Odniesienie do podstawy programowej: Cele szczegółowe
Uczestnik zajęć wie:
- czym są Milenijne Cele Rozwoju;
- jakie są najpoważniejsze wyzwania świata;
- czym są inicjatywy międzynarodowe i lokalne;
- jak włączyć się we współpracę z mieszkańcami krajów afrykańskich. zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:Cele szczegółowe
Uczestnik zajęć wie:
- czym są Milenijne Cele Rozwoju;
- jakie są najpoważniejsze wyzwania świata;
- czym są inicjatywy międzynarodowe i lokalne;
- jak włączyć się we współpracę z mieszkańcami krajów więcej
Główne zagadnienia zajęć:
Milenijne Cele Rozwoju i zagadnienia z nimi związane, lokalne i międzynarodowe inicjatywy,
współpraca na rzecz rozwoju.
Cele zajęć:
Wprowadzenie i zainteresowanie młodych ludzi
tematyką rozwojową, ze szczególnym uwzględnieniem
krajów afrykańskich oraz uwrażliwienie
na sytuację konkretnych osób z tych obszarów.
Metody i techniki pracy:
praca z tekstem, praca w grupach, dyskusja
Materiały warsztatowe:
załączniki, mapa, kartki papieru, kredki, mazaki,
nożyczki
Wstęp (5 min):
Wprowadź uczestników programu w zagadnienia kolejnych spotkań. Następnie podaj uczniom temat dzisiejszych zajęć. Krótko wyjaśnij, na czym będą one polegały.
Ćwiczenie (20 min):
Podziel uczestników na 3-4 osobowe grupy. Część grup reprezentuje Polskę, a część kraje afrykańskie. Każdej grupie rozdaj kserokopie załącznika nr 1. Poproś, aby uczestnicy pocięli kartkę na poszczególne części i ułożyli je w odpowiedniej kolejności w zależności od tego, które z nich są ważniejsze, a które mniej ważne na obszarze, który reprezentują.
Po zakończeniu poproś, aby grupy zaprezentowały wyniki swojej pracy i wytłumaczyły, dlaczego w ten sposób ułożyły poszczególne zagadnienia. Następnie zadaj dodatkowe pytania:
- Czy łatwo było wczuć się w przedstawicieli krajów afrykańskich?
- Jakie są podobieństwa między grupami?
- Jakie są różnice w ułożeniu poszczególnych części przez grupy? Z czego one wynikają?
Zrób krótkie podsumowanie ćwiczenia, przechodząc jednocześnie do omówienia Milenijnych Celów Rozwoju.
Podsumowanie (10 min):
Przedstaw krótko, czym są Milenijne Cele Rozwoju, jakie zagadnienia poruszają, kto je opracował i do kogo należy ich realizacja. Powiedz, że każdy z nas ma w tym swój udział.
Przerwa (10 min).
Ćwiczenie (30 min):
Ponownie podziel grupę na małe 3-4 osobowe grupy.Każdej grupie rozdaj historię Felixa. Po zapoznaniu się z tekstem poproś, aby każda z grup zastanowiła się nad poniższymi pytaniami:
- Gdzie na mapie znajduje się Ghana? Jaki klimat tam występuje, jakie ma ukształtowanie terenu, co jest stolicą kraju?
- Które z omówionych w poprzednim ćwiczeniu problemów występują także w tej historii?
- Czy Felix słyszał o Milenijnych Celach Rozwoju? Co mógłby o nich pomyśleć?
Następnie poproś, aby za pomocą plakatu każda grupa przedstawiła przykład lokalnej inicjatywy, której celem byłaby pomoc Felixowi oraz innym dzieciom.
Po zakończeniu każda grupa prezentuje wyniki swojej pracy.
Podsumowanie (15 min):
Zrób krótkie podsumowanie całego spotkania. Powiedz, jaki był jego cel, i co w związku z tym będziecie robić przez kolejne spotkania, w jaki sposób wspólnie możecie zorganizować czas przeznaczany na pracę. Zaprezentuj niektóre tematy i przykładowe zadania podejmowane podczas realizacji Programu „Kierunek Afryka”. Po zrealizowaniu wszystkich zadań najaktywniejsze osoby wezmą udział w zajęciach edukacyjnych w Parku Edukacji Rozwojowej, gdzie będą mogły zwiedzić domki afrykańskie, zobaczyć, jak żyją ludzie w niektórych krajach Afryki, jakie są ich ulubione zabawy oraz z jakimi trudnościami się borykają. Jest to również pierwszy krok do budowania relacji i współpracy między nami i mieszkańcami Afryki. Podziękuj i zaproś młodzież do realizacji zadań.