Zwyczaje weselne w Tadżykistanie
Opis:
Załącznik i karta pracy nr 3 do scenariusza "Różnorodność – rozumienie i szanowanie różnic w społeczeństwie globalnym. Zwyczaje weselne w Tadżykistanie"
Autor/Autorka (autorzy/autorki):
Martyna Kwiatkowska, Bożena Kwiatkowska
Wydawca:
Fundacja Edukacja dla Demokracji
Odniesienie do podstawy programowej: Jak dla właściwego scenariusza zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:Jak dla właściwego więcej
Zwyczaje weselne w Tadżykistanie
| Załącznik 3 |
W zasadzie przyjęte jest u nas od dawien dawna, żeby kandydatkę na żonę znaleźli rodzice pana młodego, wyswatali i otrzymali zgodę rodziców panny młodej na ślub. Następnie poznają ze sobą młodych, a po podjęciu decyzji, umawiają się odnośnie ślubu, określają datę i dzielą obowiązki stron, na przykład wielkość kałymu (kałym jest nieodłącznym elementem każdego wesela). Za mnie kałymu nie płacono – rodzice uznali, że nie ma takiej potrzeby. Po pewnym czasie niektórzy ogłaszają zaręczyny. Zaręczyny obejmują trzy znaczenia: „kabuldoran” (zgoda, by posiadać), „oszchurakon” (ugoszczenie płowem ) oraz „oklik” (czystość, biel). Stosownie do ostatniego znaczenia, rodzice panny młodej przynoszą na uroczystość biały materiał, gwarantując tym samym dziewictwo i czystość swojej córki.
| Karta pracy do załącznika nr 3 |
1. Korzystając z tekstu źródłowego, ułóż plan obrazujący kolejność działań mających doprowadzić do zawarcia związku małżeńskiego przez młodych ludzi.
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………