Odniesienie do podstawy programowej: HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO
Cele kształcenia – wymagania ogólne
IV. Zainteresowanie problematyką społeczną.
Uczeń ma nawyk dociekania w kontekście społecznym – zadaje pytania „dlaczego jest tak, jak jest?” i „czy mogłoby być inaczej?” oraz próbuje odpowiedzieć na te pytania.
V. Współdziałanie w sprawach publicznych.
Uczeń współpracuje z innymi – planuje, dzieli się zadaniami i wywiązuje się z nich.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
1. Refleksja nad sobą i otoczeniem społecznym. Uczeń:
1) wyjaśnia, w czym wyraża się odmienność i niepowtarzalność każdego człowieka;
2) podaje przykłady różnorodnych potrzeb człowieka oraz sposoby ich zaspokajania;
ETYKA
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Kształtowanie refleksyjnej postawy wobec człowieka, jego natury, powinności moralnych oraz wobec różnych sytuacji życiowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
1. Poznawanie siebie, dostrzeganie cech indywidualnych własnych i najbliższych osób.
3. Człowiek jako osoba; godność człowieka.
6. Uczestnictwo w grupie, porozumiewanie się z innymi.
Zalecane warunki i sposób realizacji.
Zadaniem szkoły jest kształtowanie u uczniów następujących postaw:
4)poczucia więzi: uczeń odczuwa więź ze wspólnotą lokalną, narodową, europejską i globalną; zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO
Cele kształcenia – wymagania ogólne
IV. Zainteresowanie problematyką społeczną.
Uczeń ma nawyk dociekania w kontekście społecznym – zadaje pytania „dlaczego jest tak, jak jest?” i „czy mogłoby być inaczej?” oraz próbuje odpowiedzieć na te... więcej
SPOŁECZNE I EMOCJONALNE ASPEKTY UCZENIA SIĘ:
- motywacja,
- empatia,
- umiejętności społeczne.
CELE Z ZAKRESU EDUKACJI GLOBALNEJ:
- refleksja nad postrzeganiem samych siebie, swoimi wartościami oraz priorytetami,
- rozumienie i docenianie podobieństw i różnic między ludźmi,
- dyskusja i podejmowanie decyzji w grupie.
CELE OGÓLNOEDUKACYJNE:
- układanie pytań dla konkretnej grupy odbiorców,
- zbieranie i analiza danych.
PORUSZANE ZAGADNIENIA:
- wartości,
- postrzeganie siebie, innych ludzi i świata,
- różnorodność.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- pudełka przygotowane na poprzedniej lekcji (Moja „szkoła w pudełku” – część pierwsza),
- sprzęt komputerowy do przygotowania ankiety i przedstawienia jej wyników.
CZAS: 45 minut.
WPROWADZENIE
Na początek przypomnij, czym zajmowaliście się na poprzedniej lekcji – przygotowywaliście pudełko określające osobowość i zainteresowania uczniów. Wytłumacz uczniom i uczennicom, że teraz stworzycie wspólnie pudełko zawierające przedmioty opisujące waszą szkołę. Wytłumacz, że pudełko ma jak najlepiej oddawać charakter szkoły, że być może będzie wysłane do innej szkoły, więc warto starannie wybrać przedmioty, które się w nim znajdą.
TWORZENIE ANKIETY
Poproś dzieci, żeby w kilkuosobowych grupach zastanowiły się nad 10 przedmiotami, które włożyłyby do pudełka. Upewnij się, że uczniowie i uczennice potrafią uzasadnić swój wybór.
Wysłuchajcie kilku odpowiedzi (sugestii) na forum klasy, a omawiając je, podkreśl wyrażone w nich podobieństwa i różnice. Zwróć uwagę na to, że to, co jedna osoba uważa za właściwy przedmiot reprezentujący szkołę, niekoniecznie musi się pokrywać z opinią innej osoby, ponieważ każdy z nas postrzega rzeczy w inny sposób. Zapytaj dzieci, w jaki sposób zdecydują, które przedmioty włożyć do pudełka oraz kto podejmie tę decyzję. Założenie jest takie, że dzieci mogą mieć odmienne zdanie co do wybieranych przedmiotów. Poproś dzieci, żeby porozmawiały w parach, kogo warto spytać o to, jakie przedmioty powinny reprezentować szkołę, co powinno się znaleźć w pudełku.
Wysłuchajcie pomysłów dzieci i stwórzcie diagram z pomysłami zatytułowany: „Kogo spytać o opinię na temat szkoły?”. Zaproponuj zróżnicowany dobór osób, np. dzieci z innych klas, nauczycielki i nauczyciele, pracownicy stołówki szkolnej, rodzice, osoby odwiedzające szkołę itp. Powiedz dzieciom, że ich zadaniem będzie stworzenie w grupach ankiety. Dzięki niej dowiedzą się, co jest ważne dla każdej z pytanych osób. W ankiecie mogą np. zapytać wybrane osoby o to, jakie jest ich ulubione miejsce w szkole, co jest wyjątkowego w ich szkole itp. Kiedy ankiety będą już gotowe, zaplanuj z dziećmi jej przeprowadzenie – ustalcie czas, dostępność pytanych osób itp. Po przeprowadzeniu ankiety zbierzcie z dziećmi dane z ankiet poszczególnych grup i przedstawcie je na forum klasy. Możecie w tym celu skorzystać z pomocy komputera, wykorzystać wykresy słupkowe itp. Na forum klasy przyjrzyjcie się wynikom ankiety i poszukajcie wspólnie podobieństw. Czy jest jedna rzecz, która na pewno powinna znaleźć się w szkolnym pudełku? Na podstawie wyników stwórzcie listę 10 przedmiotów, które znajdą się w pudełku, i upewnijcie się, że wszyscy są zadowoleni z takiego doboru przedmiotów. Zachęć dzieci, żeby zastanowiły się nad wyglądem samego pudełka, nad tym jak je ozdobią.
DALSZE POMYSŁY DO WYKORZYSTANIA PO ZAJĘCIACH:
- wyniki ankiety możecie zaprezentować podczas szkolnego apelu.
CO JEST DLA NAS WAŻNE W NASZEJ SZKOLE?
- poczucie bezpieczeństwa,
- poczucie szczęścia,
- bycie przyjacielskim,
- bycie uprzejmym,
- nauka,
- próbowanie nowych rzeczy, niezłomność (dążenie do celu),
- pomaganie innym, szacunek wobec innych.