„Nasza klasa to 100%”
Opis:
Polecenia dla uczniów - materiał dodatkowy do scenariusza dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych ukazującego uczniom dysproporcje między krajami w dostępie i sposobie zużycia wody słodkiej. Część publikacji "Prawo do wody".
Autor/Autorka (autorzy/autorki):
Dominika Rypa, Paulina Szczygieł, Julia Wrede, Łukasz Bartosik, Anna Paluszek
Wydawca:
Polska Akcja Humanitarna
Odniesienie do podstawy programowej: Jak dla właściwego scenariusza. zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:Jak dla właściwego więcej
Polecenia dla uczniów (czyta prowadzący):
1) Wszystkie zasoby wodne na świecie można podzielić na wodę słodką i wodę słoną. Utwórzcie dwie grupy, z których jedna symbolizuje procent wody słonej (w stosunku do całości wody znajdującej się na naszej planecie), a druga – procent wody słodkiej.
odpowiedź: woda słona: 97,5%, słodka – 2,5%.
2) 884 miliony ludzi na Ziemi nie ma dostępu do bezpiecznych źródeł wody. Podzielcie się na 4 grupy według miejsca zamieszkania tych osób. Jedna grupa ma symbolizować Afrykę, jedna Azję, kolejna Europę, a czwarta grupa – pozostałe kontynenty.
odpowiedź:53% – Azja, 38% – Afryka, 3% – Europa, pozostałe kontynenty – 6%.
www.unesco.org/water/wwapwww.unesco.org/water/wwap
3) Zużycie wody na świecie można podzielić na trzy główne sfery: rolnictwo, przemysł i użytek domowy. Podzielcie się na grupy zgodnie z udziałem procentowym poszczególnych dziedzin.
odpowiedź: rolnictwo – 70%, przemysł – 22%, użytek domowy – 8%.
www.unesco.org/water/wwapwww.unesco.org/water/wwap
4) Można wyróżnić kilka głównych katastrof związanych z wodą: powodzie, susze, głód, epidemie wywołane przez wodę, lawiny i osuwiska. Podzielcie się na grupy zgodnie z udziałem procentowym poszczególnych katastrof (częstość występowania).
odpowiedź: powodzie – 50%, susze – 11%, głód – 2%, epidemie wywołane przez wodę – 28%, lawiny i osuwiska – 9%.
www.unesco.org/water/wwapwww.unesco.org/water/wwap
Po zakończeniu ćwiczenia zapytaj uczniów o wrażenia z ćwiczenia. Które z podanych danych ich zaskoczyły? Czy zobrazowanie liczb w taki sposób pomogło im lepiej wyobrazić sobie skalę omawianych zjawisk? Dlaczego coraz częściej mówi się o problemie dostępu wody na świecie? Czy, według nich, jest to realny problem?
Uwaga dla nauczyciela! Jeżeli uważasz, że Twoi uczniowie mogą mieć problem z szybkim wykonywaniem obliczeń, przygotuj wcześniej algorytm, który ułatwi pracę podopiecznym.