SCENARIUSZE

Podróż na Kaukaz

Opis: Scenariusz zajęć. Moduł zachęca do poznawania świata, jednocześnie pokazując złożoność sytuacji w regionie Kaukazu Południowego

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Beata Szcześniak-Piwowarska



Podróż na Kaukaz

Przebieg zajęć:

1. Zaproponuj uczniom i uczennicom podróż na Kaukaz. Pokaż krótką prezentację o tym regionie (materiał M3.II.5). (5 minut)
2. Przedstaw uczniom i uczennicom zadanie:
Uczniowie zostaną podzieleni na grupy i w grupach zaplanują trasę podróży samochodem ze swojej miejscowości na Południowy Kaukaz. Każda z grup otrzyma instrukcję z informacją, jakie są cele podróży (3 miejsca) oraz na co zwrócić uwagę podczas planowania podróży. Poproś, aby każda grupa wybrała reprezentanta, który przedstawi opracowany plan podróży na forum klasy. Każdy uczeń otrzyma również mapę konturową Europy i Kaukazu (materiał M3.II.1), na której zaznaczy kolejne kraje odwiedzane podczas podróży. (2 minuty)
3. Podziel uczniów na 4-5 osobowe zespoły. Przekaż każdej grupie instrukcję (materiał M3.II.3 wersja 1 lub 2) oraz mapkę konturową Europy i Kaukazu dla każdego ucznia – (materiał M3.II.1). Podczas pracy każda grupa powinna mieć dostęp do kilku map: mapy fizycznej, mapy turystycznej lub samochodowej Europy oraz w miarę możliwości do map Południowego Kaukazu. Możesz wykorzystać mapę polityczną Kaukazu, która znajduje się w materiale M3.II.2. Mapę można wydrukować i powielić dla każdej z grup lub wyświetlić na ekranie. (do 15 minut)
4. Przedstawiciel każdej grupy pokazuje na mapie kolejne kraje, jakie będą odwiedzać podróżując zaplanowaną trasą. (do 10 minut)

Na zakończenie porównajcie trasy zaplanowane przez grupy, które otrzymały te same instrukcje: wersję nr 1 lub wersję nr 2.


Załączniki:
1. Materiały dla ucznia:
M3.II.1 – mapka konturowa Europy i Kaukazu
M3.II.2 – mapa polityczna Kaukazu
M3.II.3 - instrukcje dla grup ( 2 wersje)
2. Materiały dla nauczyciela:
M3.II.4 – Podstawowe informacje o Kaukazie. Jak dotrzeć na Kaukaz?
M3.II.5 - prezentacja o Kaukazie

Załączniki znajdują się w osobnych modułach.