Wspólnie piszemy historię
Opis:
Scenariusz dla gimnazjum i liceum na temat sytuacji uczniów w krajach globalnego Południa. Część publikacji "Prawo do edukacji".
Autor/Autorka (autorzy/autorki):
Dominika Rypa, Paulina Szczygieł, Julia Wrede, Łukasz Bartosik, Joanna Jurkiewicz
Wydawca:
Polska Akcja Humanitarna
Odniesienie do podstawy programowej: WOS
III etap edukacyjny
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
10. Państwo i władza demokratyczna
uczeń: 10. 6. wyjaśnia, czym są prawa człowieka i uzasadnia ich znaczenie we współczesnej
demokracji.
22. Współpraca i konflikty międzynarodowe
uczeń: 22. 1. wyjaśnia, czym zajmuje się ONZ, jej najważniejsze organy (Zgromadzenie
Ogólne, Rada Bezpieczeństwa, Sekretarz Generalny) i wybrane organizacje
międzynarodowe;
23. Problemy współczesnego świata
uczeń: 23. 1. porównuje sytuacje w krajach biednego Południa i bogatej Północy i wyjaśnia
na przykładach, na czym polega ich współzależność;
23. 2. uzasadnia potrzebę pomocy humanitarnej i angażuje się (w miarę swoich
możliwości) w działania instytucji (także pozarządowych), które ją prowadzą;
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
6. Prawa człowieka
uczeń: 6. 2. wymienia podstawowe prawa i wolności człowieka; wyjaśnia, co oznacza, że są
one powszechne, przyrodzone i niezbywalne;
6. 3. podaje najważniejsze postanowienia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka,
Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Konwencji o Prawach Dziecka;
7. Ochrona praw i wolności
uczeń: 7. 4. przedstawia na przykładach działania podejmowane przez ludzi i organizacje
pozarządowe broniące praw człowieka; w miarę swoich możliwości włącza się
w wybrane działania (np. podpisuje apel, prowadzi zbiórkę darów);
7. 6. znajduje informacje o naruszaniu praw człowieka w wybranej dziedzinie
(np. prawa kobiet, prawa dziecka, wolność wyznania, prawo do edukacji, prawa
humanitarne) i projektuje działania, które mogą temu zaradzić.
IV etap edukacyjny (zakres rozszerzony)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
10. Edukacja w XXI wieku
uczeń: 10. 1. przedstawia rolę szkoły i edukacji nieformalnej we współczesnym
społeczeństwie informacyjnym.
36. Prawa człowieka
uczeń: 36. 1. przedstawia historyczny rodowód praw człowieka;
36. 2. przedstawia argumenty na rzecz uniwersalności praw człowieka i przeciw niej;
36. 3 rozróżnia prawa i wolności osobiste, polityczne oraz ekonomiczne, społeczne
i kulturalne; wskazuje, do której generacji należą poszczególne prawa.
40. Stosunki międzynarodowe w wymiarze globalnym
uczeń: 40. 3. wyjaśnia przyczyny dysproporcji między globalną Północą i globalnym
Południem oraz mechanizmy, które ją zmniejszają lub powiększają;
GEOGRAFIA
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór) 1 Education for All: Is the world on track?, EFA Global Monitoring Report, UNESCO Publishing, 2002, s. 35.
2. Zróżnicowanie gospodarcze świata
uczeń: 2. 1. klasyfikuje państwa na podstawie analizy wskaźników rozwoju społecznego
i gospodarczego; wyróżnia regiony bogate i biedne (bogatą Północ i biedne Południe)
i podaje przyczyny dysproporcji w poziomie rozwoju społeczno-gospodarczego
regionów świata;
2. 2. ocenia i projektuje różne formy pomocy państwa i organizacji pozarządowych
państwom i regionom dotkniętym kryzysem zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:WOS
III etap edukacyjny
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
10. Państwo i władza demokratyczna
uczeń: 10. 6. wyjaśnia, czym są prawa człowieka i uzasadnia ich znaczenie we współczesnej
demokracji.
22. Współpraca i konflikty międzynarodowe
uczeń: 22. 1.... więcej
Cel:
nakłonienie do refleksji nad sytuacją uczniów w krajach globalnego Południa
Potrzebne materiały: kartki papieru, długopisy, paski papieru z zestawami haseł
Przebieg ćwiczenia:
Podziel klasę na 4-5 osobowe zespoły. Każdemu z nich wręcz jeden z zestawów haseł zawartych w Materiale dla nauczyciela i poproś aby ułożyli historię, w której użyją wszystkich z nich (można je odmieniać). Bohaterem/bohaterką opowieści ma być ich rówieśnik/rówieśniczka z kraju, który wskazany jest w zestawie. Na napisanie historii zespoły mają 10 minut. Po upływie tego czasu, poproś, aby przedstawiciele grup zaprezentowali historie. Następnie zapytaj klasę o podobieństwa w przedstawionych historiach.
- Dlaczego przyszły im na myśl akurat te skojarzenia?
- Czy według nich mogłyby być to prawdziwe historie?
- Dlaczego? W czym, według nich, życie szkolne w Sudanie Południowym i Kenii różni się od polskiego?
- Jakie są podobieństwa?
Ćwiczenie to może być wstępnym etapem do analizy porównawczej sytuacji młodych ludzi w Polsce i w krajach globalnego Południa. Może także posłużyć jako wstęp do refleksji na temat naszego wyobrażenia o życiu w krajach globalnego Południa.
Podczas dyskusji postaraj się przekazać część informacji na temat kwestii dostępu do edukacji w Afryce, na podstawie tekstów zawartych w pierwszej części tej publikacji.