SCENARIUSZE

Zwyczaje weselne w Tadżykistanie. Różnorodność – rozumienie i szanowanie różnic w społeczeństwie globalnym

Opis: Scenariusz lekcji. Uczniowie poznają współczesną sytuację społeczną oraz kulturę Tadżykistanu poprzez pryzmat zaślubin.

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Martyna Kwiatkowska, Bożena Kwiatkowska



Zwyczaje weselne w Tadżykistanie. Różnorodność – rozumienie i szanowanie różnic w społeczeństwie globalnym

Przebieg lekcji
Lekcja poprzedzona jest pracą domową, która ma charakter wstępu do omawianego tematu:
Przygotuj informacje na temat zwyczajów weselnych w Polsce.

Faza wstępna:
1. Pogadanka dotycząca funkcji obrzędów i zwyczajów (w tym weselnych).
2. Pogadanka na temat związku dwojga ludzi różnych wyznań, bądź pochodzących z różnych kręgów kulturowych.

Ogniwo centralne lekcji:
1. Nauczyciel zwraca uwagę, że ludzie pochodzący z różnych kultur i decydujący się na związek małżeński, powinni szanować tradycje typowe dla kraju, z którego pochodzi partner.
2. Jeden z uczniów czyta głośno opowieść o przygotowaniach do zaślubin dziewczyny z Tadżykistanu i młodego mężczyzny z Odessy.
3. Nauczyciel dzieli uczniów na osiem grup. Informuje, że każda z nich otrzyma fragment opowieści młodej tadżyckiej kobiety.
4. Wyłoniony przez grupę lider otrzymuje załącznik (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 lub 8) i odpowiednią kartę pracy.
5. Uczniowie uważnie czytają i analizują informacje zawarte w załącznikach, a następnie odpowiadają na pytania.

Ogniwo końcowe lekcji:
1. Liderzy poszczególnych grup przedstawiają efekty pracy.
2. Nauczyciel prezentuje uczniom zdjęcia z zaślubin. Bohaterami są Tadżycy. Uczniowie poszukują kolejnych faz obrzędu.
3. Dyskusja kierowana przez nauczyciela na temat tolerancji, szanowania prawa innych ludzi do odmiennego zdania, sposobu zachowania, obyczajów i przekonań, jeśli nie stanowią one zagrożenia dla innych ludzi, na temat przeciwstawiania się przejawom dyskryminacji.
4. Pogadanka dotycząca wartości, jakie mają w sobie wszelkie zwyczaje i obrzędy. Zwrócenie uwagi na kultywowanie obrzędów, które stanowią o przynależności do narodu, do określonej grupy kulturowej.
5. Poszukiwanie przez uczniów elementów wspólnych dla zwyczajów weselnych w Polsce i w Tadżykistanie.
6. Zapisanie wniosków.

Wykorzystane materiały dydaktyczne:
  • załączniki (od 1 do 8),
  • karty pracy (od 1 do 8).
Materiały te znajdują się w osobnych modułach.