Alternatywna linia życia
Opis:
Scenariusz dla gimnazjum i liceum na temat wpływu edukacji na życie człowieka. Część publikacji "Prawo do edukacji".
Autor/Autorka (autorzy/autorki):
Dominika Rypa, Paulina Szczygieł, Julia Wrede, Łukasz Bartosik, Joanna Jurkiewicz
Wydawca:
Polska Akcja Humanitarna
Odniesienie do podstawy programowej: WOS
III etap edukacyjny
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
10. Państwo i władza demokratyczna
uczeń: 10. 6. wyjaśnia, czym są prawa człowieka i uzasadnia ich znaczenie we współczesnej
demokracji.
22. Współpraca i konflikty międzynarodowe
uczeń: 22. 1. wyjaśnia, czym zajmuje się ONZ, jej najważniejsze organy (Zgromadzenie
Ogólne, Rada Bezpieczeństwa, Sekretarz Generalny) i wybrane organizacje
międzynarodowe;
23. Problemy współczesnego świata
uczeń: 23. 1. porównuje sytuacje w krajach biednego Południa i bogatej Północy i wyjaśnia
na przykładach, na czym polega ich współzależność;
23. 2. uzasadnia potrzebę pomocy humanitarnej i angażuje się (w miarę swoich
możliwości) w działania instytucji (także pozarządowych), które ją prowadzą;
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
6. Prawa człowieka
uczeń: 6. 2. wymienia podstawowe prawa i wolności człowieka; wyjaśnia, co oznacza, że są
one powszechne, przyrodzone i niezbywalne;
6. 3. podaje najważniejsze postanowienia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka,
Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Konwencji o Prawach Dziecka;
7. Ochrona praw i wolności
uczeń: 7. 4. przedstawia na przykładach działania podejmowane przez ludzi i organizacje
pozarządowe broniące praw człowieka; w miarę swoich możliwości włącza się
w wybrane działania (np. podpisuje apel, prowadzi zbiórkę darów);
7. 6. znajduje informacje o naruszaniu praw człowieka w wybranej dziedzinie
(np. prawa kobiet, prawa dziecka, wolność wyznania, prawo do edukacji, prawa
humanitarne) i projektuje działania, które mogą temu zaradzić.
IV etap edukacyjny (zakres rozszerzony)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
10. Edukacja w XXI wieku
uczeń: 10. 1. przedstawia rolę szkoły i edukacji nieformalnej we współczesnym
społeczeństwie informacyjnym.
36. Prawa człowieka
uczeń: 36. 1. przedstawia historyczny rodowód praw człowieka;
36. 2. przedstawia argumenty na rzecz uniwersalności praw człowieka i przeciw niej;
36. 3 rozróżnia prawa i wolności osobiste, polityczne oraz ekonomiczne, społeczne
i kulturalne; wskazuje, do której generacji należą poszczególne prawa.
40. Stosunki międzynarodowe w wymiarze globalnym
uczeń: 40. 3. wyjaśnia przyczyny dysproporcji między globalną Północą i globalnym
Południem oraz mechanizmy, które ją zmniejszają lub powiększają;
GEOGRAFIA
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór) 1 Education for All: Is the world on track?, EFA Global Monitoring Report, UNESCO Publishing, 2002, s. 35.
2. Zróżnicowanie gospodarcze świata
uczeń: 2. 1. klasyfikuje państwa na podstawie analizy wskaźników rozwoju społecznego
i gospodarczego; wyróżnia regiony bogate i biedne (bogatą Północ i biedne Południe)
i podaje przyczyny dysproporcji w poziomie rozwoju społeczno-gospodarczego
regionów świata;
2. 2. ocenia i projektuje różne formy pomocy państwa i organizacji pozarządowych
państwom i regionom dotkniętym kryzysem zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:WOS
III etap edukacyjny
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
10. Państwo i władza demokratyczna
uczeń: 10. 6. wyjaśnia, czym są prawa człowieka i uzasadnia ich znaczenie we współczesnej
demokracji.
22. Współpraca i konflikty międzynarodowe
uczeń: 22. 1.... więcej
Cele:
- zachęcenie do refleksji nad wpływem edukacji na życie człowieka
- uświadomienie, że niewielkie zmiany mogą nieść za sobą znaczące konsekwencje
Potrzebne materiały: schemat zawarty w Materiale dla uczniów (po jednej kopii dla każdego zespołu)
Przebieg ćwiczenia:
Powiedz uczniom, że ćwiczenie, w którym za chwilę wezmą udział dotyczy kwestii dostępu do edukacji i roli, jaką pełni ona w życiu każdego człowieka. Podziel klasę na pięcioosobowe zespoły i każdemu z nich wręcz materiał dla uczniów.
Powiedz, że grafika, którą widzą przedstawia symbolicznie życie pewnej kobiety z Sudanu Południowego o imieniu Elisabeth.
Zaznaczone na niej zostały ważniejsze chwile w jej życiu.
Zadaniem zespołu jest stworzenie alternatywnej linii życia, przy założeniu, że nasza bohaterka idzie do szkoły. Jeżeli czas na to pozwoli, zespół może przygotować kilka propozycji.
Następnie poproś przedstawicieli zespołów o zaprezentowanie ich prac. Razem z uczniami postaraj się znaleźć podobieństwa między ich propozycjami. Podyskutujcie na temat roli edukacji w życiu młodego człowieka oraz przyczyn, dla których niektórzy ich rówieśnicy z krajów globalnego Południa nie chodzą do szkoły.
Zapytaj uczniów czy nierówny dostęp do edukacji ma jakieś konsekwencje dla wspólnoty międzynarodowej. W podsumowaniu
zawrzyj najważniejsze ustalenia z dyskusji.