Odniesienie do podstawy programowej: Kształtowanie umiejętności społecznych: dziecko obdarza uwagą rówieśników i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują, przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych. Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne: dziecko umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych.
Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania: dziecko potrafi uważnie patrzeć, organizuje pole spostrzeżeniowe, aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach, dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową, potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania.
Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne: dziecko wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa. zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:Kształtowanie umiejętności społecznych: dziecko obdarza uwagą rówieśników i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują, przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie... więcej
Cel:
– ukazanie, w jaki sposób wygląda dostęp do opieki medycznej w wielu miejscach w Afryce
– przedstawienie trudności, które wiążą się z ograniczonym dostępem do opieki lekarskiej i leczenia
– pokazanie uczniom perspektywy mieszkańców krajów Południa
– podjęcie samodzielnej inicjatywy na rzecz krajów Południa
Wprowadzenie:
– nauczyciel sadza uczniów w kole, podaje temat zajęć, prezentuje narzędzia, które zostaną wykorzystane podczas lekcji, opisuje przebieg zajęć i ich cel,
- następnie rozdaje kolorowe kartki i prosi, aby każdy uczeń narysował jedną rzecz, która kojarzy mu się ze zdrowiem.
Po ukończonej pracy uczniowie podnoszą wysoko kartki, a nauczyciel podaje głośno skojarzenia, które zostały narysowane. Zbiera kartki i przypina je wokół napisu „ZDROWIE” na specjalnie przygotowanej tablicy.
Sen o zdrowiu
Nauczyciel prosi uczniów, aby zajęli miejsca, i czyta im opowiadanie „Sen o zdrowiu” (Załącznik nr 1). Następnie zadaje pytania sprawdzające i pozwala odpowiedzieć na nie na forum grupy kilku wybranym osobom lub moderuje krótką dyskusję na ten temat.
Pytania sprawdzające:
– Na co zachorował brat Szadity?
– Jak tata dotarł z chłopcem do szpitala?
– Dlaczego tak waRne jest, aby miec blisko szpital?