Odniesienie do podstawy programowej: WOS
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
uczeń: 6. 2. wymienia podstawowe prawa i wolności człowieka; wyjaśnia, co oznacza, że są one
powszechne, przyrodzone i niezbywalne;
6. 3. podaje najważniejsze postanowienia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka,
Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Konwencji o Prawach Dziecka;
7. 6. znajduje informacje o naruszaniu praw człowieka w wybranej dziedzinie (np. prawa
kobiet, prawa dziecka, wolność wyznania, prawo do edukacji, prawa humanitarne)
i projektuje działania, które mogą temu zaradzić.
IV etap edukacyjny (zakres rozszerzony)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
uczeń: 40. 3. wyjaśnia przyczyny dysproporcji między globalną Północą i globalnym Południem
oraz mechanizmy, które ją zmniejszają lub powiększają;
42. 3. charakteryzuje krótko działanie następujących organizacji: WHO (Światowa
Organizacja Zdrowia), ILO (Międzynarodowa Organizacja Pracy), FAO (Organizacja
Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa), IMF (Międzynarodowy
Fundusz Walutowy), IBRD (Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju), WTO
(Światowa Organizacja Handlu), UNESCO (Organizacja Narodów Zjednoczonych do
spraw Oświaty, Nauki i Kultury), UNIDO (Organizacja Narodów Zjednoczonych do
spraw Rozwoju Przemysłowego), IAEA (Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej),
UNICEF (Fundusz Narodów Zjednoczonych Pomocy Dzieciom), UNHCR (Wysoki Komisarz
Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Uchodźców).
BIOLOGIA
III etap edukacyjny
Cele kształcenia – wymagania ogólne (wybór)
IV. Rozumowanie i argumentacja
Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między faktami;
formułuje wnioski; formułuje i przedstawia opinie związane z omawianymi zagadnieniami
biologicznymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
X. Globalne i lokalne problemy środowiska
uczeń: 1) przedstawia przyczyny i analizuje skutki globalnego ocieplenia klimatu;
GEOGRAFIA
III etap edukacyjny
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
uczeń: 10. 7. charakteryzuje region Bliskiego Wschodu pod kątem cech kulturowych, zasobów
ropy naftowej, kierunków i poziomu rozwoju gospodarczego; wskazuje miejsca
konfliktów zbrojnych;
10. 9. wykazuje, na przykładzie strefy Sahelu, związek pomiędzy formami
gospodarowania człowieka a zasobami wodnymi; uzasadnia potrzebę racjonalnego
gospodarowania w środowisku charakteryzującym się poważnymi niedoborami słodkiej
wody;
10. 10. określa związki pomiędzy problemami wyżywienia, występowaniem chorób
(m.in. AIDS) a poziomem życia w krajach Afryki na południe od Sahary;
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
uczeń: 1. 5. identyfikuje i wyjaśnia procesy wzrostu liczby ludności oraz ekspansji przestrzennej wielkich metropolii świata (np. poznaje przyczyny powstawania dzielnic nędzy, wzrostu przestępczości, degradacji środowiska przyrodniczego, problemów komunikacyjnych) zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:WOS
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
uczeń: 6. 2. wymienia podstawowe prawa i wolności człowieka; wyjaśnia, co oznacza, że są one
powszechne, przyrodzone i niezbywalne;
6. 3. podaje najważniejsze postanowienia Powszechnej... więcej
Cele:
uświadomienie uczniom ilości wody potrzebnej do produkcji przedmiotów codziennego użytku
zachęcenie do refleksji nad możliwymi sposobami ograniczenia zużycia wody
Potrzebne materiały:
małe karteczki z narysowanymi wannami (patrz: Materiał dla uczniów), taśma klejąca, drobne nagrody
Przebieg ćwiczenia:
Podziel uczniów na 4-5-osobowe zespoły. Wyjaśnij, że lekcja poświęcona zostanie tematowi zużycia wody podczas
produkcji rzeczy, których używamy na co dzień. Rozdaj każdemu zespołowi zestaw 20 karteczek z wannami. Powiedz,
że za chwilę poprosisz ich o oszacowanie liczby wody potrzebnej do wyprodukowania wskazanych przedmiotów.
Zadaniem zespołów będzie wskazanie liczby wanien wody (przy założeniu, że w wannie mieści się 200 litrów), które
trzeba zużyć do danego procesu produkcyjnego. Podkreśl, że pod uwagę brany jest cały proces – np. w przypadku
soku marchwiowego, policzone zostały litry wody potrzebne na podlewanie marchewek, woda użyta do ich
mycia oraz woda będąca składnikiem soku. Wyników nie trzeba zaokrąglać do 200. Jeżeli członkowie zespołu np.
uznają, że do produkcji potrzebne jest 150 litrów, to zamalowują wannę w ¾.
Napisz nazwę pierwszego produktu na tablicy (ich lista znajduje się w Materiale dla nauczyciela). Poproś zespoły o podanie swoich szacunków. Reprezentant zespołu powinien podejść do tablicy i przykleić odpowiednią ilość wanien. Przypilnuj, aby zespoły zaprezentowały swoje szacunki w tym samym momencie, tak aby nie sugerowały się propozycjami innych. Następnie podaj prawidłową odpowiedź. Zespół, który będzie najbliższy poprawnej odpowiedzi otrzymuje 2 punkty, a kolejny – 1 punkt. Grę wygrywa zespół, który zdobędzie najwięcej punktów.
Przy każdym produkcie zapytaj uczniów, co mogło być wzięte pod uwagę podczas liczenia zużycia wody i co konsumenci
mogą zrobić by ograniczyć (pośrednio) zużycie wody przy produkcji wskazanego produktu?