Odniesienie do podstawy programowej: W zakresie celów wychowania przedszkolnego:
1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych dzieciom w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
2) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
4) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
7) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
8) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, taniec, śpiew, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
9) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
10)zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej;
W zakresie kształtowania umiejętności:
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
Dziecko kończące wychowanie przedszkolne i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
2) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;
9. Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.
Dziecko kończące wychowanie przedszkolne i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
1) umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych;
15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
Dziecko kończące wychowanie przedszkolne i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
5) wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa. zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:W zakresie celów wychowania przedszkolnego:
1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych dzieciom w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
2) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały... więcej
Poruszane zagadnienia:
− sprawiedliwość
− zrównoważony rozwój
Cele ogólne:
− wprowadzenie do zagadnienia sprawiedliwego handlu
− rozpoznawanie produktów pochodzących ze Sprawiedliwego Handlu
Cele szczegółowe:
− ćwiczenie komunikacji dziecko – dziecko
− rozwijanie umiejętności słuchania
− trening spostrzegawczości
− ćwiczenia sensoryczne (rozpoznawanie dotykowe)
Pomoce dydaktyczne:
− 3 torby tajemnicy
− 3 owoce (do wyboru: banan, jabłko, avocado, winogrona) i trochę ryżu
− figury produktów
− plakaty Sprawiedliwego Handlu
− polityczna mapa świata
− kolorowanki z owocami i produktami
Uwaga:
Przed zajęciami włóż do toreb po jednym owocu i po kilka ziarenek ryżu.
Przebieg
1. Podziel dzieci na 3 grupy. Każda grupa ustawia się w linii, tworząc „pociag”. Trzy pociągi stoją równolegle do siebie w trzech rzędach. Rozdaj dzieciom stojącym na przodzie każdego „pociągu” torby tajemnicy. Dzieci mają za zadanie odgadnąć, co znajduje się w środku, a następnie powiedzieć na ucho osobie stojącej za nią/nim w kolejce, co ich zdaniem jest w torbie. Poproś, by dzieci nie zaglądały do środka. Kiedy zabawa w głuchy telefon zakończy się, dziecko na końcu pociągu mówi, jaki przedmiot znajduje się w torbie tajemnic. Dzieci przekazują sobie torbę tajemnic i po kolei dotykają przedmiotu. Następnie potwierdzają, czy to prawda. Kiedy dzieci dotykają tajemniczego przedmiotu, pytaj je, jakie są w dotyku te przedmioty? Miękkie? Twarde? Chropowate? Śliskie? Zimne, ciepłe? Czy mają kształt regularny, czy nie itp.
2. Wyjmij owoce i ziarnka ryżu z torby i połóż je na stoliku, rozłóż na stole wydrukowane rysunki produktów. Poproś dzieci, by każde wybrało sobie po jednym produkcie. Niektóre produkty mają metki Sprawiedliwego Handlu (Fair Trade). Następnie poproś, żeby „wyceniły” swoje produkty – ile kropek kosztuje dany produkt (do wyboru jest 1 kropka, 2 kropki, 3 kropki).
3. Zaproś dzieci do kręgu. Porozmawiajcie o tym, jak wyceniły swoje produkty i dlaczego. Jeśli dzieci zwrócą uwagę na fakt, że przedmioty różnią się metką, wykorzystaj ten moment na pytania dzieci o to, dlaczego dany produkt ma metkę lub nie. Co może znaczyć taka metka? Czy to, że na danym produkcie jest metka, sprawia, że produkt ma więcej kropek? Czy te produkty się różnią? Czym mogą się różnić?
4. Wyjaśnij dzieciom, że produkty z metką pochodzą ze Sprawiedliwego Handlu. Zapytaj dzieci, czy pamiętają zajęcia, na których rozmawialiście o pojęciu sprawiedliwości. Poproś dzieci, by przypomniały, co znaczyło słowo „sprawiedliwość”. Co ich zdaniem może oznaczać hasło Sprawiedliwy Handel? Zapytaj dzieci, skąd biorą się te produkty? Gdzie są produkowane? Przypomnij dzieciom zajęcia o przyprawach. Zapytaj o to, kto opiekuje się tymi roślinkami, zanim będą z nich owoce. Popatrzcie razem na mapę i przyporządkujcie produkty i owoce do odpowiedniego miejsca na mapie (podpowiedzi znajdują się po drugiej stronie sylwetki produktu).
5. Pokaż dzieciom plakat promujący Sprawiedliwy Handel. Zapytaj, jak wygląda osoba na plakacie i dlaczego?
6. Wyjaśnij dzieciom 2 zasady Sprawiedliwego Handlu. Sprawiedliwy Handel oznacza że:
− osoby takie jak rolnicy i rolniczki dostają godziwą zapłatę za swoją pracę,
− owoce i warzywa są produkowane ekologicznie bez środków chemicznych.
7. Razem powieście na sali plakaty.
Rozdaj dzieciom sylwetki owoców do
kolorowania.