SCENARIUSZE

Rolnictwo intensywne a środowisko i mieszkańcy krajów Południa

Opis: Scenariuszy dla gimnazjum na temat wpływu intensywnej produkcji żywności na ludzi w krajach Południa i Północy. Uczeń poznaje społeczne, polityczne, ekonomiczne i środowiskowe konsekwencje intensywnej produkcji żywności.

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Joanna Góral-Wojtalik, Gabriela Lipska-Badoti, Dorota Moran



Po zajęciach uczniowie:
• rozróżniają typy rolnictwa;
• pokazują, jak intensywna produkcja żywności wpływa na ludzi w krajach Południa i Północy;
• określają wymiar społeczny, polityczny, ekonomiczny i środowiskowy intensywnej produkcji żywności;
• podają co najmniej dwa argumenty za i przeciw takiej produkcji.

Metody i formy pracy: praca w grupach, ocena wpływu

Pojęcia kluczowe: rolnictwo ekstensywne (tradycyjne),
rolnictwo intensywne (uprzemysłowione)

Środki dydaktyczne: karta pracy Typy rolnictwa pocięta na część A i B, karta pracy Wyzwania, karta pracy Ocena wpływu. Przed rozpoczęciem lekcji napisz na tablicy lub na plakacie hasła z karty pracy Wy- zwania, zasłoń je, zostaną wykorzystane w punkcie 4.

Przebieg zajęć:
1. Podziel uczniów i uczennice na pary. Rozdaj odbitą na ksero pierwszą połówkę karty pracy z obrazkiem A. Poproś uczniów i uczennice, by porozmawiali w parach o tym, co widzą na obrazku, gdzie spotkali się z takim sposobem uprawiania ziemi. Poproś kilka par o podzielenie się na forum grupy swoim spostrzeżeniami.

2. Następnie rozdaj parom odbitą na ksero drugą połówkę karty pracy z obrazkiem B. Postępuj analogicznie jak w przypadku obrazka A.

3. Poproś uczniów i uczennice o porównanie obu obrazków. Jakie są spostrzeżenia, jakie widzą różnice? Podsumuj pracę uczniów mówiąc, że na obrazku A widzimy uprawę kukurydzy metodami przemysłowymi, natomiast na obrazku B - uprawę kukurydzy metodami tradycyjnymi lub ekologicznymi.
W rozmowie z uczniami scharakteryzuj obydwa typy rolnictwa: rolnictwo ekstensywne (tradycyjne, drobnotowarowe); rolnictwo intensywne (wysokotowarowe, uprzemysłowione).

4. Wspólnie z uczniami i uczennicami odczytaj przygotowane wcześniej hasła z tablicy (zamieszczone na karcie pracy Wyzwania). Poproś o dopasowanie pojęć z tablicy do obrazków. Następnie poproś uczniów o odczytanie dopasowanych haseł.

5. Podziel uczniów i uczennice na 6 grup. Rozdaj karty pracy Ocena wpływu. Możesz wykorzystać też duże kartki papieru. Poproś każdą grupę o ocenę jednego typu uprawy roli pod kątem wpływu na: środowisko (grupa 1 - rolnictwo tradycyjne, grupa 2 - rolnictwo intensywne), ludzi w krajach Południa i w krajach Północy (grupy 3 i 4) lub gospodarkę (grupy 5 i 6). Daj grupom czas na wypracowanie stanowiska. Podpowiedz, że mogą wspierać się hasłami z listy na tablicy.

6 Zapowiedz uczniom, że w czasie prezentacji pozostałe dwie grupy powinny uzupełniać swoje karty pracy o brakujące informacje. Poproś grupy o prezentacje stanowisk, następnie zapytaj, czy łatwo było dokonać oceny i dlaczego. Zapytaj, która metoda jest bardziej popularna - w omówieniu weź pod uwagę różne regiony świata i okresy w historii. Dlaczego tak się dzieje. Dokonajcie oceny, argumenty uczniów zapisuj na tablicy.

7. W podsumowaniu lekcji zwróć uwagę, że ważne jest:
a) poszukiwanie rozwiązań, które mogą zaspokoić podstawowe potrzeby i prawa ludzi takie jak prawo do życia wolnego od głodu,
b) zapewnienie sprawiedliwego podziału i wykorzystania dóbr w skali światowej, c) zachowanie równowagi w przyrodzie teraz i w przyszłości.