SCENARIUSZE

Zabawki świata

Opis: Scenariusz do pracy z przedszkolakami poruszający temat zrównoważonego rozwoju i kulturowej różnorodności. Cześć publikacji "Zrozum świat".

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Wersja oryginalna w języku angielskim opracowana przez pracowników i pracowniczki Cumbria Development Education Center, Anglia Tłumaczenie i adaptacja: Katarzyna Sajkowska



Pieter Bruegel Starszy namalował w roku 1560 obraz „Zabawy dziecięce”, który pokazuje ludzi zajmujących się różnymi zabawami i grami. Przedstawił na nim 78 zabaw dziecięcych, wśród których rozpoznajemy znane do dzisiaj (ciuciubabka, wyścigi, chodzenie na szczudłach, toczenie koła, gra w piłkę i wiele innych). Zabawy te są znane dzieciom na całym świecie.

Poruszane zagadnienia:
− różnorodność
− kreatywność
− zrównoważony rozwój

Cele ogólne:
− pobudzanie kreatywności
− rozwijanie ciekawości dzieci
− ćwiczenie samodzielności intelektualnej
− ponowne wykorzystanie przedmiotów

Cele szczegółowe:
− rozwijanie wyobraźni oraz sprawności manualnej
− doskonalenie sprawności ruchowej
− ćwiczenie małej motoryki ręki
− rozwijanie spostrzegawczości
− dokonywanie własnych wyborów

Środki dydaktyczne:
− różne zabawki
− przedmioty codziennego użytku: stare skarpetki, pudełka, nakrętki, sztućce
− flamastry
− cienkie białe kartki
− grube świecowe kredki
− igła i nitka, klej, guziki, kolorowe ścinki materiałów
− spokojna muzyka na płycie CD, odtwarzacz CD
− sznurki
− baloniki

Uwaga:
Wybrane zabawki i materiały przygotuj przed zajęciami. Ułóż je na środku sali i przykryj materiałem.

Przebieg:
1. Dzieci siadają wokół wielkiej tajemniczej góry przykrytej materiałem. Zapytaj dzieci: co może być schowane pod
materiałem? Dlaczego tak właśnie myślicie? Warto wysłuchać, jakie skojarzenia mają dzieci. Wysłuchaj uważnie uzasadnienia tych skojarzeń. Kiedy wszystkie dzieci wypowiedzą się, ściągnij materiał i odkryj zgromadzone przedmioty.

2. Poproś dzieci, aby przyjrzały się zgromadzonym przedmiotom. Każde dziecko może wybrać jeden, którym po skończonych zajęciach będzie mogło się bawić. Zachęć dzieci do sięgnięcia po taki przedmiot, na jaki mają ochotę. Każde dziecko krótko wyjaśnia swój wybór.

3. Zapytaj dzieci: co to jest zabawka? Czemu służą zabawki? Czy wszystkie dzieci na świecie bawią się zabawkami? Czy dorośli mają swoje zabawki? Jeśli tak, to jakie? Czym bawią się zwierzęta? Jaka jest Twoja ulubiona zabawka i dlaczego? Itp. Dzieci również powinny zadawać pytania. Zachęć je do tego, mówiąc: o co jeszcze możemy zapytać? Np. dlaczego dziewczynki wolą bawić się lalkami, a chłopcy samochodami?

4. Dzieci siadają w kole. Poproś je, aby dotknęły swoich ubrań: bluzy, spódniczek, sweterków, spodni, a także włosów czy dywanu. Zapytaj: jakie one są w dotyku? Niech dzieci spróbują użyć właściwych określeń dla danej faktury, czy dotknięte przedmioty są gładkie, chropowate, śliskie, miękkie? Zaprezentuj gotowe kartoniki z różnymi materiałami przyklejonymi na wierzchu kartonika: papier ścierny, sztruks, przyklejone zapałki bez siarki, folia plastikowa do kanapek, flanela itp. Wytłumacz dzieciom, co to jest faktura.

5. Zaproponuj zabawę w detektywów powierzchni: rozdaj cienkie kartki, świecowe kredki i pokaż, jak można wyszukiwać faktury. Dzieci w poszukiwaniu różnych faktur rozchodzą się po całej sali. Po skończonej zabawie wypowiadają się, czy łatwo było znaleźć nowe, czym się kierowały w trakcie poszukiwań.

6. Po skończonej zabawie zapytaj dzieci, czym bawi się Zog na swojej planecie? Czym bawią się mali mieszkańcy planety Zoga? Jakimi zabawkami chcieliby się bawić? Czy możemy zrobić zabawki dla małych przyjaciół Zoga z planety Zargot? Zaproś dzieci do tworzenia zabawek ze zgromadzonych materiałów. Podziel dzieci na 3 grupy. Grupa 1 ma zrobić coś miękkiego, grupa 2 – coś twardego, grupa 3 – coś śliskiego. Po skończonej pracy dzieci prezentują sobie gotowe zabawki.