Odniesienie do podstawy programowej: WOS
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
uczeń: 6. 2. wymienia podstawowe prawa i wolności człowieka; wyjaśnia, co oznacza, że są one
powszechne, przyrodzone i niezbywalne;
6. 3. podaje najważniejsze postanowienia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka,
Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Konwencji o Prawach Dziecka;
7. 6. znajduje informacje o naruszaniu praw człowieka w wybranej dziedzinie (np. prawa
kobiet, prawa dziecka, wolność wyznania, prawo do edukacji, prawa humanitarne)
i projektuje działania, które mogą temu zaradzić.
IV etap edukacyjny (zakres rozszerzony)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
uczeń: 40. 3. wyjaśnia przyczyny dysproporcji między globalną Północą i globalnym Południem
oraz mechanizmy, które ją zmniejszają lub powiększają;
42. 3. charakteryzuje krótko działanie następujących organizacji: WHO (Światowa
Organizacja Zdrowia), ILO (Międzynarodowa Organizacja Pracy), FAO (Organizacja
Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa), IMF (Międzynarodowy
Fundusz Walutowy), IBRD (Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju), WTO
(Światowa Organizacja Handlu), UNESCO (Organizacja Narodów Zjednoczonych do
spraw Oświaty, Nauki i Kultury), UNIDO (Organizacja Narodów Zjednoczonych do
spraw Rozwoju Przemysłowego), IAEA (Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej),
UNICEF (Fundusz Narodów Zjednoczonych Pomocy Dzieciom), UNHCR (Wysoki Komisarz
Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Uchodźców).
BIOLOGIA
III etap edukacyjny
Cele kształcenia – wymagania ogólne (wybór)
IV. Rozumowanie i argumentacja
Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między faktami;
formułuje wnioski; formułuje i przedstawia opinie związane z omawianymi zagadnieniami
biologicznymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
X. Globalne i lokalne problemy środowiska
uczeń: 1) przedstawia przyczyny i analizuje skutki globalnego ocieplenia klimatu;
GEOGRAFIA
III etap edukacyjny
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
uczeń: 10. 7. charakteryzuje region Bliskiego Wschodu pod kątem cech kulturowych, zasobów
ropy naftowej, kierunków i poziomu rozwoju gospodarczego; wskazuje miejsca
konfliktów zbrojnych;
10. 9. wykazuje, na przykładzie strefy Sahelu, związek pomiędzy formami
gospodarowania człowieka a zasobami wodnymi; uzasadnia potrzebę racjonalnego
gospodarowania w środowisku charakteryzującym się poważnymi niedoborami słodkiej
wody;
10. 10. określa związki pomiędzy problemami wyżywienia, występowaniem chorób
(m.in. AIDS) a poziomem życia w krajach Afryki na południe od Sahary;
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
uczeń: 1. 5. identyfikuje i wyjaśnia procesy wzrostu liczby ludności oraz ekspansji przestrzennej
wielkich metropolii świata (np. poznaje przyczyny powstawania dzielnic nędzy, wzrostu
przestępczości, degradacji środowiska przyrodniczego, problemów komunikacyjnych) zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:WOS
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
uczeń: 6. 2. wymienia podstawowe prawa i wolności człowieka; wyjaśnia, co oznacza, że są one
powszechne, przyrodzone i niezbywalne;
6. 3. podaje najważniejsze postanowienia Powszechnej... więcej
Cele:
- uświadomienie uczniom, jak zmiany infrastrukturalne wpływają na inne obszary życia
- prezentacja wyzwań stojących przed osobami mającymi ograniczony dostęp do zasobów wody pitnej
Potrzebne materiały:
kopie tekstów dla każdego z zespołów (Materiał dla uczniów nr 1), kopie schematów dla każdego z zespołów (Materiał dla uczniów 2)
Przebieg ćwiczenia:
Poinformuj uczniów, że będziecie rozmawiać na temat zmian, jakie w życiu ludzi może wywołać lepszy dostęp do wody pitnej. Na początku zapytaj, jak wyglądałoby ich życie, gdyby nie mieli dostępu do wody płynącej z kranów. Jak wpłynęłoby to na ich zdrowie i harmonogram dnia? W jakich aspektach ich życie byłoby trudniejsze?
Następnie podziel klasę na 4-5-osobowe zespoły. Każdemu z nich wręcz tekst z materiału dla uczniów 1 i poproś o jego przeczytanie. Po wykonaniu zadania zapytaj na czym polegał „wodny problem” bohaterów i dlaczego wybudowanie
studni było takim świętem. Następnie rozdaj zespołom kopie schematu z materiału dla uczniów 2. Poproś, aby wspólnie wypełnili schemat, który symbolizuje wpływ jednej studni na życie ludzi. Poszczególne kręgi wokół studni znajdującej się w środku, oznaczają coraz szersze zakresy wpływu – pierwszy (znajdujący się najbliżej środka) oznacza wpływ na osoby bezpośrednio korzystające z studni, drugi – ich rodziny, trzeci – wioski, a czwarty – gospodarkę kraju, w którym żyją. Zespoły powinny zapisać swoje spostrzeżenia w odpowiednich kręgach, a następnie przedstawić je na forum klasy.
Podsumowując prezentacje podkreśl, że każda kolejna studnia wpływa na wiele aspektów życia człowieka i małymi kroczkami przybliża do rozwoju całego kraju.
Na koniec możesz także (nieco przewrotnie) zapytać, jakie negatywne zjawiska może wywołać wybudowanie studni w danym miejscu? Dyskusję zakończ wspólnymi pomysłami, jak można tym negatywnym konsekwencjom zapobiec (już na etapie planowania studni i jej budowy).