SCENARIUSZE

Zdrowe nawyki żywieniowe, produkty ze Sprawiedliwego Handlu

Opis: Scenariusz dla gimnazjum zapoznający uczniów z podstawowymi faktami na temat Sprawiedliwego Handlu.

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Joanna Góral-Wojtalik, Gabriela Lipska-Badoti, Dorota Moran



Cele: Po zajęciach uczniowie:
• potrafią odczytać informacje dotyczące wartości odżywczej żywności;
• stosują zasady zrównoważonej diety przy wyborze produktów spożywczych;
• rozumieją zależność pomiędzy własnymi wyborami konsumenckimi a przeciwdziałaniem zmianom klimatycznym;
• poznają podstawowe fakty na temat Sprawiedliwego Handlu.

Metody i formy pracy: praca w grupach, analiza i interpretacja informacji.

Pojęcia kluczowe: zdrowe nawyki dietetyczne, wartości odżywcze, Sprawiedliwy Handel.

Środki dydaktyczne: karteczki samoprzylepne, karta pracy Opisy produktów,
karta pracy Tabela – Podróż w głąb przysmaków, karta pracy Certyfikaty, flamastry lub pisaki.

Przebieg zajęć
1. Rozpocznij od przedstawienia celów lekcji. Zapytaj uczniów, co lubią jeść. Rozdaj im karteczki samoprzylepne i poproś, żeby zapisali nazwy swoich ulubionych produktów żywnościowych. Następnie każdy uczeń przykleja swoją karteczkę na tablicy. Odczytaj wypowiedzi uczniów. Możesz zapytać, dlaczego lubią np. batoniki. Czym kierują się, kupując dany produkt spożywczy? - zapisz odpowiedzi, odwołasz się do nich w ostatniej części lekcji.

2. Powiedz, że często przy wyborze produktu młodzi ludzie kierują się tym, co pokaże reklama. Wi- dzimy atrakcyjny wizerunek produktów, który nas przyciąga i kusi wyglądem (test na ten temat został przeprowadzony przez Federację Konsumentów). Natomiast nie widzimy, z jakich skład- ników powstaje i jakie substancje zawiera - te informacje są ważne dla zdrowego odżywiania.

3. Powiedz uczniom, że za chwilę będą mogli uczestniczyć w „podróży w głąb przy- smaków”. Powiedz, że każda grupa ma zaprezentować, jakie składniki zawiera pro- dukt, którego opis otrzyma na kartkach. Rozdaj każdej grupie duży arkusz papieru, na którym odtworzy zawartość karty pracy Tabela - Podróż w głąb przysmaków i uzupełni ją o dane dotyczące wylosowanego produktu. Do zadania możesz przygotować rekwizyty, np. kakao, mogą to też być karteczki z nazwami składników.
Polecenie dla wszystkich grup: zaprezentujcie składniki produktu, informując o ich pochodzeniu, konserwantach, wartości odżywczej. Zawieście tabele w miejscu widocznym i łatwo dostępnym.

4. Następnie wymieszaj uczniów, aby powstały trzy nowe grupy. Powiedz, że będą teraz ekspertami przyznającymi certyfikat jakości żywności w następujących kate- goriach: Najbardziej lokalny, Szanujący ludzi i środowisko, Wulkan zdrowia. Rozdaj uczniom przygotowane znaczki. Każda grupa decyduje o przyznaniu jednego certyfi- katu i przykleja znaczek symbolizujący dany certyfikat na tabelę wybranego produk- tu. Dozwolone jest przyznanie certyfikatu więcej niż jednemu produktowi.

5. Po omówieniu certyfikatów odwołaj się do wiadomości uczniów o Sprawiedliwym Handlu. Jeśli wcześniej nie słyszeli nic na ten temat, podaj podstawowe informacje.

6. Przywołaj odpowiedzi uczniów z początku lekcji na temat tego, co biorą pod uwa- gę, wybierając produkty spożywcze. Podsumuj lekcję, mówiąc, że przy wyborze towarów w sklepach warto kierować się nie tylko ceną, ale też innymi cechami produktów:
czy produkt jest elementem zrównoważonej diety; czy producenci otrzymali godziwe wynagrodzenie za swoją pracę (Sprawiedliwy Handel);
czy produkt jest lokalny (mniej transportu to mniejsza emisja dwutlenku węgla, czyli mniejszy wpływ na powstawanie zmian klimatycznych).

7. Na koniec poproś uczniów, żeby kropką zaznaczyli ten produkt, który chcieliby kupić. Zapytaj uczniów, czym się będą kierowali przy wyborze.