Odniesienie do podstawy programowej: WOS
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
uczeń: 6. 2. wymienia podstawowe prawa i wolności człowieka; wyjaśnia, co oznacza, że są one
powszechne, przyrodzone i niezbywalne;
6. 3. podaje najważniejsze postanowienia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka,
Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Konwencji o Prawach Dziecka;
7. 6. znajduje informacje o naruszaniu praw człowieka w wybranej dziedzinie (np. prawa
kobiet, prawa dziecka, wolność wyznania, prawo do edukacji, prawa humanitarne)
i projektuje działania, które mogą temu zaradzić.
IV etap edukacyjny (zakres rozszerzony)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
uczeń: 40. 3. wyjaśnia przyczyny dysproporcji między globalną Północą i globalnym Południem
oraz mechanizmy, które ją zmniejszają lub powiększają;
42. 3. charakteryzuje krótko działanie następujących organizacji: WHO (Światowa
Organizacja Zdrowia), ILO (Międzynarodowa Organizacja Pracy), FAO (Organizacja
Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa), IMF (Międzynarodowy
Fundusz Walutowy), IBRD (Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju), WTO
(Światowa Organizacja Handlu), UNESCO (Organizacja Narodów Zjednoczonych do
spraw Oświaty, Nauki i Kultury), UNIDO (Organizacja Narodów Zjednoczonych do
spraw Rozwoju Przemysłowego), IAEA (Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej),
UNICEF (Fundusz Narodów Zjednoczonych Pomocy Dzieciom), UNHCR (Wysoki Komisarz
Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Uchodźców).
BIOLOGIA
III etap edukacyjny
Cele kształcenia – wymagania ogólne (wybór)
IV. Rozumowanie i argumentacja
Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między faktami;
formułuje wnioski; formułuje i przedstawia opinie związane z omawianymi zagadnieniami
biologicznymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
X. Globalne i lokalne problemy środowiska
uczeń: 1) przedstawia przyczyny i analizuje skutki globalnego ocieplenia klimatu;
GEOGRAFIA
III etap edukacyjny
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
uczeń: 10. 7. charakteryzuje region Bliskiego Wschodu pod kątem cech kulturowych, zasobów
ropy naftowej, kierunków i poziomu rozwoju gospodarczego; wskazuje miejsca
konfliktów zbrojnych;
10. 9. wykazuje, na przykładzie strefy Sahelu, związek pomiędzy formami
gospodarowania człowieka a zasobami wodnymi; uzasadnia potrzebę racjonalnego
gospodarowania w środowisku charakteryzującym się poważnymi niedoborami słodkiej
wody;
10. 10. określa związki pomiędzy problemami wyżywienia, występowaniem chorób
(m.in. AIDS) a poziomem życia w krajach Afryki na południe od Sahary;
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
uczeń: 1. 5. identyfikuje i wyjaśnia procesy wzrostu liczby ludności oraz ekspansji przestrzennej
wielkich metropolii świata (np. poznaje przyczyny powstawania dzielnic nędzy, wzrostu
przestępczości, degradacji środowiska przyrodniczego, problemów komunikacyjnych) zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:WOS
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
uczeń: 6. 2. wymienia podstawowe prawa i wolności człowieka; wyjaśnia, co oznacza, że są one
powszechne, przyrodzone i niezbywalne;
6. 3. podaje najważniejsze postanowienia Powszechnej... więcej
MATERIAŁ DLA NAUCZYCIELA
Naczynia, które zużywam w ciągu dnia, myję wtedy, gdy uzbiera się ich kilka. Jeżeli jest ich dużo, wkładam je do zmywarki, jeśli mniej – myję w zlewie (ale nie pod bieżącą wodą).
Dzięki temu w moim domu zużywa się mniej wody.
Ponadto, jeśli wypełnię zmywarkę po brzegi, zużyjemy mniej prądu i dostaniemy niższy rachunek.
Dzięki temu, przyczynię się odrobinę do redukcji emisji CO2 do atmosfery.
Stanie się to dlatego, że zmywarka pobierze mniej prądu.
Ale także dlatego, że każde pompowanie wody i jej oczyszczanie, pochłania energię.
Redukcja emisji CO2 do atmosfery, to większa szansa na zahamowanie procesu zmian klimatycznych – przede wszystkich susz
i powodzi w najodleglejszych częściach globu.
Przyczynimy się do tego także dzięki temu, że zużyjemy mniej płynu do naczyń i nie trzeba będzie tak często jeździć do sklepu.
To, że zużywamy mniej płynu do naczyń ma też znaczenie dla środowiska.
Większość płynów do naczyń i środków do zmywarek zawiera nieprzyjazne dla środowiska substancje chemiczne (przede
wszystkim fosforany).
Fosforany zagrażają Morzu Bałtyckiemu – mogą prowadzić do rozwoju sinic i zarastania zbiorników wodnych.
Przez co morskie stworzenia zaczynają się „dusić”.
Na szczęście, zmywam tylko wtedy gdy uzbieram większą liczbę naczyń.
Dzięki temu mniej fosforanów dostaje się do kanalizacji a następnie do morza.
Moje zmywanie wpływa zatem na bardzo dużo innych rzeczy.
Chyba jeszcze namówię rodziców do zakupu perlatora, który napowietrza wodę. Wtedy zużyjemy jeszcze mniej wody.