Odniesienie do podstawy programowej: zwiń
Odniesienie do podstawy programowej: więcej
Wyścigi konne – zabawa ruchowa
Potrzebujemy: nieparzystą liczbę uczestników, chusteczkę, kredę lub sznurek i sporo miejsca.
Cel: zdobyć chusteczkę (ewentualnie jak najszybciej dobiec do mety), ujeżdżając konia.
Zabawę przeprowadzić można na sali gimnastycznej, korytarzu, boisku lub w ogrodzie. Zaznacz kredą na asfalcie lub malarską taśmą albo sznurkiem dwie równoległe linie oddalone od siebie o co najmniej 5 metrów (do 15 metrów). Jeśli zabawa odbywa się na sali gimnastycznej, wykorzystaj narysowane na podłodze linie boisk. Jeśli w zabawie uczestniczy więcej niż 20 osób, podziel grupę na 2 zespoły bawiące się osobno.
Za jedną linią ustawia się 1 osoba z chusteczką w dłoni, po przeciwnej stronie, za drugą linią, pozostali uczestnicy zabawy. Dzieci za drugą linią dobierają się w pary. 1 osoba z pary będzie jeźdźcem, a druga koniem. Koń robi skłon do przodu, przekładające jednocześnie ręce do tyłu między nogami. Jeździec prawą dłonią łapie konia za obydwie ręce, a lewą trzyma w górze. Zawodnicy ustawiają się równo na linii startowej. Kiedy wszyscy są gotowi, prowadzący, czyli dziecko z chusteczką, daje komendę „Start!”. Jeźdźcy „na koniach” ruszają w pościg – muszą jak najszybciej dotrzeć do dziecka z chusteczką, które przemieszcza się w tę i z powrotem wzdłuż linii za którą stoi. Koń i jeździec nie mogą się rozdzielić, a jeśli niefortunnie się rozłączą, muszą zatrzymać się na 5 sekund. Wygrywa ta para, która jako pierwsza zdobędzie chusteczkę. Jeśli grupa jest bardzo żywiołowa i obawiasz się, że osoba z chusteczką mogłaby zostać stratowana, możesz wyznaczyć po prostu linię mety do której mając „dojechać” zawodnicy.