Odniesienie do podstawy programowej: WOS
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
uczeń: 6. 2. wymienia podstawowe prawa i wolności człowieka; wyjaśnia, co oznacza, że są one
powszechne, przyrodzone i niezbywalne;
6. 3. podaje najważniejsze postanowienia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka,
Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Konwencji o Prawach Dziecka;
7. 6. znajduje informacje o naruszaniu praw człowieka w wybranej dziedzinie (np. prawa
kobiet, prawa dziecka, wolność wyznania, prawo do edukacji, prawa humanitarne)
i projektuje działania, które mogą temu zaradzić.
IV etap edukacyjny (zakres rozszerzony)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
uczeń: 40. 3. wyjaśnia przyczyny dysproporcji między globalną Północą i globalnym Południem
oraz mechanizmy, które ją zmniejszają lub powiększają;
42. 3. charakteryzuje krótko działanie następujących organizacji: WHO (Światowa
Organizacja Zdrowia), ILO (Międzynarodowa Organizacja Pracy), FAO (Organizacja
Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa), IMF (Międzynarodowy
Fundusz Walutowy), IBRD (Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju), WTO
(Światowa Organizacja Handlu), UNESCO (Organizacja Narodów Zjednoczonych do
spraw Oświaty, Nauki i Kultury), UNIDO (Organizacja Narodów Zjednoczonych do
spraw Rozwoju Przemysłowego), IAEA (Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej),
UNICEF (Fundusz Narodów Zjednoczonych Pomocy Dzieciom), UNHCR (Wysoki Komisarz
Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Uchodźców).
BIOLOGIA
III etap edukacyjny
Cele kształcenia – wymagania ogólne (wybór)
IV. Rozumowanie i argumentacja
Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między faktami;
formułuje wnioski; formułuje i przedstawia opinie związane z omawianymi zagadnieniami
biologicznymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
X. Globalne i lokalne problemy środowiska
uczeń: 1) przedstawia przyczyny i analizuje skutki globalnego ocieplenia klimatu;
GEOGRAFIA
III etap edukacyjny
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
uczeń: 10. 7. charakteryzuje region Bliskiego Wschodu pod kątem cech kulturowych, zasobów
ropy naftowej, kierunków i poziomu rozwoju gospodarczego; wskazuje miejsca
konfliktów zbrojnych;
10. 9. wykazuje, na przykładzie strefy Sahelu, związek pomiędzy formami
gospodarowania człowieka a zasobami wodnymi; uzasadnia potrzebę racjonalnego
gospodarowania w środowisku charakteryzującym się poważnymi niedoborami słodkiej
wody;
10. 10. określa związki pomiędzy problemami wyżywienia, występowaniem chorób
(m.in. AIDS) a poziomem życia w krajach Afryki na południe od Sahary;
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
uczeń: 1. 5. identyfikuje i wyjaśnia procesy wzrostu liczby ludności oraz ekspansji przestrzennej
wielkich metropolii świata (np. poznaje przyczyny powstawania dzielnic nędzy, wzrostu
przestępczości, degradacji środowiska przyrodniczego, problemów komunikacyjnych) zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:WOS
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
uczeń: 6. 2. wymienia podstawowe prawa i wolności człowieka; wyjaśnia, co oznacza, że są one
powszechne, przyrodzone i niezbywalne;
6. 3. podaje najważniejsze postanowienia Powszechnej... więcej
Cele:
- kształcenie krytycznego podejścia do problemu wody na świecie
- zachęcenie do refleksji nad naszym wpływem na rozwiązanie problemu dostępu do wody
Potrzebne materiały:
zestawy żółtych i niebieskich kartek (po jednym zestawie dla każdego zespołu)
Przebieg ćwiczenia:
Podziel klasę na 3-5-osobowe zespoły i daj każdemu z nich dwie małe kartki: żółtą i niebieską. Następnie wytłumacz
zasady tego ćwiczenia.
Zadanie polega na wypracowaniu wspólnych (dla zespołów) stanowisk wobec twierdzeń czytanych przez prowadzącego.
Po wypowiedzeniu danej kwestii, zespoły mają minutę na podjęcie decyzji, czy się z nią zgadzają, czy są przeciwnego
zdania. Decyzje wewnątrz zespołów powinny być podjęte po krótkiej dyskusji, ale sposób ich podjęcia (głosowanie,
konsensus, narzucenie zdania innym itp.) zależą od członków zespołów. Po upływie minuty, zespoły proszone są o podniesienie
jednej z kartek – niebieska oznacza TAK, a żółta – NIE. Ważne, aby zespoły podniosły kartki w tym samym momencie, tak, aby nie mogły się sugerować decyzjami innych drużyn.
Gdy wszystkie kartki są w górze, wybierz 2-3 drużyny i poproś o krótkie uzasadnienie decyzji. Zachęcaj do wymiany przeciwstawnych punktów widzenia między drużynami. Po zakończeniu dyskusji, przejdź do kolejnego stwierdzenia.
Stwierdzenia możesz czytać, ale możesz także przygotować prezentację PowerPoint, gdzie zdania te będą pokazywały
się na kolejnych slajdach.
Przykładowe tematy do dyskusji:
- Mam wpływ na to ile wody jest na świecie.
- Używając produktów wielokrotnego użytku, oszczędzam wodę.
- Zakręcając wodę podczas mycia zębów, sprawiam, że osoby żyjące w Afryce mają jej więcej.
- Problem słabego dostępu do czystej wody nie dotyczy Europy.
- Mam wpływ na sytuację ludzi żyjących w Sudanie Południowym.
- W przypadku kryzysu humanitarnego takiego jak susza, państwa europejskie powinny wysyłać do krajów potrzebujących
dodatkowe zapasy wody.
Listę stwierdzeń, możesz uzupełnić o swoje propozycje. Pamiętaj, aby pytać o opinie, a nie o fakty.
Ćwiczenie zakończ krótką ewaluacją dotyczącą metody. Zapytaj czy podobała się uczniom, czy jakiś jej element był problemowy
i jak układała się współpraca wewnątrz zespołów.