Miłość w Azji Centralnej
Opis:
Scenariusz lekcji. Celem lekcji jest przedstawienie informacji o współczesnej tadżyckiej kulturze i społeczeństwie z akcentem na sytuację kobiet oraz zwyczaje dot. zakładania rodziny, oraz porównanie z sytuacją w Polsce.
Autor/Autorka (autorzy/autorki):
Martyna Kwiatkowska, Bożena Kwiatkowska
Wydawca:
Fundacja Edukacja dla Demokracji
Odniesienie do podstawy programowej: Uczeń przedstawia związki miedzy swoim życiem a sytuacją swojej społeczności lokalnej, sytuacją Polski, Europy i świata. Wyjaśnia złożoność zjawisk społecznych, politycznych, ekonomicznych i kulturowych. Uwzględnia perspektywę globalną w interpretacji tych zjawisk. (Podstawa programowa przedmiotu wiedza o społeczeństwie. III etap edukacyjny (zakres rozszerzony) (pkt VI wymagań ogólnych). zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:Uczeń przedstawia związki miedzy swoim życiem a sytuacją swojej społeczności lokalnej, sytuacją Polski, Europy i świata. Wyjaśnia złożoność zjawisk społecznych, politycznych, ekonomicznych i kulturowych. Uwzględnia perspektywę globalną w interpretacji tych zjawisk. (Podstawa... więcej
Miłość w Azji Centralnej
| Przebieg lekcji |
Faza wstępna:
Lekcja poprzedzona jest pracą domową, która ma charakter wstępu do omawianego tematu.
1. Uczniowie zostali podzieleni na grupy i mieli za zadanie przygotować podstawowe informacje na temat Tadżykistanu (położenie geograficzne, ukształtowanie terenu, klimat, ustrój polityczny, obowiązująca religia, gospodarka, itp.)
2. Nauczyciel przeprowadza pogadankę, w trakcie której uczniowie dzielą się uzyskanymi wcześniej informacjami.
Ogniwo centralne lekcji:
1. Nauczyciel rozdaje uczniom tekst "Bratnie dusze" (może być jeden na dwoje uczniów) i prosi o uważne przeczytanie tekstu.
2. Uczniowie dzielą się spostrzeżeniami na temat kultury i obyczajów panujących w Tadżykistanie. Porównują zachowania kobiet i mężczyzn w Polsce i w państwie Azji Centralnej. Dostrzegają różnice kulturowe i religijne.
3. Nauczyciel rozdaje karty pracy nr 1 i prosi o pisemne udzielenie odpowiedzi na postawione pytania. Mają one za zadanie uporządkowanie informacji.
4. Nauczyciel sprawdza poprawność udzielonych odpowiedzi.
Ogniwo końcowe lekcji:
1. Nauczyciel kieruje dyskusją na temat prawa innych ludzi do odmienności kulturowej, obyczajowej, do odmiennego zdania, sposobu zachowania, innych przekonań i innej wiary. Podkreśla konieczność tolerancji.
| Praca domowa: Karta pracy nr 2 (Jeśli wystarczy czasu uczniowie mogą wyjaśnić znaczenia słów na lekcji) |
Wykorzystane materiały dydaktyczne:
• tekst "Bratnie dusze",
• karta pracy nr 1,
• karta pracy nr 2.