Co nas łączy z Kaukazem?
Przebieg zajęć:
1. Napisz na tablicy słowo KAUKAZ, a następnie zapytaj uczniów i uczennice, z czym kojarzy im się ten region? Odpowiedzi zapisz na tablicy. Uzupełnij wiedzę uczniów
o informacje geograficzne, pokaż Kaukaz na mapie i opowiedz, jakie kraje są położone na Kaukazie (możesz wykorzystać mapki umieszczone w prezentacji w materiale M2.I.1). (5 minut)
2. Następnie zapytaj skąd możemy uzyskać wiedzę o odległych regionach tj. Kaukaz ? (1 minuta)
3. Opowiedz, że choć Kaukaz jest odległą krainą, to coraz częściej jest odwiedzany przez Polaków, a wielu imigrantów z Kaukazu mieszka w Polsce. W Polsce i na Kaukazie możemy odnaleźć wspólne elementy. Razem spróbujemy poszukać tych podobieństw. (1 minuta)
4. Pokaż prezentację zdjęć obrazujących współczesny Kaukaz - kulturę, życie codzienne
i zjawiska tj. współpraca międzynarodowa, transport, czy mobilność (materiał M2.I.1). (5 minut)
5. Zapytaj uczniów i uczennice, jakie elementy łączą Polskę i Kaukaz? - wspólnie uzupełnijcie diagram narysowany na tablicy i zapiszcie elementy łączące:
Zwróć uwagę, że Polska i różne kraje Południowego Kaukazu: Azerbejdżan, Gruzja, Armenia mają wiele elementów wspólnych. Podsumuj ćwiczenie stwierdzeniem, że świat staje się coraz mniejszy. Łatwiej niż kiedyś jest nam pozyskać informacje o innych, odległych krajach i regionach i do nich dotrzeć, a produkty z różnych krajów są łatwo dostępne w Polsce. Dzięki różnym międzynarodowym wydarzeniom artystycznym (np. koncerty, wystawy) organizowanym w Polsce łatwiej niż kiedyś można poznawać kulturę innych narodów. Jest coraz więcej zależności, które łączą poszczególne kraje (współpraca międzynarodowa, wymiana handlowa i kulturalna). Proces ujednolicania i zacieśniania więzów pomiędzy różnymi regionami świata – nazywamy globalizacją. (8-10 minut)
| Materiały dla nauczyciela: |
1. Prezentacja zdjęć - M2.I.1
2. Kilka słów o Kaukazie – M2.I.2