Odniesienie do podstawy programowej: Wiedza o Społeczeństwie, III etap edukacyjny
23. Problemy współczesnego świata:
Uczeń:
23. 1. porównuje sytuacje w krajach biednego Południa i bogatej Północy i wyjaśnia na przykładach na czym polega ich współzależność;
23. 4. rozważa jak jego zachowania mogą wpływać na życie innych ludzi na świecie (np. oszczędzanie wody i energii, przemyślane zakupy).
zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:Wiedza o Społeczeństwie, III etap edukacyjny
23. Problemy współczesnego świata:
Uczeń:
23. 1. porównuje sytuacje w krajach biednego Południa i bogatej Północy i wyjaśnia na przykładach na czym polega ich współzależność;
23. 4. rozważa jak jego zachowania mogą wpływać na... więcej
Cel zajęć:
1) Zapoznanie uczniów i uczennic z pojęciem odpowiedzialnej turystyki i Zasadami Odpowiedzialnej Turystyki.
2) Uwrażliwienie uczniów i uczennic na globalne współzależności i różnice w poziomie życia między bogatą Północą i biednym Południem.
3) Kształtowanie wśród uczniów i uczennic postawy odpowiedzialnego turysty/odpowiedzialnej turystki.
4) Zapoznanie uczniów i uczennic z podstawowymi informacjami na temat życia społecznego, gospodarczego i kultury Tadżykistanu.
Metody pracy: Prezentacja zdjęć (pokaz multimedialny),analiza zdjęć, praca z tekstem, praca w grupach, pisanie tekstów
Przed zajęciami:
1. Przygotuj 6 lub więcej kartek formatu A4 lub A3 z Zasadami Odpowiedzialnej Turystyki (Materiał 1, 1 kartka na grupę 4-5 uczniów). Każda strona z sześciu przygotowanych w materiale stron zawiera wszystkie niżej wymienione zasady:
• MINIMALIZUJE NEGATYWNE SKUTKI GOSPODARCZE, ŚRODOWISKOWE I SPOŁECZNE;
• GENERUJE WIĘKSZE KORZYŚCI EKONOMICZNE DLA MIEJSCOWEJ LUDNOŚCI I ZWIĘKSZA DOBROBYT LOKALNYCH SPOŁECZNOŚCI;
• POLEPSZA WARUNKI PRACY I DAJE DO NIEJ DOSTĘP;
• BIERZE POD UWAGĘ POSTAWY I PRZEKONANIA MIESZKAŃCÓW;
• MA POZYTYWNY WKŁAD W OCHRONĘ DZIEDZICTWA PRZYRODNICZEGO I KULTUROWEGO;
• WZBOGACA DOŚWIADCZENIA TURYSTÓW, POZWALAJĄC NA GŁĘBSZY KONTAKT Z LOKALNĄ SPOŁECZNOŚCIĄ I LEPSZE ZROZUMIENIE LOKALNYCH PROBLEMÓW KULTUROWYCH, SPOŁECZNYCH I ŚRODOWISKOWYCH;
• UMOŻLIWIA AKTYWNOŚĆ OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH;
• JEST WRAŻLIWA KULTUROWO: KREUJE POSTAWĘ WZAJEMNEGO SZACUNKU MIĘDZY TURYSTAMI I GOSPODARZAMI, PODTRZYMUJE, BUDUJE LOKALNĄ DUMĘ I PEWNOŚĆ SIEBIE.
2. Przygotuj puzzle: każdą kartkę potnij na 4 lub więcej kawałków (w zależności od zakładanej liczebności grup uczniów). Postaraj się każdą kartkę pociąć w inny sposób.
3. Puzzle wrzuć do torby, koszyczka czy innego przedmiotu, z którego uczniom łatwo będzie losować elementy.
4. Przeczytaj artykuł w Wolnej Encyklopedii Wikipedia na temat Tadżykistanu: http://pl.wikipedia.org/wiki/Tad%C5%BCykistan.
Przebieg zajęć:
1. Rozpoczęcie lekcji, sprawdzenie listy obecności, zapisanie tematu: „Z wizytą w Tadżykistanie” (3min.)
Ćwiczenie nr 1 „Puzzle – odpowiedzialna turystyka”(12-15 minut)
2. Przejdź po klasie, prosząc aby każdy uczeń wylosował jeden element puzzli.
3. Daj uczniom 2 minuty na utworzenie grup, których celem jest złożenie puzzli z tekstem z Zasadami Odpowiedzialnej Turystyki („utworzenie” z powrotem kartki A4 z wymienionymi zasadami). Każda z grup powinna złożyć dokładnie, w całość, wszystkie zasady.
