Tolerancja – konieczność w zglobalizowanym świecie
| Przebieg lekcji |
Faza wstępna
1. Przypomnienie przez prowadzącego zajęcia poprzedniego tematu i sprawdzenie pracy domowej.
2. Krótka pogadanka sygnalizująca najważniejsze zagadnienia.
3. Zwrócenie uwagi przez nauczyciela, że autorka tekstu źródłowego jest katoliczką, jej znajomy jest protestantem, a obydwoje przebywają w państwie muzułmańskim.
Ogniwo centralne lekcji
1. Kluczowe dla lekcji pytanie: Czy różnice kulturowe pomagają, czy przeszkadzają w nawiązywaniu kontaktów.
2. Swobodna dyskusja uczniów.
3. Uczniowie zostają podzieleni na 5 grup, w których mają zebrać informacje o islamie, muzułmanach, chrześcijaństwie, katolikach, protestantach. W tym celu mogą korzystać z Internetu, encyklopedii, słowników tematycznych.
4. Liderzy zespołów prezentują pozyskane informacje.
5. Nauczyciel prowokuje dyskusję na temat podobieństw i różnic pomiędzy katolikami, protestantami i muzułmanami, pomiędzy chrześcijaństwem a islamem.
6. Uczniowie swobodnie wymieniają się uwagami.
7. W oparciu o zebrane informacje uczniowie uzupełniają kartę pracy nr 1 (samodzielnie lub pod nadzorem nauczyciela).
8. Rozmowa o potrzebie tolerancji w zglobalizowanym świecie.
9. Nauczyciel sprawdza poprawność udzielonych odpowiedzi.
Ogniwo końcowe lekcji
Nauczyciel podsumowuje dyskusję (lub prosi o to wybranego ucznia). Zwraca uwagę, że poznanie i opisywanie dziedzictwa kultury regionalnej oraz narodowej i postrzeganie go w perspektywie kultury europejskiej oraz światowej daje możliwość rozumienia i szanowania różnic w społeczeństwie globalnym, dzięki temu można kształtować postawy szacunku dla tradycji innych narodów.
Wykorzystane materiały dydaktyczne- tekst Bratnie dusze (w osobnym module),
- karta pracy nr 1 (w osobnym module),
- Internet,
- słowniki.