Gra planszowa "Prawo do żywności"
Opis:
Scenariusz gry planszowej mającej pomóc uczniom w usystematyzowaniu wiedzy na temat dostępu do żywności na świecie. Część publikacji "Prawo do żywności".
Autor/Autorka (autorzy/autorki):
Dominika Rypa, Paulina Szczygieł, Julia Wrede, Łukasz Bartosik, Joanna Jurkiewicz, Magdalena Noszczyk
Wydawca:
Polska Akcja Humanitarna
Odniesienie do podstawy programowej: HISTORIA
III etap edukacyjny
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
31. Rozwój cywilizacji przemysłowej
uczeń: 31. 2. podaje przykłady pozytywnych i negatywnych skutków procesu uprzemysłowienia,
w tym dla środowiska naturalnego;
36. Europa i świat na przełomie XIX i XX w.
uczeń: 36. 1. przedstawia skutki przewrotu technicznego i postępu cywilizacyjnego, w tym dla
środowiska naturalnego;
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
V. Wiek XX
10. Rozpad systemu kolonialnego
uczeń: 10. 1. opisuje główne etapy procesu dekolonizacji Azji i Afryki, z uwzględnieniem Indii
oraz Indochin;
10. 2. opisuje zmiany na politycznej mapie świata w wyniku procesu dekolonizacji;
10. 3. ocenia polityczne i społeczno-gospodarcze skutki procesu dekolonizacyjnego.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
III etap edukacyjny
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
23. Problemy współczesnego świata
uczeń: 23. 1. porównuje sytuacje w krajach biednego Południa i bogatej Północy i wyjaśnia na
przykładach, na czym polega ich współzależność;
23. 2. uzasadnia potrzebę pomocy humanitarnej i angażuje się (w miarę swoich
możliwości) w działania instytucji (także pozarządowych), które ją prowadzą;
IV etap edukacyjny (zakres rozszerzony)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
14. Środki masowego przekazu
uczeń: 14. 1. wyjaśnia, jakimi zasadami etycznymi powinny się kierować media i ocenia przykłady
kontrowersyjnych działań dziennikarzy i mediów.
40. Stosunki międzynarodowe w wymiarze globalnym
uczeń: 40. 3. wyjaśnia przyczyny dysproporcji między globalną Północą i globalnym Południem
oraz mechanizmy, które ją zmniejszają lub powiększają;
40. 4. przedstawia wzajemne zależności pomiędzy krajami Północy i Południa
w dziedzinach polityki, ekonomii, kultury i ekologii;
BIOLOGIA
III etap edukacyjny
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
X. Globalne i lokalne problemy środowiska
uczeń: 1) przedstawia przyczyny i analizuje skutki globalnego ocieplenia klimatu;
3) proponuje działania ograniczające zużycie wody i energii elektrycznej oraz wytwarzanie
odpadów w gospodarstwach domowych.
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
2. Różnorodność biologiczna i jej zagrożenia
uczeń: 2. 3. przedstawia wpływ współczesnego rolnictwa na różnorodność biologiczną (ciągle
malejąca liczba gatunków uprawnych przy rosnącym areale upraw, spadek różnorodności
genetycznej upraw);
GEOGRAFIA
III etap edukacyjny
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
10. Wybrane regiony świata. Relacje: człowiek – przyroda – gospodarka
uczeń: 10. 8. charakteryzuje na podstawie map tematycznych i wyjaśnia występowanie stref
klimatyczno-roślinno-glebowych w Afryce;
10. 9. wykazuje, na przykładzie strefy Sahelu, związek pomiędzy formami
gospodarowania człowieka a zasobami wodnymi;
IV etap edukacyjny (zakres podstawowy)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
2. Zróżnicowanie gospodarcze świata zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:HISTORIA
III etap edukacyjny
Treści nauczania – wymagania szczegółowe (wybór)
31. Rozwój cywilizacji przemysłowej
uczeń: 31. 2. podaje przykłady pozytywnych i negatywnych skutków procesu uprzemysłowienia,
w tym dla środowiska naturalnego;
36. Europa i świat na przełomie XIX i... więcej
Opis gry
Uczestnicy poruszają się po planszy od pola Start do pola Meta. Po drodze odpowiadają na pytania i wykonują różne polecenia. Wygrywa ta drużyna, która jako pierwsza dotrze do Mety. Planszę można odrysować w większym formacie i przenieść np. na szkolne boisko. Wtedy pionkami mogą być przedstawiciele drużyn. Jeśli nie mace możliwości przeprowadzenia gry w plenerze lub w dużej sali, wydrukujcie planszę w mniejszym formacie, lub przerysujcie w odpowiedniej do posiadanych przez szkołę warunków wielkości.
Celem gry jest usystematyzowanie wiedzy uczestników na temat dostępu do żywności na świecie oraz poznanie
związków pomiędzy różnymi aspektami życia gospodarczego i politycznego a dostępem do żywności.
Przebieg gry:
W zależności od liczebności grupy, podziel uczestników na drużyny 4 osobowe. Optymalna liczba drużyn to 3. Drużyny poruszają się po planszy o określoną liczbę oczek wyrzuconych kostką.
Pola planszy należą do 4 kategorii:
- pola puste – gdy drużyna stanie na tych polach, nic się nie dzieje, uczestnicy czekają na swoją następną kolejkę
- pola pytań – drużyna losuje pytanie z przygotowanego zestawu pociętych pytań. Po poprawnej odpowiedzi drużyna stoi w miejscu i czeka na swoja kolejkę, przy błędnej – traci jedną kolejkę.
- pola zadań – drużyna losuje zadanie z przygotowanego zestawu zadań. Po poprawnym wykonaniu zadania drużyna stoi w miejscu i czeka na swoją kolejkę, przy błędnym wykonani– traci jedną kolejkę.
- pola sytuacji – drużyna losuje sytuację spośród przygotowanego zestawu sytuacji. Po zapoznaniu się z treścią
sytuacji, drużyna postępuje zgodnie z instrukcją w niej zawartą – posuwa się do przodu bądź stoi kilka kolejek.
Grę rozpoczyna ta drużyna, która wyrzuci więcej oczek kostką.
Potrzebne materiały: kopia planszy (ksero planszy zamieszczonej w publikacji lub odwzorowanie jej w większej skali np. na szkolnym boisku), kostka do gry, pionki (jeśli gra odbywa się na planszy o małej skali; jeśli plansza jest dużych rozmiarów, pionkami mogą być przedstawiciele poszczególnych grup), pocięte w paski zestawy pytań, zadań i sytuacji dla osoby prowadzącej.