SCENARIUSZE

Witamy w Azerbejdżanie

Opis: Scenariusz zajęć. Podczas zajęć uczeń poznaje podstawowe informacje nt. Azerbejdżanu i jego kultury.

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Beata Szcześniak-Piwowarska



Witamy w Azerbejdżanie


Przebieg zajęć:
1. Zabawa: Ciepło, zimno, gdzie jest Azerbejdżan?
Usiądź z dziećmi w kole, a w środku koła umieść dużą mapę świata z zaznaczonymi
granicami państw. Zapytaj dzieci, gdzie leży Azerbejdżan? Uczniowie i uczennice wskazują, gdzie ich zdaniem leży Azerbejdżan – pomagasz mówiąc „ciepło” lub „cieplej” – gdy wskazują miejsce blisko Azerbejdżanu lub „zimno” gdy wskazują oddalone miejsce. Zapytaj uczniów -
z czym kojarzy im się Azerbejdżan, czy coś wiedzą na temat tego kraju? Na jakim kontynencie leży? Jaki jest tam klimat?
Podsumuj kilkoma informacjami - Azerbejdżan jest krajem mniejszym od Polski, ma w swych granicach wysokie góry - Kaukaz, jest tam cieplej niż w Polsce, słynie z wydobycia ropy naftowej i przepięknych dywanów (Patrz: Podstawowe informacje o Azerbejdżanie – M.III.1.) (5 minut)

2. Powiedz uczniom i uczennicom, że dziś dowiemy się więcej o kulturze i życiu, w Azerbejdżanie i że pomogą nam w tym zdjęcia. Wyjaśnij, że fotografie przedstawiają współczesny Azerbejdżan i jego mieszkańców. Podziel uczniów i uczennice na pięć zespołów i każdemu z nich daj jedno zdjęcie.
Możesz także wykorzystać zdjęcia do podziału uczniów na grupy – w tym celu przetnij każde ze zdjęć na kilka części i rozdaj fragmenty uczniom, tak aby każdy otrzymał jeden fragment zdjęcia. Dzieci mające kawałki tej samej fotografii utworzą jedną grupę. (1 - 5 minut)

3. Poproś uczniów i uczennice, aby zastanowili się w grupach, co każde zdjęcie przedstawia i czym zajmują się osoby przedstawione na fotografiach. (5 minut)

4. Usiądźcie w kole, poproś przedstawicieli każdego zespołu, aby po kolei pokazali zdjęcia i opowiedzieli, co przedstawiają. Uzupełniaj wypowiedzi uczniów, tak aby dzieci dowiedziały się jak najwięcej o życiu i zwyczajach w Azerbejdżanie (Więcej informacji na ten temat znajdziesz w materiale: M.III.2). Na zakończenie zapytaj dzieci, co je najbardziej zaciekawiło, co jest znane a co odmienne w porównaniu z polską codziennością i kulturą? (8-10 minut)

Opcjonalnie po krótkiej przerwie możesz przeprowadzić ćwiczenie z kartą pracy. Podczas ćwiczenia uczniowie i uczennice indywidualnie rozwiązują krzyżówkę i zagadki słowne. (10 minut)

Załączniki:
1. Materiały dla nauczyciela:
M.III.1 – Podstawowe informacje o Azerbejdżanie
M.III.2 – Opis do zestawu fotografii
M.III.3 - Zestaw fotografii przedstawiających mieszkańców Azerbejdżanu: kobiety wyplatające dywany, pasterz, mężczyzna robiący zakupy na targu warzyw i owoców, mężczyźni pijący herbatę w czajchanie, mężczyzna z dziećmi spacerujący po terenie roponośnym itp.
2. Materiały dla ucznia: karta pracy M.III.4