SCENARIUSZE

Sprawiedliwy handel i torba tajemnic

Opis: Scenariusz do pracy z przedszkolakami poruszający temat zrównoważonego rozwoju i Sprawiedliwego Handlu. Cześć publikacji "Zrozum świat".

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Wersja oryginalna w języku angielskim opracowana przez pracowników i pracowniczki Cumbria Development Education Center, Anglia Tłumaczenie i adaptacja: Katarzyna Sajkowska



Poruszane zagadnienia:
− sprawiedliwość
− zrównoważony rozwój

Cele ogólne:
− wprowadzenie do zagadnienia sprawiedliwego handlu
− rozpoznawanie produktów pochodzących ze Sprawiedliwego Handlu

Cele szczegółowe:
− ćwiczenie komunikacji dziecko – dziecko
− rozwijanie umiejętności słuchania
− trening spostrzegawczości
− ćwiczenia sensoryczne (rozpoznawanie dotykowe)

Pomoce dydaktyczne:
− 3 torby tajemnicy
− 3 owoce (do wyboru: banan, jabłko, avocado, winogrona) i trochę ryżu
− figury produktów
− plakaty Sprawiedliwego Handlu
− polityczna mapa świata
− kolorowanki z owocami i produktami

Uwaga:
Przed zajęciami włóż do toreb po jednym owocu i po kilka ziarenek ryżu.

Przebieg
1. Podziel dzieci na 3 grupy. Każda grupa ustawia się w linii, tworząc „pociag”. Trzy pociągi stoją równolegle do siebie w trzech rzędach. Rozdaj dzieciom stojącym na przodzie każdego „pociągu” torby tajemnicy. Dzieci mają za zadanie odgadnąć, co znajduje się w środku, a następnie powiedzieć na ucho osobie stojącej za nią/nim w kolejce, co ich zdaniem jest w torbie. Poproś, by dzieci nie zaglądały do środka. Kiedy zabawa w głuchy telefon zakończy się, dziecko na końcu pociągu mówi, jaki przedmiot znajduje się w torbie tajemnic. Dzieci przekazują sobie torbę tajemnic i po kolei dotykają przedmiotu. Następnie potwierdzają, czy to prawda. Kiedy dzieci dotykają tajemniczego przedmiotu, pytaj je, jakie są w dotyku te przedmioty? Miękkie? Twarde? Chropowate? Śliskie? Zimne, ciepłe? Czy mają kształt regularny, czy nie itp.

2. Wyjmij owoce i ziarnka ryżu z torby i połóż je na stoliku, rozłóż na stole wydrukowane rysunki produktów. Poproś dzieci, by każde wybrało sobie po jednym produkcie. Niektóre produkty mają metki Sprawiedliwego Handlu (Fair Trade). Następnie poproś, żeby „wyceniły” swoje produkty – ile kropek kosztuje dany produkt (do wyboru jest 1 kropka, 2 kropki, 3 kropki).

3. Zaproś dzieci do kręgu. Porozmawiajcie o tym, jak wyceniły swoje produkty i dlaczego. Jeśli dzieci zwrócą uwagę na fakt, że przedmioty różnią się metką, wykorzystaj ten moment na pytania dzieci o to, dlaczego dany produkt ma metkę lub nie. Co może znaczyć taka metka? Czy to, że na danym produkcie jest metka, sprawia, że produkt ma więcej kropek? Czy te produkty się różnią? Czym mogą się różnić?

4. Wyjaśnij dzieciom, że produkty z metką pochodzą ze Sprawiedliwego Handlu. Zapytaj dzieci, czy pamiętają zajęcia, na których rozmawialiście o pojęciu sprawiedliwości. Poproś dzieci, by przypomniały, co znaczyło słowo „sprawiedliwość”. Co ich zdaniem może oznaczać hasło Sprawiedliwy Handel? Zapytaj dzieci, skąd biorą się te produkty? Gdzie są produkowane? Przypomnij dzieciom zajęcia o przyprawach. Zapytaj o to, kto opiekuje się tymi roślinkami, zanim będą z nich owoce. Popatrzcie razem na mapę i przyporządkujcie produkty i owoce do odpowiedniego miejsca na mapie (podpowiedzi znajdują się po drugiej stronie sylwetki produktu).

5. Pokaż dzieciom plakat promujący Sprawiedliwy Handel. Zapytaj, jak wygląda osoba na plakacie i dlaczego?

6. Wyjaśnij dzieciom 2 zasady Sprawiedliwego Handlu. Sprawiedliwy Handel oznacza że:
− osoby takie jak rolnicy i rolniczki dostają godziwą zapłatę za swoją pracę,
− owoce i warzywa są produkowane ekologicznie bez środków chemicznych.

7. Razem powieście na sali plakaty.
Rozdaj dzieciom sylwetki owoców do
kolorowania.