„Jedna studnia – morze zmian”
Opis:
Materiał dla uczniów 2 - materiał dodatkowy do scenariusza dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych na temat wpływu dostępu do wody na życie jednostki i społeczności. Część publikacji "Prawo do wody".
Autor/Autorka (autorzy/autorki):
Dominika Rypa, Paulina Szczygieł, Julia Wrede, Łukasz Bartosik, Anna Paluszek
Wydawca:
Polska Akcja Humanitarna
Odniesienie do podstawy programowej: Jak dla właściwego scenariusza. zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:Jak dla właściwego więcej
Materiał dla uczniów 2
Z wybudowaną studnią jest trochę tak jak z taflą wody, gdy wrzucicie do niej kamień. Tworzą się kręgi, które pokazują siłę oddziaływania tego pojedynczego działania. Im bliżej miejsca, gdzie wpadł kamień, tym kręgi są bardziej wyraziste. Mając w głowie ten obraz spróbujcie wykonać poniższe ćwiczenie.
Zastanówcie się jak (w dłuższej perspektywie) wybudowana studnia może zmienić życie ludzi z terenu, na którym ją postawiono. Poniższy schemat symbolizuje studnię (kropka w środku) i poszczególne kręgi – oddziaływania. Zastanówcie się, jak budowa ujęcia wody może wpłynąć na grupy wskazane poniżej. Przy każdej grupie dopisano kilka pytań, które pomogą wam wykonać zadanie. Swoje odpowiedzi wpiszcie we właściwe kręgi – według kolejności wskazanej poniżej – zaczynając od osoby odpowiedzialnej za dostarczanie wody do domu i kręgu najbliższego studni.
Osoba odpowiedzialna za dostarczanie wody do domu
Jak zmieni się harmonogram jej dnia i jej nawyki? Jak będzie mogła wykorzystać zaoszczędzony czas? Jak wpłynie to na jej zdrowie? Jaki będzie to miało wpływ na relacje z innymi osobami?
Rodzina osoby odpowiedzialnej za dostarczanie wody
Czy sytuacja jej rodziny ulegnie zmianie? Czy zmienią się relacje wewnątrz rodziny? Czy status materialny rodziny poprawi się? Czy role poszczególnych członków rodziny zmienią się?
Społeczność lokalna, wioska, w której wybudowano studnię
Jak wpłynie to na zdrowie mieszkańców wioski i na ich status materialny? Jakie inne zmiany może pociągnąć za sobą wybudowanie studni? Jak mogą zmienić się relacje z innymi wioskami?
Mieszkańcy kraju, w którym powstała studnia
Jak wpłynie to na rozwój ekonomiczny kraju? Czy może spowodować zmiany społeczne? Jakie?