W jaki sposób mówić o klęskach głodu?
Opis:
Scenariusz dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych zapoznający uczniów z ideą i treścią „Kodeksu w sprawie obrazów i przesłań”. Część publikacji "Prawo do żywności".
Autor/Autorka (autorzy/autorki):
Dominika Rypa, Paulina Szczygieł, Julia Wrede, Łukasz Bartosik, Joanna Jurkiewicz, Magdalena Noszczyk
Wydawca:
Polska Akcja Humanitarna
Odniesienie do podstawy programowej: HISTORIA
III etap edukacyjny
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
31. Rozwój cywilizacji przemysłowej
uczeń: 31. 2. podaje przykłady pozytywnych i negatywnych skutków procesu uprzemysłowienia,
w tym dla środowiska naturalnego;
36. Europa i świat na przełomie XIX i XX w.
uczeń: 36. 1. przedstawia skutki przewrotu technicznego i postępu cywilizacyjnego, w tym dla
środowiska naturalnego;
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
V. Wiek XX
10. Rozpad systemu kolonialnego
uczeń: 10. 1. opisuje główne etapy procesu dekolonizacji Azji i Afryki, z uwzględnieniem Indii
oraz Indochin;
10. 2. opisuje zmiany na politycznej mapie świata w wyniku procesu dekolonizacji;
10. 3. ocenia polityczne i społeczno-gospodarcze skutki procesu dekolonizacyjnego.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
III etap edukacyjny
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
23. Problemy współczesnego świata
uczeń: 23. 1. porównuje sytuacje w krajach biednego Południa i bogatej Północy i wyjaśnia na
przykładach, na czym polega ich współzależność;
23. 2. uzasadnia potrzebę pomocy humanitarnej i angażuje się (w miarę swoich
możliwości) w działania instytucji (także pozarządowych), które ją prowadzą;
IV etap edukacyjny (zakres rozszerzony)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
14. Środki masowego przekazu
uczeń: 14. 1. wyjaśnia, jakimi zasadami etycznymi powinny się kierować media i ocenia przykłady
kontrowersyjnych działań dziennikarzy i mediów.
40. Stosunki międzynarodowe w wymiarze globalnym
uczeń: 40. 3. wyjaśnia przyczyny dysproporcji między globalną Północą i globalnym Południem
oraz mechanizmy, które ją zmniejszają lub powiększają;
40. 4. przedstawia wzajemne zależności pomiędzy krajami Północy i Południa
w dziedzinach polityki, ekonomii, kultury i ekologii;
BIOLOGIA
III etap edukacyjny
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
X. Globalne i lokalne problemy środowiska
uczeń: 1) przedstawia przyczyny i analizuje skutki globalnego ocieplenia klimatu;
3) proponuje działania ograniczające zużycie wody i energii elektrycznej oraz wytwarzanie
odpadów w gospodarstwach domowych.
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
2. Różnorodność biologiczna i jej zagrożenia
uczeń: 2. 3. przedstawia wpływ współczesnego rolnictwa na różnorodność biologiczną (ciągle
malejąca liczba gatunków uprawnych przy rosnącym areale upraw, spadek różnorodności
genetycznej upraw);
GEOGRAFIA
III etap edukacyjny
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
10. Wybrane regiony świata. Relacje: człowiek – przyroda – gospodarka
uczeń: 10. 8. charakteryzuje na podstawie map tematycznych i wyjaśnia występowanie stref
klimatyczno-roślinno-glebowych w Afryce;
10. 9. wykazuje, na przykładzie strefy Sahelu, związek pomiędzy formami
gospodarowania człowieka a zasobami wodnymi;
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
2. Zróżnicowanie gospodarcze świata zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:HISTORIA
III etap edukacyjny
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
31. Rozwój cywilizacji przemysłowej
uczeń: 31. 2. podaje przykłady pozytywnych i negatywnych skutków procesu uprzemysłowienia,
w tym dla środowiska naturalnego;
36. Europa i świat na przełomie XIX i... więcej
Cele:
- pokazanie przyczyn i skutków braku dostępu do żywności
- zapoznanie z ideą i treścią „Kodeksu w sprawie obrazów i przesłań”
- uświadomienie uczniom wagi przekazów medialnych i konieczności prezentowania ludzkich historii w poszanowaniu
godności każdego człowieka
Potrzebne materiały: kopie „Kodeksu postępowania w sprawie obrazów i wiadomości”, zdjęcia, wycinki z kolorowych gazet i magazynów, kartki papieru, przybory do pisania, klej
Przebieg zajęć:
Opowiedz uczniom o problemie braku dostępu do żywności, o różnych przyczynach i skutkach głodu oraz klęsk głodu. Zastanówcie się wspólnie z uczniami na temat roli mediów w przekazywaniu informacji na temat klęsk głodu na świecie.
Rozpocznij dyskusję, zadając uczniom poniższe pytania:
- jakie znają przykłady klęsk głodu i za pomocą jakich mediów/materiałów się o nich dowiedzieli?
- jaki jest najczęściej przywoływany przez media obraz w przypadku informowania o klęskach głodu?
- jak takie przekazy mogą pomóc/zaszkodzić osobom dotkniętym klęską głodu?
Rozdaj uczniom treść „Kodeksu postępowania w sprawie obrazów i wiadomości” (Materiał dodatkowy nr 6). Uczniowie czytają tekst w parach.
Po przeczytaniu poproś uczniów o zastanowienie się w parach nad następującymi pytaniami:
- Jak myślicie, po co taki kodeks został stworzony?
- Jak myślicie, jakie mogą być konsekwencje stosowania „Kodeksu”?
Odpowiedzi pary wypowiadają na forum klasy. Zapisz najczęściej wypowiadane zarzuty oraz pozytywne aspekty korzystania
z „Kodeksu” na tablicy.
Następnie podziel uczniów na 3 grupy. Rozdaj każdej po jednej historii z Materiału dodatkowego nr 7. Zadaniem grup będzie przygotowanie komunikatu medialnego na podstawie otrzymanych materiałów. Każda z grup losuje rodzaj komunikatu, jaki ma opracować (reportaż radiowy, artykuł w prasie, program w TV). Zanim grupy rozpoczną pracę, poproś uczniów, aby zastanowili się nad celem, jaki ma mieć ich komunikat i aby zastosowali do niego zasady „Kodeksu”. Powiedz uczniom, że na wykonanie zadania mają 30 minut. Po upływie czasu poproś przedstawicieli grup o zaprezentowanie stworzonego komunikatu.
Po prezentacji wszystkich komunikatów zapytaj uczniów, jakie, ich zdaniem, przesłanie zawierały poszczególne komunikaty?
Czy spełniły założone przez twórców cele? Zastanówcie się jeszcze raz, jakie mogą być pozytywne i negatywne aspekty korzystania z zasad „Kodeksu”? Zapytaj uczniów, czy stosowaliby się do jego zasad jako dziennikarze?