SCENARIUSZE

Waga edukacji

Opis: Scenariusz dla gimnazjum i liceum na temat prawa i dostępu do edukacji w krajach globalnego Południa. Część publikacji "Prawo do edukacji".

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Dominika Rypa, Paulina Szczygieł, Julia Wrede, Łukasz Bartosik, Joanna Jurkiewicz



Cele:
uświadomienie przeszkód w dostępie do edukacji w krajach globalnego Południa przedstawienie sposobów mogących przyczynić się do zwiększenia dostępu do edukacji w krajach globalnego Południa

Potrzebne materiały: waga (najlepiej szalkowa), małe przedmioty do obciążenia wagi (np. pudełka zapałek)

Przebieg ćwiczenia:
Przynieś do sali lekcyjnej wagę. Jeżeli nie jesteś w stanie zorganizować prawdziwej wagi, narysuj na tablicy wagę szalkową. Poinformuj uczniów, że dziś będziecie się zajmować barierami w dostępie do edukacji na świecie i możliwościami ich przezwyciężenia.

Poproś uczniów o odpowiedź na pytanie: dlaczego w krajach globalnego Południa dostęp do edukacji jest ograniczony. Uczniowie powinni wskazać jak najwięcej powodów, najlepiej różnego typu: od barier infrastrukturalnych, poprzez kulturowe, skończywszy na ekonomicznych (przykładowe odpowiedzi zawarte są w Materiale dla nauczyciela 1). Każdą barierę zapisz na tablicy, a następnie połóż jedno pudełko zapałek na wadze jako symbol tej bariery. Pudełka kładź tylko na jednej szali wagi.
Gdy pomysły się skończą, podziel uczniów na 5 grup. Do każdej z nich przypisz jeden z podmiotów wskazanych w Materiale dla nauczyciela 2. Powiedz, że powinni wygenerować jak najwięcej pomysłów, co dany podmiot (np. mieszkańcy Polski) mogą zrobić, by te bariery zniwelować.
Po kilkuminutowej burzy mózgów, poproś, aby zespoły podawały po jednym wymyślonym przez nich działaniu.
Każde działanie, które wspólnie uznacie za możliwe do zrealizowania, zapisz na tablicy. Dodatkowo połóż jedno
pudełko na drugiej z szal wagi. Waga powoli będzie przechylała się na stronę pudełek symbolizujących działania. Ćwiczenie kończy się, gdy wyczerpią się pomysły na działania.

Podsumowując, zaznacz, że każde działanie podjęte przez nas, organizacje lub rządy przybliża nas do przezwyciężenia
barier w dostępie do edukacji.
Jeżeli nie dysponujesz wagą, poprzestań na zapisywaniu propozycji na tablicy po obu stronach narysowanej wagi.