MATERIAŁY DODATKOWE

W jaki sposób mówić o klęskach głodu?

Opis: Materiał dodatkowy 6 - materiał dodatkowy do scenariusza dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych zapoznającego uczniów z ideą i treścią „Kodeksu w sprawie obrazów i przesłań”. Część publikacji "Prawo do żywności".

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Dominika Rypa, Paulina Szczygieł, Julia Wrede, Łukasz Bartosik, Joanna Jurkiewicz, Magdalena Noszczyk



KODEKS POSTĘPOWANIA W SPRAWIE OBRAZÓW I WIADOMOŚCI (WYBRANE FRAGMENTY)

Niniejszy Kodeks postępowania w sprawie obrazów i wiadomości został sporządzony przez organizacje pozarządowe
działające w dziedzinie pomocy humanitarnej, współpracy rozwojowej i edukacji globalnej.


Obrazy – jakakolwiek wizualna reprezentacja lub podobieństwo do ludzi, sytuacji oraz miejsc poprzez zdjęcia,
obrazy, ilustracje czy nagrania video


Wiadomości – komunikaty mówione lub na piśmie; podpisy, nagłówki, podtytuły, studia przypadków, artykuły czy
reklamy reprezentujące ludzi, sytuacje czy miejsca (i które mogą lub nie mieć towarzyszące obrazy)



Zasady wyboru obrazów i przesłań

Wybieranie obrazów i związanych z nimi przesłań w oparciu o wartości takie jak szacunek, równość, solidarność i sprawiedliwość.

Rzetelne reprezentowanie jakiegokolwiek obrazu lub sytuacji zarówno w ich natychmiastowym, wąskim jak i szerokim kontekście tak, aby poprawić rozumienie rzeczywistości i złożoności rozwoju w powszechnej opinii.

Unikanie obrazów i przesłań, które potencjalnie stereotypizują, wzbudzają sensację czy dyskryminację wobec ludzi, sytuacji czy miejsc.

Używanie obrazów, przesłań i studiów przypadków z pełnym zrozumieniem, uczestnictwem i za zgodą podmiotów (lub ich rodziców/opiekunów).

Zapewnienie tym, których historie są prezentowane możliwości samodzielnego zakomunikowania swojej historii.

Ustalenie i udokumentowanie czy podmiot wyraża chęć ujawnienia swych danych i zawsze działać zgodnie z tym życzeniem.

Podporządkowanie się najwyższym standardom dotyczącym praw człowieka i ochrony bezbronnych.

Podporządkowanie się najwyższym standardom dotyczącym praw dziecka zgodnie z Międzynarodową Konwencją Praw Dziecka, jako że dzieci są najczęściej portretowanym podmiotem.