Odniesienie do podstawy programowej: WOS
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
uczeń: 6. 2. wymienia podstawowe prawa i wolności człowieka; wyjaśnia, co oznacza, że są one
powszechne, przyrodzone i niezbywalne;
6. 3. podaje najważniejsze postanowienia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka,
Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Konwencji o Prawach Dziecka;
7. 6. znajduje informacje o naruszaniu praw człowieka w wybranej dziedzinie (np. prawa
kobiet, prawa dziecka, wolność wyznania, prawo do edukacji, prawa humanitarne)
i projektuje działania, które mogą temu zaradzić.
IV etap edukacyjny (zakres rozszerzony)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
uczeń: 40. 3. wyjaśnia przyczyny dysproporcji między globalną Północą i globalnym Południem
oraz mechanizmy, które ją zmniejszają lub powiększają;
42. 3. charakteryzuje krótko działanie następujących organizacji: WHO (Światowa
Organizacja Zdrowia), ILO (Międzynarodowa Organizacja Pracy), FAO (Organizacja
Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa), IMF (Międzynarodowy
Fundusz Walutowy), IBRD (Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju), WTO
(Światowa Organizacja Handlu), UNESCO (Organizacja Narodów Zjednoczonych do
spraw Oświaty, Nauki i Kultury), UNIDO (Organizacja Narodów Zjednoczonych do
spraw Rozwoju Przemysłowego), IAEA (Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej),
UNICEF (Fundusz Narodów Zjednoczonych Pomocy Dzieciom), UNHCR (Wysoki Komisarz
Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Uchodźców).
BIOLOGIA
III etap edukacyjny
Cele kształcenia – wymagania ogólne (wybór)
IV. Rozumowanie i argumentacja
Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między faktami;
formułuje wnioski; formułuje i przedstawia opinie związane z omawianymi zagadnieniami
biologicznymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
X. Globalne i lokalne problemy środowiska
uczeń: 1) przedstawia przyczyny i analizuje skutki globalnego ocieplenia klimatu;
GEOGRAFIA
III etap edukacyjny
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
uczeń: 10. 7. charakteryzuje region Bliskiego Wschodu pod kątem cech kulturowych, zasobów
ropy naftowej, kierunków i poziomu rozwoju gospodarczego; wskazuje miejsca
konfliktów zbrojnych;
10. 9. wykazuje, na przykładzie strefy Sahelu, związek pomiędzy formami
gospodarowania człowieka a zasobami wodnymi; uzasadnia potrzebę racjonalnego
gospodarowania w środowisku charakteryzującym się poważnymi niedoborami słodkiej
wody;
10. 10. określa związki pomiędzy problemami wyżywienia, występowaniem chorób
(m.in. AIDS) a poziomem życia w krajach Afryki na południe od Sahary;
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
uczeń: 1. 5. identyfikuje i wyjaśnia procesy wzrostu liczby ludności oraz ekspansji przestrzennej
wielkich metropolii świata (np. poznaje przyczyny powstawania dzielnic nędzy, wzrostu
przestępczości, degradacji środowiska przyrodniczego, problemów komunikacyjnych) zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:WOS
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
uczeń: 6. 2. wymienia podstawowe prawa i wolności człowieka; wyjaśnia, co oznacza, że są one
powszechne, przyrodzone i niezbywalne;
6. 3. podaje najważniejsze postanowienia Powszechnej... więcej
Cel:
uświadomienie uczniom powiązań między ich codziennymi wyborami a globalnymi procesami
Potrzebne materiały:
sznurek zwinięty w kłębek, paski papieru ze stwierdzeniami z Materiału dla nauczyciela.
Przebieg ćwiczenia:
Przygotuj kłębek sznurka i paski papieru ze stwierdzeniami zawartymi w materiale dla nauczyciela. Na każdym pasku
powinno znaleźć się jedno stwierdzenie. Poproś, aby każdy uczeń wziął po jednym pasku i aby wszyscy ustawili się
w kole. Zapytaj, kto wylosował pierwszy pasek i poproś go o odczytanie zawartych tam zdań. Przekaż uczniom, że
będą kolejno wygłaszać wylosowane zdania. Uczeń, który posiada stwierdzenie bezpośrednio łączące się z poprzednim,
wygłasza je, a następnie po akceptacji grupy, przejmuje kłębek od swojego poprzednika. Pamiętaj, by przy podawaniu
kłębka, cały czas trzymać fragment sznurka, tak, aby powoli tworzyła się sieć. Zabawa trwa do momentu dojścia do ostatniego stwierdzenia.
Podsumowując, podkreśl, że nasze codzienne wybory rodzą konsekwencje, z których często nie zdajemy sobie sprawy. Czasem nawet mała zmiana w nawykach może wpłynąć na innych lub środowisko. Aby to zobrazować poproś jedną osobę o pociągnięcie sznurka – szarpnięcie odczują wszyscy.