Odniesienie do podstawy programowej: WOS
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
uczeń: 6. 2. wymienia podstawowe prawa i wolności człowieka; wyjaśnia, co oznacza, że są one
powszechne, przyrodzone i niezbywalne;
6. 3. podaje najważniejsze postanowienia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka,
Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Konwencji o Prawach Dziecka;
7. 6. znajduje informacje o naruszaniu praw człowieka w wybranej dziedzinie (np. prawa
kobiet, prawa dziecka, wolność wyznania, prawo do edukacji, prawa humanitarne)
i projektuje działania, które mogą temu zaradzić.
IV etap edukacyjny (zakres rozszerzony)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
uczeń: 40. 3. wyjaśnia przyczyny dysproporcji między globalną Północą i globalnym Południem
oraz mechanizmy, które ją zmniejszają lub powiększają;
42. 3. charakteryzuje krótko działanie następujących organizacji: WHO (Światowa
Organizacja Zdrowia), ILO (Międzynarodowa Organizacja Pracy), FAO (Organizacja
Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa), IMF (Międzynarodowy
Fundusz Walutowy), IBRD (Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju), WTO
(Światowa Organizacja Handlu), UNESCO (Organizacja Narodów Zjednoczonych do
spraw Oświaty, Nauki i Kultury), UNIDO (Organizacja Narodów Zjednoczonych do
spraw Rozwoju Przemysłowego), IAEA (Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej),
UNICEF (Fundusz Narodów Zjednoczonych Pomocy Dzieciom), UNHCR (Wysoki Komisarz
Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Uchodźców).
BIOLOGIA
III etap edukacyjny
Cele kształcenia – wymagania ogólne (wybór)
IV. Rozumowanie i argumentacja
Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między faktami;
formułuje wnioski; formułuje i przedstawia opinie związane z omawianymi zagadnieniami
biologicznymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
X. Globalne i lokalne problemy środowiska
uczeń: 1) przedstawia przyczyny i analizuje skutki globalnego ocieplenia klimatu;
GEOGRAFIA
III etap edukacyjny
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
uczeń: 10. 7. charakteryzuje region Bliskiego Wschodu pod kątem cech kulturowych, zasobów
ropy naftowej, kierunków i poziomu rozwoju gospodarczego; wskazuje miejsca
konfliktów zbrojnych;
10. 9. wykazuje, na przykładzie strefy Sahelu, związek pomiędzy formami
gospodarowania człowieka a zasobami wodnymi; uzasadnia potrzebę racjonalnego
gospodarowania w środowisku charakteryzującym się poważnymi niedoborami słodkiej
wody;
10. 10. określa związki pomiędzy problemami wyżywienia, występowaniem chorób
(m.in. AIDS) a poziomem życia w krajach Afryki na południe od Sahary;
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
uczeń: 1. 5. identyfikuje i wyjaśnia procesy wzrostu liczby ludności oraz ekspansji przestrzennej
wielkich metropolii świata (np. poznaje przyczyny powstawania dzielnic nędzy, wzrostu
przestępczości, degradacji środowiska przyrodniczego, problemów komunikacyjnych) zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:WOS
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
uczeń: 6. 2. wymienia podstawowe prawa i wolności człowieka; wyjaśnia, co oznacza, że są one
powszechne, przyrodzone i niezbywalne;
6. 3. podaje najważniejsze postanowienia Powszechnej... więcej
Cele:
zapoznanie się z podstawowymi danymi dotyczącymi globalnych zasobów wodnych i ich użycia
uświadomienie dysproporcji między krajami w dostępie i sposobie zużycia wody słodkiej
Potrzebne materiały:
papier i przybory do pisania, ewentualnie kalkulator
Przebieg ćwiczenia:
Przygotuj salę, tworząc w niej możliwie jak najwięcej przestrzeni (np. zsuwając wszystkie ławki i krzesła pod ściany)
lub wyjdź z klasą na zewnątrz. Powiadom uczniów, że za chwilę wezmą udział w zabawie, która pozwoli im zapoznać
się z podstawowymi informacjami na temat problemu dostępu do wody na świecie.
Główne zadanie polega na zobrazowaniu danych statystycznych związanych z tematyką wodną (w kontekście
globalnym).
Każdy z etapów ćwiczenia składa się z dwóch części. W pierwszej uczniowie proszeni są o odgadnięcie udziałów
procentowych będących odpowiedziami na zadane pytania. Np. prowadzący pyta ile osób na Ziemi ma w domu
zamontowany kran, a ile pozostaje bez takiego udogodnienia. W odpowiedzi na to pytanie klasa powinna podzielić
się na dwie części w proporcjach stanowiących udziały procentowe osób posiadających kran i nie mających dostępu
do kranu w całej populacji. Wyniki zawsze powinny sumować się do 100%. Decyzja powinna być podjęta wspólnie
przez wszystkich uczniów. Na jej podjęcie mają minutę. W drugiej części, podawane są prawidłowe odpowiedzi,
a uczniowie muszą ponownie podzielić się na grupy, zgodnie z podanymi wartościami. Tzn. jeżeli odpowiedź brzmi:
10% ludzi na Ziemi nie ma w domu kranu, a 90% ma, zadaniem uczniów jest podzielenie się na dwie grupy z zachowaniem
tych proporcji (przy klasie 30-osobowej stworzą się zatem dwa zespoły: jeden 3-oosobowy, a drugi złożony z 27
uczniów). Liczby osób zaokrąglamy do liczb całkowitych.