Odniesienie do podstawy programowej: PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO – SZKOŁA PODSTAWOWA:
1. Przyswojenie przez uczniów podstawowego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad, teorii i praktyki, dotyczących przede wszystkim tematów i zjawisk bliskich doświadczeniu uczniów.
2. Zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów
3. Kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie
SZKOŁA PODSTAWOWA
• Historia i społeczeństwo
7. Problemy ludzkości. Uczeń:
2) opisuje i ocenia na przykładach wpływ techniki na środowisko naturalne i życie człowieka
4) opowiada o przejawach nędzy na świecie
• Przyroda
5. Człowiek, a środowisko. Uczeń:
1) prowadzi obserwacje i proste doświadczenia najbliższego otoczenia
2) wyjaśnia wpływ codziennych zachowań w domu, w szkole, w miejscu zabawy na stan środowiska
3) proponuje działania sprzyjające środowisku przyrodniczemu
4) podaje przykłady miejsc w najbliższym otoczeniu, w którym zaszły korzystne i niekorzystne zmiany pod wpływem działalności człowieka
• Etyka
9. Uzasadnianie opinii, wydawanie sądów, kryteria ocen, między innymi w odniesieniu do zjawisk społecznych
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO – GIMNAZJUM:
1. Przyswojenie przez uczniów określonego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad, teorii i praktyki,.
2. Zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów
3. Kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie
GIMNAZJUM
• Wiedza o społeczeństwie
23. Problemy współczesnego świata. Uczeń:
4) rozważa jak jego zachowania mogą wpływać na życie innych ludzi na świecie
25. Gospodarka rynkowa. Uczeń:
2) podaje przykłady racjonalnego i nieracjonalnego gospodarowania
• Geografia
10. Wybrane regiony świata. Relacje: człowiek – przyroda – gospodarka
• Biologia
X. Globalne i lokalne problemy środowiska. Uczeń:
1) przedstawia przyczyny i analizuje skutki globalnego ocieplenia zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO – SZKOŁA PODSTAWOWA:
1. Przyswojenie przez uczniów podstawowego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad, teorii i praktyki, dotyczących przede wszystkim tematów i zjawisk bliskich doświadczeniu uczniów.
2. Zdobycie przez uczniów... więcej
Cel ogólny:
• Przedstawienie globalnych współzależności na podstawie zagadnienia odpowiedzialnej konsumpcji
Cele szczegółowe:
• kształtowanie krytycznego myślenia,
• zapoznanie z zasadami, jakimi należy się kierować podczas zakupów, aby zostać odpowiedzialnym konsumentem
• uświadomienie jakie zagrożenia niesie ze sobą marnotrawienie zasobów i nie przemyślane zakupy
• kształtowanie postaw odpowiedzialności za wspólne dobro
Liczba uczestników: ok. 15-25 osób (1 klasa).
Potrzebne materiały:
• różnego rodzaju odpady (głównie opakowania),
• ksero załącznika nr 1.
• Komputer z dostępem do Internetu, głośniki, rzutnik
• Kartki z hasłem do wklejenia do zeszytu („Refuse what you do not need. Reduce what you do need. Reuse what you consume. Recycle what you cannot Refuse, Reduce or Reuse, and Rot (Compost) the rest”.
„Odmów tego, czego ci nie trzeba. Zmniejsz ilość tego, czego potrzebujesz. Użyj ponownie tego, czego już raz użyłeś. Odzyskuj to, czego nie da się już użyć. Ogranicz lub ponownie wykorzystaj albo kompostuj resztę”)
Tok zajęć:
1. Przed rozpoczęciem zajęć rozrzuć po sali śmieci. Na początku zajęć poproś dzieci, aby pomogły ci posprzątać ten bałagan. Ułóżcie śmieci na jednej kupce i zabawcie się w detektywa. Wspólnie zastanówcie się, jakiego rodzaju są to odpady, dlaczego stały się śmieciami, skąd pochodzą i jak długie było ich „życie”. Pomyślcie np., czy są to odpady opakowaniowe, czy kartki, które były potrzebne tylko przez chwilę, a może złamana kredka
2. Ułóżcie śmieci w jednej linii – tak, żeby można było im łatwo nadać numerki. Podziel dzieci na grupy minimum trzyosobowe i każdej grupie daj kartę pracy (załącznik nr 1). Im więcej pojawi się pomysłów i inspiracji, tym lepiej.
3. Omówcie wspólnie pytania (karta pracy, załącznik nr 1), niech dzieci wymienią się pomysłami.
4. Obejrzyj z uczniami film „Historia rzeczy” (https://www.youtube.com/watch?v=waXLd93bYvk)
5. Porozmawiaj z dziećmi dlaczego ważne jest aby odpowiedzialnie kupować.
6. Zastanówcie się wspólnie, co oznacza odpowiedzialna konsumpcja.
7. Podsumuj lekcję i rozdaj dzieciom kartki z hasłem:
„Refuse what you do not need. Reduce what you do need. Reuse what you consume. Recycle what you cannot Refuse, Reduce or Reuse, and Rot (Compost) the rest”.
„Odmów tego, czego ci nie trzeba. Zmniejsz ilość tego, czego potrzebujesz. Użyj ponownie tego, czego już raz użyłeś. Odzyskuj to, czego nie da się już użyć. Ogranicz lub ponownie wykorzystaj albo kompostuj resztę”, które mają wkleić do zeszytu.