MATERIAŁY DODATKOWE

„Kłębek wodnych powiązań”

Opis: Materiał dla nauczyciela - materiał dodatkowy do scenariusza dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych ukazującego uczniom powiązania między ich codziennymi wyborami a globalnymi procesami. Cześć publikacji "Prawo do wody".

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Dominika Rypa, Paulina Szczygieł, Julia Wrede, Łukasz Bartosik, Anna Paluszek



MATERIAŁ DLA NAUCZYCIELA

Naczynia, które zużywam w ciągu dnia, myję wtedy, gdy uzbiera się ich kilka. Jeżeli jest ich dużo, wkładam je do zmywarki, jeśli mniej – myję w zlewie (ale nie pod bieżącą wodą).



Dzięki temu w moim domu zużywa się mniej wody.



Ponadto, jeśli wypełnię zmywarkę po brzegi, zużyjemy mniej prądu i dostaniemy niższy rachunek.



Dzięki temu, przyczynię się odrobinę do redukcji emisji CO2 do atmosfery.



Stanie się to dlatego, że zmywarka pobierze mniej prądu.



Ale także dlatego, że każde pompowanie wody i jej oczyszczanie, pochłania energię.



Redukcja emisji CO2 do atmosfery, to większa szansa na zahamowanie procesu zmian klimatycznych – przede wszystkich susz
i powodzi w najodleglejszych częściach globu.



Przyczynimy się do tego także dzięki temu, że zużyjemy mniej płynu do naczyń i nie trzeba będzie tak często jeździć do sklepu.



To, że zużywamy mniej płynu do naczyń ma też znaczenie dla środowiska.



Większość płynów do naczyń i środków do zmywarek zawiera nieprzyjazne dla środowiska substancje chemiczne (przede
wszystkim fosforany).



Fosforany zagrażają Morzu Bałtyckiemu – mogą prowadzić do rozwoju sinic i zarastania zbiorników wodnych.



Przez co morskie stworzenia zaczynają się „dusić”.



Na szczęście, zmywam tylko wtedy gdy uzbieram większą liczbę naczyń.



Dzięki temu mniej fosforanów dostaje się do kanalizacji a następnie do morza.



Moje zmywanie wpływa zatem na bardzo dużo innych rzeczy.



Chyba jeszcze namówię rodziców do zakupu perlatora, który napowietrza wodę. Wtedy zużyjemy jeszcze mniej wody.