MATERIAŁY DODATKOWE

Gra planszowa "Prawo do żywności"

Opis: Pytania wraz z odpowiedziami – materiał dla nauczyciela - materiał dodatkowy do scenariusza gry planszowej mającej pomóc uczniom w usystematyzowaniu wiedzy na temat dostępu do żywności na świecie. Część publikacji "Prawo do żywności".

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Dominika Rypa, Paulina Szczygieł, Julia Wrede, Łukasz Bartosik, Joanna Jurkiewicz, Magdalena Noszczyk



PYTANIA WRAZ Z ODPOWIEDZIAMI - MATERIAŁ DLA NAUCZYCIELA:

Drużyna, która stanie na polu pytań, wybiera numer pytania z puli od 1 do 11, a osoba prowadzący odczytuje jego treść.

1. Prawda czy fałsz: w 2010 roku na świecie było 925 milionów niedożywionych ludzi (Prawda)

2. Prawda czy fałsz: 98% ludzi niedożywionych żyje w krajach rozwijających się (Prawda)

3. Kryzys finansowy 2008 roku oraz drastyczne podwyżki cen na podstawowe produkty spowodował, że liczba głodujących osób na świecie jest większa, czy mniejsza niż w 1990 roku? (Większa: w 1990 liczba głodujących wynosiła 842 milionów, w 2009 - 1,02 miliarda)

4. Który z Milenijnych Celów Rozwoju, ustanowionych w 2000 r., odnosi się do wyeliminowania skrajnego ubóstwa i głodu? (Pierwszy).

5. Czy dostęp do żywności jest prawem człowieka? (Tak: Na Światowym Szczycie Żywnościowym w Rzymie w 1996 roku przyjęto uchwałę stwierdzającą, że „każdy mężczyzna, kobieta oraz dziecko ma niezbywalne prawo do bycia wolnym od głodu i niedożywienia, aby móc rozwijać swoje fizyczne i umysłowe zdolności”)

6. Co to jest bezpieczeństwo żywnościowe? (Bezpieczeństwo żywnościowe istnieje, kiedy wszyscy ludzie, w każdym momencie, posiadają fizyczny, społeczny i ekonomiczny dostęp do wystarczającej, bezpiecznej i odżywczej ilości jedzenia, które odpowiada ich potrzebom dietetycznym pozwalającym na aktywne i zdrowe życie)

7. Czy to prawda, że każdego roku z powodu głodu umiera więcej ludzi niż z powodu AIDS, malarii i gruźlicy razem wziętych (Tak)

8. Jakie są główne przyczyny głodu na świecie? (Głównymi przyczynami głodu na świecie są wojny, katastrofy naturalne, zmiany klimatyczne wywołujące susze i powodzie, słabo rozwinięte rolnictwo i chroniczne ubóstwo, a także dyskryminujące najbiedniejsze społeczeństwa reguły rynkowe).

9. Czy to prawda, że co godzinę z głodu umiera 1 dziecko? (Nie: Prawdą jest, że co 6 sekund z powodu głodu umiera jedno dziecko).

10. Czy to prawda, że do produkcji 1 hamburgera potrzeba 2400 l wody? (Tak)

11. Dlaczego produkcja biopaliw jest uznawana przez niektórych ekspertów za niebezpieczną dla zachowania bezpieczeństwa żywnościowego? (Według niektórych ekspertów zwiększenie ilości upraw roślin z przeznaczeniem na biopaliwa oraz dotowanie tych upraw przez rządy, powoduje wzrost cen żywności, a tym samym niemożność zakupienia podstawowych produktów żywnościowych przez najuboższych)


Zadania:
Skopiuj poniższy zestaw zadań oraz potnij na paski. Drużyna, która stanie na polu zadań, losuje kartkę i wykonuje opisane na niej polecenie. Pod opisem zadań znajdują się materiały dodatkowe dla nauczyciela.

1. Podaj 3 przykłady związku pomiędzy zmianami klimatycznymi a brakiem dostępu do żywności.

2. Ułóż w łańcuch przyczynowo-skutkowy zestaw elementów.

3. Zaznacz na konturowej mapie świata rejony najbardziej zagrożone suszą.

4. Opisz, jakie skutki, w kontekście dostępu do żywności, dla jednostki oraz dla całego kraju, może mieć długotrwały konflikt zbrojny?

5. Wymyśl akcję szkolną, której celem będzie uświadomienie Twoich kolegów i koleżanek w zakresie dostępu do żywności na świecie.

6. Jesteś prezydentem Sudanu Południowego, kraju, który po latach walk i konfliktów, boryka się z wieloma problemami gospodarczymi. Chcąc rozpocząć okres reform i naprawy kraju, napisz treść uchwały, która ma pomóc mieszkańcom kraju w dostępie do żywności. Pamiętaj, że uchwała obowiązywać będzie w całym Państwie i ma przynieść długofalowe rezultaty – rozdawanie żywności może doprowadzić Twój kraj do bankructwa!