MATERIAŁY DODATKOWE

Wielka gra planszowa „Droga do szkoły”

Opis: Materiał dla nauczyciela 2 "Zadania do gry" - materiał dodatkowy do scenariusza gry przybliżającej uczniom temat dostępu do edukacji w krajach globalnego Południa na przykładzie Kenii. Część publikacji "Prawo do edukacji".

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Dominika Rypa, Paulina Szczygieł, Julia Wrede, Łukasz Bartosik, Joanna Jurkiewicz



Materiał dla nauczyciela 2 – Zadania do gry

Pole nr 3 - Przez przypadek dowiedzieliście się, że dziś czeka Was sprawdzian z geografii. Całkowicie o tym zapomnieliście i musicie w trakcie drogi nauczyć się, tyle ile się da – a nóż się uda! Jeden z członków Waszej grupy posiada mapę Afryki (sprawdzian jest z mapy politycznej afrykańskiego kontynentu), więc jest szansa, że nauczycie się czegoś wspólnie. Problem w tym, że mapa jest zniszczona i niektóre z nazw państw mają niewidoczne litery. Wasze zadanie polega na wybraniu 3 państw i odgadnięciu ich nazwy.
Informacja dla nauczyciela: Jeżeli na tym samym polu stanie druga drużyna, poproś o odgadnięcie nazw państw, które zostały pominięte przez pierwszą ekipę.

Pole nr 5 – Na swojej drodze spotykacie Mary, która niedawno przeszła szkolenie z uprawy warzyw organizowane przez Polską Akcję Humanitarną. Do projektu została wybrana przez szefa wioski, jest wdową i musi utrzymać szóstkę dzieci. Nigdy nie jadła takich jarzyn jak te, jest bardzo ciekawa jak będą smakować, jak urosną. Wasze zadanie polega na opisaniu smaku cebuli bez używania następujących słów: ostry, intensywny, łagodny. Informacja dla nauczyciela: Jeżeli na tym samym polu stanie druga drużyna, poproś ich o opisanie smaku pomidora, bez użycia słów: kwaśny, słodki, soczysty.

Pole nr 7 – Właśnie przypomnieliście sobie wczorajszą lekcję, podczas której była mowa o Milenijnych Celach Rozwoju, które ONZ przyjęło w 2000 roku. Drugi z tych celów dotyczy edukacji i zakłada, że wszystkie dzieci na świecie powinny kończyć co najmniej wszystkie klasy szkoły podstawowej. Do którego roku cel ten, według deklaracji rządów państw, powinien być osiągnięty?

a) Do 2015 roku? b) Do 2040 roku?

Pole nr 8 – Właśnie minęliście dom Waszej koleżanki – Margaret. Margaret nie może iść dziś do szkoły, ponieważ zachorowała na malarię. Zdecydowaliście, że odwiedzicie ją na chwilę. Wiecie, że malaria jest przenoszona przez komary i właściwe środki zapobiegawcze mogą uchronić przed zachorowaniem. Podajcie jeden sposób zmniejszający prawdopodobieństwo zachorowania na malarię.

Pole nr 11 – Jeden z Waszych kolegów pochwalił się, że wczoraj dostał niezwykły list od uczniów z Polski. W liście tym opisane były warunki, w jakich uczą się Wasi europejscy rówieśnicy i wyrażał niepokój, że Wasza szkoła wygląda znacznie skromniej. List kończył się pytaniem, jak uczniowie z Polski mogą Wam pomóc. Zastanówcie się wspólnie nad odpowiedzią i wskażcie trzy przykłady akcji, które mogą podjąć młodzi Polacy by dostęp do edukacji w Waszym regionie poprawił się.

Pole nr 13 – Na swojej drodze znaleźliście rozsypane litery pewnego powiedzenia. Ułóżcie je w prawidłowej kolejności, tak, aby tworzyły popularne stwierdzenie.

Pole nr 15 – Dziś czeka Was lekcja ekonomii. Będziecie zastanawiać się jak rozwój edukacji może wpłynąć na rozwój gospodarczy. Jako zadanie domowe otrzymaliście schemat i sześć kart, które powinniście ułożyć we właściwej kolejności.
Strzałki w schemacie pokazują zależności przyczynowo-skutkowe. Wstawcie karty we właściwe miejsca, tak aby schemat pokazywał zagadnienie, o którym będziecie mówić na dzisiejszej lekcji.

Pole nr 17 – Właśnie przechodzicie obok studni, którą niedawno wybudowano w Waszej okolicy. Zauważacie, że nie jest ona użytkowana prawidłowo – okoliczni mieszkańcy przyprowadzają do niej zwierzęta, które mogą łatwo zanieczyścić źródło wody. Wymyślcie jeden sposób na ochronę studni przed takimi działaniami.

Pole nr 19 – Podczas drogi wywiązała się dyskusja na temat tego, że nie wszystkie dzieci w Waszej okolicy mogą chodzić do szkoły. Wpadliście na pomysł, że napiszecie list do rządu Waszego kraju z prośbą o zwiększenie nakładów na edukację. Wymyślcie 3 argumenty, które zawrzecie w liście, za powszechną darmową edukacją.

Pole nr 20 – Waszą szkołę ostatnio odwiedził fotograf i zrobił Wam zdjęcie podczas lekcji. Macie tą fotografię ze sobą i zaczęliście się zastanawiać czy uczniowi w Europie są do Was podobni. Na podstawie zdjęcia, wymieńcie 3 podobieństwa między uczniami z globalnego Południa i globalnej Północy.

Pole nr 23 – W Afryce Subsaharyjskiej w 1999 roku do szkoły podstawowej chodziło średnio 58% dzieci. Dziesięć lat później wskaźnik ten wynosił 76 %. Zakładając, że Wasza grupa symbolizuje wszystkie dzieci z tego regionu świata, które powinny chodzić do szkoły, podzielcie się na dwie grupy, zgodnie z podanymi danymi – najpierw stwórzcie grupy symbolizujące dzieci chodzące i niechodzące do szkoły w 1999 roku, a następnie zaktualizujcie wyniki o dane z 2009 roku. Obliczenia zaokrąglamy do liczb całkowitych. Na podstawie: The Millennium Development Goals Report 2011.

Pole nr 25 – W Kenii, tak jak jeszcze kilkanaście lat temu w Polsce, zeszyty szkolne okładane są gazetami. Dzięki temu nie niszczą się tak szybko. Wasze zeszyty też powinny mieć okładkę z gazety. Obłóżcie jeden zeszyt gazetą, nie używając taśmy, zszywacza ani nożyczek.

Pole nr 28 – Kwestia dostępu do edukacji to poważna sprawa, ale nikt nie powiedział, że nie można o niej mówić w nieco luźniejszy sposób. Wymyślcie rymowankę (składającą się z co najmniej 8 wersów), w której mowa będzie o tym, że nie wszyscy na świecie mają wystarczający dostęp do edukacji.

Pole nr 29 – Zazwyczaj w krajach globalnego Południa dziewczynki mają gorszy dostęp do edukacji od swoich kolegów. Wśród wielu przyczyn tego zjawiska znajduje się przekonanie rodziców, że ich córki powinny przede wszystkim pomagać w domowych obowiązkach – na szkołę zwykle nie starcza czasu. Rząd Waszego kraju postanowił zmienić tą sytuację poprzez informacyjną akcję plakatową. Poproszono Was o wymyślenie krótkiego hasła, które mogłoby znaleźć się na plakacie.

Do dzieła!