludziom do życia?
Co zrobił pan Samuel, aby ogród Mirembe mógł zakwitnać?
Woda jest skarbem
Nauczyciel przygotowuje stolik, na którym ustawia cztery 1,5-litrowe butelki wypełnione wodą, które nie mają nakrętek.
Wybiera dwóch uczniów i prosi, żeby każdy z nich przeniósł butelki z jednego krańca sali w drugi, tak aby nie wylała się ani jedna kropla. Następnie, nawiązując do sytuacji ich rówieśników z krajów afrykańskich, prosi uczniów o wypowiedź, jakie trudności mieli z wykonaniem tego zadania. Kontrastuje długość sali z długością drogi, jaką wiele dzieci musi pokonać, aby wrócić od studni do domu i nie rozlać po drodze cennego płynu.
Zakończenie:
– nauczyciel krótko podsumowuje przyswojone przez uczniów informacje. Prosi o zajęcie miejsc przy stolikach. Rozdaje kartki i kredki/flamastry. Prosi uczniów o przygotowanie rysunku, przedstawiającego, jak może wyglądać urządzenie, które skonstruował dla Mirembe pan Samuel. Następnie przygotowane prace