4. Zapytaj czy wszystkie informacje są jasne, w razie potrzeby wyjaśnij niezrozumiałe pojęcia.
5. Poproś, aby przedstawiciele każdej z grup po kolei swoimi słowami przytoczyli (wytłumaczyli) jedną z zasad. Inne grupy odznaczają już przytoczone zasady. Zadbaj o to, aby zasady nie powtarzały się.
6. Po przeczytaniu wszystkich zasad zapytaj uczniów czego dotyczą wszystkie przytoczone zasady. Kieruj dyskusją w taki sposób, aby uczniowie samodzielnie wywnioskowali, że są to Zasady Odpowiedzialnej Turystyki.
7. Zapisz w górnej części tablicy: ODPOWIEDZIALNA TURYSTYKA
I dodaj: „Zasady te zostały sformułowane w Deklaracji z Kapsztadu na Szczycie Ziemi w 2002 roku”. Informacje o „Deklaracji z Kapsztadu” znajdziesz w Materiale 2.
8. Przypomnij temat lekcji oraz dopisz na tablicy słowo „Tadżykistan” tak, aby utworzyć następujące hasło:
ODPOWIEDZIALNA TURYSTYKA – TADŻYKISTAN
Zapytaj uczniów m.in. o:
• położenie geograficzne Tadżykistanu;
• państwa, z jakimi graniczy;
• strefę klimatyczną w jakiej się znajduje;
• język/ języki, którymi można się porozumieć w Tadżykistanie;
• religię.
Prawidłowe odpowiedzi dopisuj pod słowem TADŻYKISTAN, tak aby powstała krótka charakterystyka kraju.
Ćwiczenie nr 2 – Pokaz zdjęć (12-15 minut)
9. Zaprezentuj zdjęcia (Materiał 3) w formie pokazu multimedialnego. Każdemu zdjęciu towarzyszy odpowiedni opis (Materiał 3). Możesz wcześniej wydrukować opisy i poszczególne rozdać grupom, tak aby każda czytała jeden/dwa komentarze.
Następnie przeprowadź do wyboru: ćwiczenie nr 3 lub ćwiczenie nr 4.
Ćwiczenie nr 3 – „Wytyczne dla odpowiedzialnego turysty w Tadżykistanie” (8-10 minut)
10. Daj każdej grupie kartę pracy (Materiał 4). Poproś każdą grupę, aby wybrała jedną z Zasad Odpowiedzialnej Turystyki (Materiał 1) i, w oparciu o informacje uzyskane podczas pokazu i omawiania zdjęć (Materiał 3), opracowała 4- 5 wytycznych, którymi powinni kierować się odpowiedzialny turysta i odpowiedzialna turystka w Tadżykistanie.
11.Następnie poproś chętne grupy o odczytanie efektów pracy.
Ćwiczenie nr 4 – „Notatka – Odwiedź Tadżykistan” (10 min.)
10. Rozdaj uczniom karty pracy (Materiał 5). Jest to indywidualne zadanie pisemne. Zadaniem każdego ucznia jest stworzenie pięciozdaniowej notatki, w której zachęci potencjalnego turystę do odwiedzin w Tadżykistanie.
Przypomnij uczniom o odwołaniu się do Zasad Odpowiedzialnej Turystyki i wiedzy zdobytej podczas lekcji/zajęć.
11. Gdy uczniowie skończą pisać swoje notatki – poproś 2-3 chętne osoby o ich odczytanie.
Praca domowa
Na koniec lekcji możesz zadać pracę domową dotyczącą odpowiedzialnej turystyki. Przykładowo:
1. Przygotuj slogan reklamowy dla odpowiedzialnej turystyki w Tadżykistanie.
2. Przygotuj reklamę (z wykorzystaniem środków multimedialnych) odpowiedzialnej turystyki w Tadżykistanie.
3. Wykorzystując informacje z ogólnodostępnych źródeł, przygotuj krótką prezentację multimedialną o odpowiedzialnej turystyce w Tadżykistanie.
Materiały dla nauczyciela (środki dydaktyczne):
Zestaw zdjęć z opisami (+zestaw linków odsyłających do informacji pomocnych do przygotowania się do poprowadzenia prezentacji ze zdjęciami), scenariusz, karty pracy do ćwiczeń, materiał pomocniczy dla nauczyciela.
Materiał 1 – karta pracy z Zasadami Odpowiedzialnej Turystyki do ćw. nr 1 „Puzzle…”
Materiał 2 – materiał pomocniczy dla nauczyciela: informacje o „Deklaracji z Kapsztadu” do ćw. nr 1 „Puzzle…”
Materiał 3 – pakiet zdjęć razem z opisami i linkami do ćw. nr 2 „Pokaz zdjęć”
Materiał 4 – karta pracy dla ucznia do ćw. nr 3 „Wytyczne….”
Materiał 5 – karta pracy dla ucznia (+ praca domowa) do ćw. nr 4 „Notatka…”