Wielka gra planszowa „Droga do szkoły”
Opis:
Scenariusz gry przybliżającej uczniom temat dostępu do edukacji w krajach globalnego Południa na przykładzie Kenii. Część publikacji "Prawo do edukacji".
Autor/Autorka (autorzy/autorki):
Dominika Rypa, Paulina Szczygieł, Julia Wrede, Łukasz Bartosik, Joanna Jurkiewicz
Wydawca:
Polska Akcja Humanitarna
Odniesienie do podstawy programowej: WOS
III etap edukacyjny
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
10. Państwo i władza demokratyczna
uczeń: 10. 6. wyjaśnia, czym są prawa człowieka i uzasadnia ich znaczenie we współczesnej
demokracji.
22. Współpraca i konflikty międzynarodowe
uczeń: 22. 1. wyjaśnia, czym zajmuje się ONZ, jej najważniejsze organy (Zgromadzenie
Ogólne, Rada Bezpieczeństwa, Sekretarz Generalny) i wybrane organizacje
międzynarodowe;
23. Problemy współczesnego świata
uczeń: 23. 1. porównuje sytuacje w krajach biednego Południa i bogatej Północy i wyjaśnia
na przykładach, na czym polega ich współzależność;
23. 2. uzasadnia potrzebę pomocy humanitarnej i angażuje się (w miarę swoich
możliwości) w działania instytucji (także pozarządowych), które ją prowadzą;
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
6. Prawa człowieka
uczeń: 6. 2. wymienia podstawowe prawa i wolności człowieka; wyjaśnia, co oznacza, że są
one powszechne, przyrodzone i niezbywalne;
6. 3. podaje najważniejsze postanowienia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka,
Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Konwencji o Prawach Dziecka;
7. Ochrona praw i wolności
uczeń: 7. 4. przedstawia na przykładach działania podejmowane przez ludzi i organizacje
pozarządowe broniące praw człowieka; w miarę swoich możliwości włącza się
w wybrane działania (np. podpisuje apel, prowadzi zbiórkę darów);
7. 6. znajduje informacje o naruszaniu praw człowieka w wybranej dziedzinie
(np. prawa kobiet, prawa dziecka, wolność wyznania, prawo do edukacji, prawa
humanitarne) i projektuje działania, które mogą temu zaradzić.
IV etap edukacyjny (zakres rozszerzony)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
10. Edukacja w XXI wieku
uczeń: 10. 1. przedstawia rolę szkoły i edukacji nieformalnej we współczesnym
społeczeństwie informacyjnym.
36. Prawa człowieka
uczeń: 36. 1. przedstawia historyczny rodowód praw człowieka;
36. 2. przedstawia argumenty na rzecz uniwersalności praw człowieka i przeciw niej;
36. 3 rozróżnia prawa i wolności osobiste, polityczne oraz ekonomiczne, społeczne
i kulturalne; wskazuje, do której generacji należą poszczególne prawa.
40. Stosunki międzynarodowe w wymiarze globalnym
uczeń: 40. 3. wyjaśnia przyczyny dysproporcji między globalną Północą i globalnym
Południem oraz mechanizmy, które ją zmniejszają lub powiększają;
GEOGRAFIA
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór) 1 Education for All: Is the world on track?, EFA Global Monitoring Report, UNESCO Publishing, 2002, s. 35.
2. Zróżnicowanie gospodarcze świata
uczeń: 2. 1. klasyfikuje państwa na podstawie analizy wskaźników rozwoju społecznego
i gospodarczego; wyróżnia regiony bogate i biedne (bogatą Północ i biedne Południe)
i podaje przyczyny dysproporcji w poziomie rozwoju społeczno-gospodarczego
regionów świata;
2. 2. ocenia i projektuje różne formy pomocy państwa i organizacji pozarządowych
państwom i regionom dotkniętym kryzysem zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:WOS
III etap edukacyjny
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
10. Państwo i władza demokratyczna
uczeń: 10. 6. wyjaśnia, czym są prawa człowieka i uzasadnia ich znaczenie we współczesnej
demokracji.
22. Współpraca i konflikty międzynarodowe
uczeń: 22. 1.... więcej
Cele:
uzmysłowienie barier w dostępie do edukacji w krajach globalnego Południa umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w poszukiwaniu rozwiązań zadań, które mogą być zaskakujące zastanowienie się nad możliwymi sposobami wpływu na zwiększenie dostępu do edukacji na świecie
Potrzebne materiały:
plansza do gry (można ją narysować kredą na placu przed szkołą lub rozłożyć kartki A4, które będą symbolizować poszczególne pola gry), kostka do gry (najlepiej dużych rozmiarów – zrobiona ze styropianu
lub dużego pudełka), lista zadań, zeszyt, gazeta.
Przebieg gry:
Podziel klasę na dwa zespoły i poproś o wybranie reprezentanta każdego z nich. Poinformuj uczniów, że za chwilę wezmą udział w grze, która przybliży im kwestię dostępu do edukacji w krajach globalnego Południa.
Wyjaśnij zasady gry:
po planszy poruszamy się zgodnie z liczbą wyrzuconych oczek, wygrywa drużyna, która pierwsza dotrze do pola nr 30, jeżeli reprezentant drużyny stanie na polu oznaczonym znakiem zapytania, drużyna musi wykonać przypisane do danego pola zadanie.Jeżeli wykona je niepoprawnie, musi cofnąć się o trzy pola, rozpoczyna drużyna, która wyrzuci więcej oczek.
O poprawności wykonania zadania decyduje prowadzący/a grę. Na wykonanie poszczególnych zadań uczniowie
mają maksymalnie 5 minut.
Zapytaj czy zasady gry są zrozumiałe i rozpocznij grę słowami:
„Jesteście grupą uczniów, która mieszka w Kenii. Tak jak wielu młodych mieszkańców Afryki, codziennie przemierzacie kilka kilometrów by dotrzeć do szkoły. Ale nikt nie powiedział, że droga do szkoły musi być nudna! Podczas Waszej
podróży spotka Was wiele przygód i wyzwań, którym będziecie musieli sprostać. Powodzenia!”
Gdy jedna z drużyn dotrze do ostatniego pola, pogratuluj zwycięzcom i zapytaj o wrażenia z gry. Czy podobała im się
zabawa? Czy coś ich zaskoczyło? Czy któreś z zadań było dla nich wyjątkowo trudne? Następnie poproś o odpowiedź na pytanie, czego nowego się dowiedzieli.
Podziękuj uczniom za udział w grze i przedstaw podstawowe informacje na temat dostępu do edukacji w krajach globalnego Południa (na podstawie pierwszej części tej publikacji).