Dzirtdan – baśń o małym chłopcu, który przechytrzył potwora
| Przebieg zajęć: |
1. Powiedz uczennicom i uczniom, że dziś poznają baśń o małym chłopcu o imieniu Dzirtdan, historia ta jest bardzo popularna w Azerbejdżanie, kraju położonym na Południowym Kaukazie. Pokaż dzieciom na mapie świata lub na globusie, gdzie leży Azerbejdżan, przekaż kilka podstawowych informacji o tym państwie. Możesz również przeprowadzić zabawę: "Ciepło, zimno – gdzie jest Azerbejdżan?". Zabawa została opisana wmodule pt. "Witamy w Azerbejdżanie" (5 minut)
2. Przeczytaj uczennicom i uczniom baśń (materiał nr M.I.2). (6 minut)
3. Zapytaj czy wszystkie pojęcia zawarte w tekście bajki są zrozumiałe. W razie potrzeby wyjaśnij je krótko (1 minuty)
4. Porozmawiaj z uczennicami i uczniami:
• Co jest tematem baśni?
• Jakie elementy wskazują, że jest to baśń? Proponowane odpowiedzi: motyw walki dobra ze złem, zwycięstwo sprawiedliwości i dobra, postacie fantastyczne;
• Zapytaj, jakie cechy charakteru Dzirtdana pozwoliły mu pomóc sobie i innym dzieciom? Odpowiedzi na pytanie zapisz na tablicy. Wśród nich mogą się pojawić: spryt, pomysłowość, odwaga. Zwróć uwagę na te cechy, które zależały bezpośrednio od Dzirtdana. (7 minut)
Podsumuj tę część zajęć wnioskiem, że wiele zależy bezpośrednio od nas samych, że warto wykorzystywać swoje umiejętności, aby odnieść sukces i pomóc innym. (1 minuta)
Opcjonalnie po krótkiej przerwie możesz przeprowadzić ćwiczenie z kartą pracy. Każde dziecko pracuje indywidualnie z kartą pracy. Przeczytaj dzieciom polecenia do kolejnych zadań. Podczas ćwiczenia dzieci narysują Dzirtdana, pomogą mu odnaleźć drogę do domu, rozwiążą krzyżówkę i wykreślankę. (15 minut)
Załączniki (znajdują się w osobnych modułach)
1. Materiały dla ucznia – karta pracy M.I.1, cz. 1, 2 i 3
2. Materiały dla nauczyciela – tekst baśni i krótka informacja o baśni (M.I.2)
3. Podstawowe informacje o Azerbejdżanie (M.III.1.)