Odniesienie do podstawy programowej: Uczeń wyjaśnia, odwołując się do przykładów, na czym polega globalizacja w sferze kultury, gospodarki i polityki; ocenia jej skutki; (Podstawa programowa pkt. 23.3) zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:Uczeń wyjaśnia, odwołując się do przykładów, na czym polega globalizacja w sferze kultury, gospodarki i polityki; ocenia jej skutki; (Podstawa programowa pkt. więcej
Przystanek: Hinalug
| Przebieg zajęć |
1. Pokaż uczniom i uczennicom zdjęcie miejscowości Hinalug (Materiał nr M3.I.1) i krótko opisz jej położenie. (2 minuty)
2. Rozdaj uczniom teksty fragmentów reportażu Wojciecha Góreckiego pt. Hinalug z książki pt. "Planeta Kaukaz" (Materiał nr M3.I.2) i poproś o przeczytanie tekstu. (5 minut)
3. Zapytaj uczniów:
- Jakie zmiany zaszły w miejscowości Hinalug w II połowie XX wieku?
- Jakich dziedzin życia dotyczą zmiany? (Przykładowe odpowiedzi: kultura, gospodarka, komunikacja, moda)
- Jak nazywa się ten proces ujednolicania krajów i regionów na skutek coraz większej liczby współzależności i coraz intensywniejszego przenikania się kultur, gospodarek i społeczeństw (odpowiedź: globalizacja). (5 minut)
4. Poproś uczniów, aby w parach ocenili skutki globalizacji przedstawione w tekście. Rozdaj każdej parze po cztery samoprzylepne karteczki (w dwóch różnych kolorach). Poproś, aby uczniowie zapisali na karteczkach po dwa przykłady ich zdaniem pozytywnych (karteczki w jednym kolorze) i negatywnych skutków (karteczki w drugim kolorze) globalizacji. Tablicę podziel na pół pionową linią – po jednej stronie uczniowie będą przylepiać karteczki z nazwami skutków pozytywnych, a na drugiej stronie negatywnych. (6 minut)
5. Odczytaj i uporządkuj pomysły, wyjaśnij ewentualne niejasności. W podsumowaniu – pokaż, które przejawy globalizacji budzą pozytywne, a które negatywne emocje. Zwróć uwagę, że te same zmiany mogą mieć wymiar pozytywny i negatywny: np. rozprzestrzenianie się wzorców kulturowych (formy rozrywki, ubiór itp.). Zapytaj uczniów jak można przeciwdziałać negatywnym zjawiskom towarzyszącym globalizacji? (7 minut)
| Praca domowa: W tekście opisano zmiany jakie zaszły w wiosce w II połowie XX wieku, zastanów się i napisz – jak zmienił się Hinalug do 2012 roku? |
| Załączniki: |
1. Materiały dla nauczyciela:
M3.I.1 – zdjęcie Hinalug i krótka informacja o wiosce.
M3.I.2 – fragment reportażu pt. “Hinalug” autorstwa Wojciecha Góreckiego.