Przemiany i uwarunkowania zmian w edukacji od XIX do XXI wieku oraz ich wpływ na życie dzieci.
Opis:
Scenariusz porusza temat dostępu do edukacji w kontekście historycznym i współczesnym. Uczeń/uczennica biorący udział w lekcji wiedzą, czym jest powszechny obowiązek szkolny, umieją opisać warunki pracy w XIX–wiecznych fabrykach, wskazać różnice w dostępie do edukacji w XIX w. i współcześnie oraz rozumieją znaczenie edukacji w życiu ludzi i przyczyny braku dostępu do edukacji.
Autor/Autorka (autorzy/autorki):
Radosław Janicki
Wydawca:
Polska Akcja Humanitarna
Odniesienie do podstawy programowej:
Podstawa programowa 2010:
II etap edukacyjny
Historia i społeczeństwo
1.2 – podaje przykłady różnorodnych potrzeb człowieka oraz sposoby ich zaspokajania
1.5 – charakteryzuje społeczność szkolną, z uwzględnieniem swoich praw i obowiązków
4.4 – omawia wybrane prawa dziecka i podaje, gdzie można się zwrócić, gdy są one łamane
Etyka
3 – Człowiek jako osoba; godność człowieka
4 – Przyjmowanie odpowiedzialności za siebie.
5 – Prawa i obowiązki, zasady i reguły postępowania, w tym także w ruchu drogowym.
6 – Uczestnictwo w grupie, porozumiewanie się z innymi.
7 – Wolność i jej różne rozumienie, autorytety i wzory osobowe.
8 – Praca i jej wartość dla człowieka. zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:
Podstawa programowa 2010:
II etap edukacyjny
Historia i społeczeństwo
1.2 – podaje przykłady różnorodnych potrzeb człowieka oraz sposoby ich zaspokajania
1.5 – charakteryzuje społeczność szkolną, z uwzględnieniem swoich praw i obowiązków
4.4... więcej