… bo nauka to potęgi klucz
Opis:
Scenariusz dla gimnazjum i liceum na temat prawa i dostępu do edukacji w krajach globalnego Południa na przykładzie Sudanu Południowego. Część publikacji "Prawo do edukacji".
Autor/Autorka (autorzy/autorki):
Dominika Rypa, Paulina Szczygieł, Julia Wrede, Łukasz Bartosik, Joanna Jurkiewicz
Wydawca:
Polska Akcja Humanitarna
Odniesienie do podstawy programowej: WOS
III etap edukacyjny
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
10. Państwo i władza demokratyczna
uczeń: 10. 6. wyjaśnia, czym są prawa człowieka i uzasadnia ich znaczenie we współczesnej
demokracji.
22. Współpraca i konflikty międzynarodowe
uczeń: 22. 1. wyjaśnia, czym zajmuje się ONZ, jej najważniejsze organy (Zgromadzenie
Ogólne, Rada Bezpieczeństwa, Sekretarz Generalny) i wybrane organizacje
międzynarodowe;
23. Problemy współczesnego świata
uczeń: 23. 1. porównuje sytuacje w krajach biednego Południa i bogatej Północy i wyjaśnia
na przykładach, na czym polega ich współzależność;
23. 2. uzasadnia potrzebę pomocy humanitarnej i angażuje się (w miarę swoich
możliwości) w działania instytucji (także pozarządowych), które ją prowadzą;
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
6. Prawa człowieka
uczeń: 6. 2. wymienia podstawowe prawa i wolności człowieka; wyjaśnia, co oznacza, że są
one powszechne, przyrodzone i niezbywalne;
6. 3. podaje najważniejsze postanowienia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka,
Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Konwencji o Prawach Dziecka;
7. Ochrona praw i wolności
uczeń: 7. 4. przedstawia na przykładach działania podejmowane przez ludzi i organizacje
pozarządowe broniące praw człowieka; w miarę swoich możliwości włącza się
w wybrane działania (np. podpisuje apel, prowadzi zbiórkę darów);
7. 6. znajduje informacje o naruszaniu praw człowieka w wybranej dziedzinie
(np. prawa kobiet, prawa dziecka, wolność wyznania, prawo do edukacji, prawa
humanitarne) i projektuje działania, które mogą temu zaradzić.
IV etap edukacyjny (zakres rozszerzony)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
10. Edukacja w XXI wieku
uczeń: 10. 1. przedstawia rolę szkoły i edukacji nieformalnej we współczesnym
społeczeństwie informacyjnym.
36. Prawa człowieka
uczeń: 36. 1. przedstawia historyczny rodowód praw człowieka;
36. 2. przedstawia argumenty na rzecz uniwersalności praw człowieka i przeciw niej;
36. 3 rozróżnia prawa i wolności osobiste, polityczne oraz ekonomiczne, społeczne
i kulturalne; wskazuje, do której generacji należą poszczególne prawa.
40. Stosunki międzynarodowe w wymiarze globalnym
uczeń: 40. 3. wyjaśnia przyczyny dysproporcji między globalną Północą i globalnym
Południem oraz mechanizmy, które ją zmniejszają lub powiększają;
GEOGRAFIA
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór) 1 Education for All: Is the world on track?, EFA Global Monitoring Report, UNESCO Publishing, 2002, s. 35.
2. Zróżnicowanie gospodarcze świata
uczeń: 2. 1. klasyfikuje państwa na podstawie analizy wskaźników rozwoju społecznego
i gospodarczego; wyróżnia regiony bogate i biedne (bogatą Północ i biedne Południe)
i podaje przyczyny dysproporcji w poziomie rozwoju społeczno-gospodarczego
regionów świata;
2. 2. ocenia i projektuje różne formy pomocy państwa i organizacji pozarządowych
państwom i regionom dotkniętym kryzysem zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:WOS
III etap edukacyjny
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
10. Państwo i władza demokratyczna
uczeń: 10. 6. wyjaśnia, czym są prawa człowieka i uzasadnia ich znaczenie we współczesnej
demokracji.
22. Współpraca i konflikty międzynarodowe
uczeń: 22. 1.... więcej
Cele:
- pokazanie przyczyn ograniczonego dostępu do edukacji w Sudanie Południowym
- wypracowanie propozycji działań mogących zaradzić temu problemowi
Potrzebne materiały: losy do dzielenia na grupy, karty
z historiami bohaterów,
Przebieg ćwiczenia:
Za pomocą kolorowych karteczek (żółtej, zielonej i czerwonej) podziel klasę na 3 grupy. Poproś, aby każdy zespół usiadł w kręgu i rozdaj po kopii historii z Materiału dla uczniów 1 (każdy zespół otrzymuje inną historię). Pierwsze zadanie polega na uważnym przeczytaniu historii i odpowiedzi na następujące pytania:
- Czy bohaterowie opowieści są szczęśliwi?
- O jakich problemach wspominają bohaterowie opowieści?
- Co ułatwiłoby życie bohaterom opowieści?
Zwróć uwagę uczniom, aby zapamiętali wnioski z ich dyskusji. Gdy grupy przedyskutują powyższe pytania, zbierz teksty
i poproś, aby uczniowie utworzyli nowe, 3-osobowe zespoły tak, aby w każdym znaleźli się reprezentanci każdego
z kolorów.
Poproś, aby w skrócie opowiedzieli sobie historie, które przeczytali. Każdy ma na to jedną minutę. Następnie poinformuj
uczniów, że kolejne zadanie będzie polegało na wypracowaniu wspólnego oświadczenia do polskich mediów mówiącego o tym, na czym polega problem dostępu do edukacji w Sudanie Południowym. Zasugeruj, aby najpierw zrobili listę głównych ograniczeń w dostępie do edukacji, a następnie zaproponowali trzy działania, które powinien podjąć rząd Sudanu Południowego, by tą sytuację poprawić. Na koniec poproś o wskazanie trzech rzeczy, które mogą zrobić mieszkańcy Polski, aby sytuacja ta uległa poprawie.
Gdy zespoły zakończą pracę, poproś o prezentację oświadczeń. Pozwól uczniom komentować propozycje swoich
kolegów i koleżanek. Podsumuj dyskusję stwierdzeniem, że rozwiązanie problemu dostępu do edukacji w Sudanie
Południowym zależy od działań wielu podmiotów, także od mieszkańców Polski.