Rozszerzamy perspektywę
Opis:
Scenariusz dla gimnazjum i liceum na temat prawa i dostępu do edukacji w krajach globalnego Południa.
Autor/Autorka (autorzy/autorki):
Dominika Rypa, Paulina Szczygieł, Julia Wrede, Łukasz Bartosik, Joanna Jurkiewicz
Wydawca:
Polska Akcja Humanitarna
Odniesienie do podstawy programowej: WOS
III etap edukacyjny
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
10. Państwo i władza demokratyczna
uczeń: 10. 6. wyjaśnia, czym są prawa człowieka i uzasadnia ich znaczenie we współczesnej
demokracji.
22. Współpraca i konflikty międzynarodowe
uczeń: 22. 1. wyjaśnia, czym zajmuje się ONZ, jej najważniejsze organy (Zgromadzenie
Ogólne, Rada Bezpieczeństwa, Sekretarz Generalny) i wybrane organizacje
międzynarodowe;
23. Problemy współczesnego świata
uczeń: 23. 1. porównuje sytuacje w krajach biednego Południa i bogatej Północy i wyjaśnia
na przykładach, na czym polega ich współzależność;
23. 2. uzasadnia potrzebę pomocy humanitarnej i angażuje się (w miarę swoich
możliwości) w działania instytucji (także pozarządowych), które ją prowadzą;
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
6. Prawa człowieka
uczeń: 6. 2. wymienia podstawowe prawa i wolności człowieka; wyjaśnia, co oznacza, że są
one powszechne, przyrodzone i niezbywalne;
6. 3. podaje najważniejsze postanowienia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka,
Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Konwencji o Prawach Dziecka;
7. Ochrona praw i wolności
uczeń: 7. 4. przedstawia na przykładach działania podejmowane przez ludzi i organizacje
pozarządowe broniące praw człowieka; w miarę swoich możliwości włącza się
w wybrane działania (np. podpisuje apel, prowadzi zbiórkę darów);
7. 6. znajduje informacje o naruszaniu praw człowieka w wybranej dziedzinie
(np. prawa kobiet, prawa dziecka, wolność wyznania, prawo do edukacji, prawa
humanitarne) i projektuje działania, które mogą temu zaradzić.
IV etap edukacyjny (zakres rozszerzony)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
10. Edukacja w XXI wieku
uczeń: 10. 1. przedstawia rolę szkoły i edukacji nieformalnej we współczesnym
społeczeństwie informacyjnym.
36. Prawa człowieka
uczeń: 36. 1. przedstawia historyczny rodowód praw człowieka;
36. 2. przedstawia argumenty na rzecz uniwersalności praw człowieka i przeciw niej;
36. 3 rozróżnia prawa i wolności osobiste, polityczne oraz ekonomiczne, społeczne
i kulturalne; wskazuje, do której generacji należą poszczególne prawa.
40. Stosunki międzynarodowe w wymiarze globalnym
uczeń: 40. 3. wyjaśnia przyczyny dysproporcji między globalną Północą i globalnym
Południem oraz mechanizmy, które ją zmniejszają lub powiększają;
GEOGRAFIA
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór) 1 Education for All: Is the world on track?, EFA Global Monitoring Report, UNESCO Publishing, 2002, s. 35.
2. Zróżnicowanie gospodarcze świata
uczeń: 2. 1. klasyfikuje państwa na podstawie analizy wskaźników rozwoju społecznego
i gospodarczego; wyróżnia regiony bogate i biedne (bogatą Północ i biedne Południe)
i podaje przyczyny dysproporcji w poziomie rozwoju społeczno-gospodarczego
regionów świata;
2. 2. ocenia i projektuje różne formy pomocy państwa i organizacji pozarządowych
państwom i regionom dotkniętym kryzysem zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:WOS
III etap edukacyjny
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
10. Państwo i władza demokratyczna
uczeń: 10. 6. wyjaśnia, czym są prawa człowieka i uzasadnia ich znaczenie we współczesnej
demokracji.
22. Współpraca i konflikty międzynarodowe
uczeń: 22. 1.... więcej
Cele:
przedstawienie podstawowych informacji dotyczących życia codziennego kenijskich uczniów uświadomienie podobieństw między uczniami z Polski i krajów globalnego Południa
Potrzebne materiały:
zdjęcia znajdujące się w Materiale dla uczniów nr 1, kopia tekstu z Materiału dla uczniów nr 2, dla każdego z zespołów kartki papieru
Przebieg ćwiczenia:
Powiedz uczniom, że za chwilę obejrzą zdjęcia zrobione przez ich kolegów i koleżanki w Kenii. Podziel klasę na 4 zespoły i każdemu wręcz po jednym zdjęciu z materiału dla uczniów 1. Poproś, aby przyjrzeli się fotografii i odpowiedzieli na następujące pytania:
- Co przedstawia zdjęcie? (Zwróćcie uwagę zarówno na pierwszy, jak i drugi plan).
- Kto jest na zdjęciu i co robi ta osoba/robią te osoby?
- Jak wygląda typowy dzień bohatera/bohaterów zdjęcia?
- Co robi przez większość dnia? Jakie są jego/jej/ich obowiązki?
- Jak spędza czas wolny?
- Co mogło się wydarzyć dziesięć minut przed zrobieniem zdjęcia, a co dziesięć minut po?
Następnie poproś o znalezienie, co najmniej 10 podobieństw między nimi, a osobami ze zdjęcia.
Wyniki swojej pracy zespoły powinny zaprezentować klasie. Podsumowując prezentacje, staraj się podkreślić wielość
podobieństw między uczniami z Polski i Kenii.
Następnie rozdaj zespołom czyste kartki A4 oraz tekst z materiału dla uczniów 2. Poproś o jego przeczytanie oraz wykonanie następującego zadania:
„Umieśćcie zdjęcie, które otrzymaliście na środku czystej kartki. Tak, jak każda fotografia, zdjęcie to pokazuje tylko wycinek rzeczywistości. Możemy tylko wyobrażać sobie, co znalazło się poza kadrem. Teraz postaramy się rozszerzyć naszą perspektywę i zastanowić się nad otoczeniem osób znajdujących się na zdjęciu. Na czystej kartce, którą otrzymaliście postarajcie się odpowiedzieć na pytania dotyczące kenijskiej szkoły (odpowiedzi wpiszcie naokoło zdjęcia).
- Jak wyglądają warunki, w jakich pracują uczniowie?
- Jakie prawa i obowiązki mają kenijscy uczniowie?
- Co różni polską i kenijską szkołę? Postarajcie się wskazać plusy i minusy.
- Co zmienilibyście w tej szkole, gdybyście mieli okazję i środki do zrobienia tego?
Zanim zaczniecie odpowiadać na pytania, przeczytajcie krótką relację Łukasza, polskiego wolontariusza, który uczył w tej szkole przez 3 miesiące. Po wykonaniu zadania, poproszę was o prezentację wyników pracy.” Po prezentacjach uczniów, podsumuj dyskusję. Podkreśl, że dostęp do edukacji jest prawem człowieka i choć wiele zostało już zrobione dla poprawy sytuacji młodych ludzi w Kenii, wciąż powinniśmy wspierać ich dążenia do lepszego wykształcenia.