Mapowanie problemu
Opis:
Scenariusz dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych przybliżający uczniom problem braku dostępu do żywności na przykładzie wybranych państw globalnego Południa. Część publikacji "Prawo do żywności".
Autor/Autorka (autorzy/autorki):
Dominika Rypa, Paulina Szczygieł, Julia Wrede, Łukasz Bartosik, Joanna Jurkiewicz, Magdalena Noszczyk
Wydawca:
Polska Akcja Humanitarna
Odniesienie do podstawy programowej: HISTORIA
III etap edukacyjny
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
31. Rozwój cywilizacji przemysłowej
uczeń: 31. 2. podaje przykłady pozytywnych i negatywnych skutków procesu uprzemysłowienia,
w tym dla środowiska naturalnego;
36. Europa i świat na przełomie XIX i XX w.
uczeń: 36. 1. przedstawia skutki przewrotu technicznego i postępu cywilizacyjnego, w tym dla
środowiska naturalnego;
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
V. Wiek XX
10. Rozpad systemu kolonialnego
uczeń: 10. 1. opisuje główne etapy procesu dekolonizacji Azji i Afryki, z uwzględnieniem Indii
oraz Indochin;
10. 2. opisuje zmiany na politycznej mapie świata w wyniku procesu dekolonizacji;
10. 3. ocenia polityczne i społeczno-gospodarcze skutki procesu dekolonizacyjnego.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
III etap edukacyjny
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
23. Problemy współczesnego świata
uczeń: 23. 1. porównuje sytuacje w krajach biednego Południa i bogatej Północy i wyjaśnia na
przykładach, na czym polega ich współzależność;
23. 2. uzasadnia potrzebę pomocy humanitarnej i angażuje się (w miarę swoich
możliwości) w działania instytucji (także pozarządowych), które ją prowadzą;
IV etap edukacyjny (zakres rozszerzony)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
14. Środki masowego przekazu
uczeń: 14. 1. wyjaśnia, jakimi zasadami etycznymi powinny się kierować media i ocenia przykłady
kontrowersyjnych działań dziennikarzy i mediów.
40. Stosunki międzynarodowe w wymiarze globalnym
uczeń: 40. 3. wyjaśnia przyczyny dysproporcji między globalną Północą i globalnym Południem
oraz mechanizmy, które ją zmniejszają lub powiększają;
40. 4. przedstawia wzajemne zależności pomiędzy krajami Północy i Południa
w dziedzinach polityki, ekonomii, kultury i ekologii;
BIOLOGIA
III etap edukacyjny
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
X. Globalne i lokalne problemy środowiska
uczeń: 1) przedstawia przyczyny i analizuje skutki globalnego ocieplenia klimatu;
3) proponuje działania ograniczające zużycie wody i energii elektrycznej oraz wytwarzanie
odpadów w gospodarstwach domowych.
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
2. Różnorodność biologiczna i jej zagrożenia
uczeń: 2. 3. przedstawia wpływ współczesnego rolnictwa na różnorodność biologiczną (ciągle
malejąca liczba gatunków uprawnych przy rosnącym areale upraw, spadek różnorodności
genetycznej upraw);
GEOGRAFIA
III etap edukacyjny
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
10. Wybrane regiony świata. Relacje: człowiek – przyroda – gospodarka
uczeń: 10. 8. charakteryzuje na podstawie map tematycznych i wyjaśnia występowanie stref
klimatyczno-roślinno-glebowych w Afryce;
10. 9. wykazuje, na przykładzie strefy Sahelu, związek pomiędzy formami
gospodarowania człowieka a zasobami wodnymi;
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
2. Zróżnicowanie gospodarcze świata zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:HISTORIA
III etap edukacyjny
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
31. Rozwój cywilizacji przemysłowej
uczeń: 31. 2. podaje przykłady pozytywnych i negatywnych skutków procesu uprzemysłowienia,
w tym dla środowiska naturalnego;
36. Europa i świat na przełomie XIX i... więcej
Cele:
- zapoznanie z sytuacją żywnościową wybranych państw globalnego Południa
- szukanie przyczyn i skutków braku dostępu do żywności w wybranych krajach
- szukanie rozwiązań problemów związanych z dostępem do żywności
Potrzebne materiały: kopie czterech historii (po jednej dla każdej grupy uczniów), papier, materiały do pisania
przebieg ćwiczenia:
Podziel uczniów na grupy 4-5 osobowe. Rozdaj każdej po 1 historii (Materiał dodatkowy nr 1). Poproś grupy o uważne
przeczytanie tekstów, a następnie zastanowienie się nad poniższymi pytaniami:
- z jakim problemem boryka się dana osoba/rodzina?
- jakie są przyczyny występowania problemu i jakie mogą być dalsze konsekwencje jego występowania?
Poproś grupy, aby odpowiedzi opracowali w formie mapy myśli (wzór mapy myśli znajduje się w Materiale dodatkowym
nr 2). Następnie poproś przedstawicieli każdej z grup o zaprezentowanie wypracowanej mapy myśli na forum klasy i zastanówcie się razem, co łączy zaprezentowane historie, szczególnie w kontekście:
- przyczyny problemu
- skutku problemu
Odpowiedzi uczniów zapisz na tablicy – po jednej stronie tablicy zapisz przyczyny, po drugiej – skutki. Poproś każdą grupę, aby przekazała swoją mapę myśli sąsiedniej grupie. Każda z grup ma za zadanie opracować przykłady działań, które mają pomóc opisanym w historiach osobom.
Poproś, aby uczniowie zapisali swoje pomysły w formie następującego
schematu:
- problem cele działań opis działań przewidywany
- efekt długoterminowy wprowadzenia działań pomocowych
Po zakończeniu pracy, poproś każdą z grup o zaprezentowanie propozycji działań pomocowych. Na zakończenie opowiedz uczniom o rzeczywistych projektach, których celem jest poprawa dostępu do żywności w opisywanych wcześniej sytuacjach (Materiał dodatkowy nr 3)