SCENARIUSZE

Poker kryterialny „Jak pomóc uczniom z globalnego Południa?”

Opis: Scenariusz gry „Jak pomóc uczniom z globalnego Południa?” na temat prawa i dostępu do edukacji w krajach globalnego Południa. Część publikacji "Prawo do edukacji".

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Dominika Rypa, Paulina Szczygieł, Julia Wrede, Łukasz Bartosik, Joanna Jurkiewicz



Cel:
- wskazanie sposobów na rozsądną pomoc uczniom z krajów globalnego Południa
- nakłonienie do refleksji, czy osiąganie szybkich efektów wpływa na długofalowe i skuteczne zmiany

Potrzebne materiały: plansze do pokera kryterialnego (według schematu w Materiale dla uczniów), zestawy małych papierowych kart (liczba dostosowana do liczebności grupy – po 12 kart na zespół), kostki do gry

Przebieg ćwiczenia:
Zapowiedz, że będziecie rozmawiać o różnych sposobach wsparcia uczniów z krajów globalnego Południa. Poprzez burzę mózgów, postarajcie się wymienić jak największą liczbę przykładów akcji, którą mogą podjąć polscy uczniowie by wesprzeć ich rówieśników w mniej rozwiniętych krajach. Spiszcie na tablicy co najmniej 12 pomysłów (przykłady znajdziesz w Materiale dla nauczyciela, ale lista ta nie jest zamknięta).

Następnie podziel klasę na 4-osobowe grupy i rozdaj każdej z nich planszę do gry oraz zestaw 12 kart. Poproś, aby na każdej z kart zapisali jeden pomysł z tablicy i zapoznali się z instrukcją gry.

Gdy uczniowie skończą grać, poproś reprezentantów zespołów o prezentację dwóch sposobów pomagania, które znalazły się najbliżej środka planszy. Zastanówcie się wspólnie nad wynikami i ewentualnymi rozbieżnościami w wyborach zespołów.

Zapytaj uczniów, co uznają za najbardziej efektywną formę pomocy. Czy pomoc, która przynosi efekty najszybciej zawsze
jest najlepsza? Jeżeli czas na to pozwoli, zaplanujcie wspólnie jedno działanie, które możecie podjąć w swoim środowisku w najbliższym czasie.