MATERIAŁY DODATKOWE

W pogoni za czymkolwiek

Opis: Załącznik nr 2 do scenariusza "W pogoni za czymkolwiek"

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Gosia Świderek



Załącznik nr 2
PRZYKŁADY DZIAŁAŃ FIRM:

CSR KONTRA GREENWASHING
Firma X produkuje soki i napoje owocowe. Od kilku lat prowadzi intensywnie program edukacyjny dotyczący ekologii skierowany do przedszkoli i przedszkolaków. Przekazuje dzieciom materiały edukacyjne, plakaty o tematyce ekologicznej, której głównym bohaterem jest miś będący marką jednego z napojów. Poza działaniami edukacyjnymi firma nie deklaruje innych działań prośrodowiskowych.
Firma X produkuje lody. Od kilku lat wspiera ochronę coraz bardziej zagrożonych wyginięciem pszczół. Motywuje to tym, że dzięki pszczołom mamy pyszne owoce, orzechy i miód, które są także elementem lodów. Wspiera pszczelarzy i mówi, co ludzie mogą robić, by chronić pszczoły. Firma przy produkcji korzysta wyłącznie z owoców z upraw ekologicznych.
Firma X produkuje piwo. Co roku w sylwestra i nowy rok finansuje komunikację miejską dla wszystkich tak, aby zachęcić ludzi do korzystania z autobusów i tramwajów i ograniczyć poruszanie się samochodem w tym dniu, co ma poprawić bezpieczeństwo.
Firma X produkuje energię elektryczną. Reklamuje się hasłem „Potęga wiatru. Siła wody. Czysta energia. Czysty biznes", podczas gdy ponad 90% energii wytwarza poprzez spalanie węgla.
Firma X organizuje świąteczną sprzedaż czekoladek, z której połowę dochodu przeznacza na program ochrony dzieci UNICEFu. Kakao wykorzystane w produkcji czekoladek pochodzi z Wybrzeża Kości Słoniowej, gdzie niewolnicza praca dzieci na plantacjach kakaowcajest na porządku dziennym.
Firma X, posiadająca kilkanaście tysięcy barów szybkiej obsługi na całym świecie, przemalowuje swoje bary na zielono, reklamuje się dodawaniem surówki do hamburgera i frytek oraz zamontowaniem baterii słonecznych do podgrzewania wody w kilku spośród kilkunastu tysięcy swoich restauracji.
Firma X, posiadająca siec supermarketów, zadeklarowała i wprowadza w życie zestaw kilkunastu zobowiązań, które chce zrealizować do 2020 r. Do tego czasu firma chce, by surowce do sprzedawanych przez nią produktów pochodziły ze zrównoważonych i certyfikowanych upraw; by 100% kawy, ryżu, ananasów i czekolady były produktami Sprawiedliwego Handlu (Fairtrade); mięso ijaja będą pochodzić od producentów stosujących podwyższony standard hodowli zwierząt; mąka i produkty mączne będą w 100% pochodzić od krajowych producentów z krajowego zboża.
Na bieżąco raportuje postępy prac na swojej stronie internetowej.
Firma X, produkująca wodę źródlaną w plastikowych butelkach, prowadzi kampanię reklamową w której mówi, że kupując wodę
pomagasz firmie posadzić milion drzew. Trzy miliony drzew posadziła w ten sposób w poprzednich latach.