Odniesienie do podstawy programowej: HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO
Cele kształcenia – wymagania ogólne
IV. Zainteresowanie problematyką społeczną.
Uczeń ma nawyk dociekania w kontekście społecznym – zadaje pytania „dlaczego jest tak, jak jest?” i „czy mogłoby być inaczej?” oraz próbuje odpowiedzieć na te pytania.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
1. Refleksja nad sobą i otoczeniem społecznym. Uczeń:
1) wyjaśnia, w czym wyraża się odmienność i niepowtarzalność każdego człowieka;
2) podaje przykłady różnorodnych potrzeb człowieka oraz sposoby ich zaspokajania;
ETYKA
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Kształtowanie refleksyjnej postawy wobec człowieka, jego natury, powinności moralnych oraz wobec różnych sytuacji życiowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
1. Poznawanie siebie, dostrzeganie cech indywidualnych własnych i najbliższych osób.
3. Człowiek jako osoba; godność człowieka.
6. Uczestnictwo w grupie, porozumiewanie się z innymi. zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO
Cele kształcenia – wymagania ogólne
IV. Zainteresowanie problematyką społeczną.
Uczeń ma nawyk dociekania w kontekście społecznym – zadaje pytania „dlaczego jest tak, jak jest?” i „czy mogłoby być inaczej?” oraz próbuje odpowiedzieć na te... więcej
SPOŁECZNE I EMOCJONALNE ASPEKTY UCZENIA SIĘ:
- samoświadomość,
- empatia,
- umiejętności społeczne.
CELE Z ZAKRESU EDUKACJI GLOBALNEJ:
- refleksja nad postrzeganiem samych siebie, wartościami i priorytetami,
- rozumienie i docenianie podobieństw i różnic między ludźmi.
CELE OGÓLNOEDUKACYJNE:
- tworzenie listy i umieszczanie na niej elementów w kolejności ważności.
PORUSZANE ZAGADNIENIA:
- wartości,
- podobieństwa i różnice.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- 5–10 przedmiotów, które określają twoją osobowość, są dla ciebie ważne i opisują cię w szerokim spektrum,
- 1 pudełko (np. po butach) dla każdego ucznia i każdej uczennicy,
- przybory szkolne do plastyki (techniki).
CZAS: 45 minut.
WPROWADZENIE
Pokaż uczniom i uczennicom jeden z przedmiotów, które przyniosłeś(-aś) do klasy, ale nie mów, że należy do Ciebie. Puść przedmiot w obieg i poproś uczennice i uczniów, by zastanowili się nad tym, kto może być jego właścicielem lub właścicielką. Czy jest to osoba młoda czy stara? Jaką pracę wykonuje? Co lubi robić? Stwórzcie listę z pomysłami (odpowiedziami uczniów). Następnie pokaż kolejny przedmiot i spytaj uczniów, do kogo ten przedmiot może należeć. Stwórz kolejną listę odpowiedzi. Pokazuj kolejne przedmioty i spisuj listy odpowiedzi i sugestii odnośnie osoby, do której te przedmioty mogą należeć.
Zapytaj dzieci, czy sądzą, że te przedmioty mogą należeć do jednej osoby. Co to za osoba? Zredaguj listy, które stworzyłeś (-aś). Jak już podejmiecie ostateczną decyzję co do profilu potencjalnego właściciela(-ki), powiedz dzieciom, że to twoje przedmioty! Czy ktokolwiek trafnie opisał osobę, do której te przedmioty mogą należeć? Czy uczniowi są zaskoczeni doborem jakichś przedmiotów?
Opowiedz o wybranych przez siebie przedmiotach i o tym, dlaczego zdecydowałaś(-eś) się je pokazać, na przykład: „Wybrałam(-em) fartuch, ponieważ uwielbiam piec ciasta. Jest to dla mnie ważne, gdyż ja i moja rodzina czujemy łączącą nas więź, kiedy coś wspólnie świętujemy”. Zapytaj uczniów, czy włożyliby fartuch do swojego pudełka. Tak? Nie? Porozmawiajcie o tym, że każdy może mieć własną opinię odnośnie tego, co jest dla niego (niej) ważne oraz o tym, że każdy z nas cieszy się z różnych rzeczy.
WYBIERANIE PRZEDMIOTÓW DO PUDEŁKA
Rozpocznij debatę na temat przedmiotów, które uczniowie i uczennice włożyliby do pudełka symbolizującego ich osobowość. Dlaczego właśnie te, a nie inne rzeczy? Uczniowie mają za zadanie ułożyć listę 10 przedmiotów, które umieściliby w określającym ich osobowość i zainteresowania pudełku. Następnie mają ustalić kolejność przedmiotów – od najmniej ważnego do najważniejszego.
Poproś dzieci, aby ozdobiły pudełka w sposób, który najlepiej odda ich osobowość i zainteresowania (ulubione kolory, zdjęcia ulubionych bohaterów i bohaterek itd.).
PODSUMOWANIE NA FORUM KLASY
Poproś dzieci, aby w ramach zadania domowego wybrały 5 przedmiotów spośród 10. Warto aby w tym celu uważnie przejrzały listę 10 przedmiotów i wybrały 5 najważniejszych.
Kiedy uczniowie przyniosą swoje pudełka, przejrzyjcie je na forum klasy, podzielcie się spostrzeżeniami na ich temat, doceńcie ich unikalną zawartość. Wyszukajcie podobieństwa między waszymi pudełkami, na przykład zdjęcia rodzinne, zdjęcia przyjaciół czy zwierząt, i zastanówcie się, o czym to świadczy.
DALSZE POMYSŁY DO WYKORZYSTANIA PO ZAJĘCIACH:
- Poproś inne nauczycielki i innych nauczycieli, by przynieśli przedmioty, które określają ich osobowość. Następnie pokaż je uczniom i uczennicom i poproś, aby zagłosowali i zdecydowali, które przedmioty należą do poszczególnych nauczycieli. Wyniki możesz ogłosić podczas szkolnego apelu.
- Poproś dzieci, aby opisały bardziej szczegółowo powody, dla których wybrały dane przedmioty; niech użyją argumentów i języka opisowego.