SCENARIUSZE

Moja „szkoła w pudełku” część trzecia

Opis: Scenariusz zajęć dla uczniów szkoły podstawowej, których celem jest ukazanie naszych wyobrażeń o nas samych i innych, rozumienie podobieństw i różnic między ludźmi oraz próba zakwestionowania stereotypów związanych z innymi narodowościami. Część publikacji "Zrozum świat".

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Redakcja merytoryczna: Anna Kucińska, Gabriela Lipska-Badoti



SPOŁECZNE I EMOCJONALNE ASPEKTY UCZENIA SIĘ:
- empatia,
- umiejętności społeczne.

CELE Z ZAKRESU EDUKACJI GLOBALNEJ:
- rozumienie i docenianie podobieństw i różnic między ludźmi,
- kwestionowanie stereotypów związanych z innymi narodowościami,
- dyskusja i podejmowanie decyzji w zespole.

CELE OGÓLNOEDUKACYJNE:
- posługiwanie się językiem perswazji w debacie.

PORUSZANE ZAGADNIENIA:
- postrzeganie siebie, innych ludzi i świata,
- podobieństwa i różnice.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- pudełko z 10 przedmiotami – z poprzedniej lekcji,
- prezentacje w PowerPoincie przedstawiające pudełka ze szkół w Anglii, Polsce, Czechach i Ghanie.

CZAS: 45 minut.

WPROWADZENIE
Wyjaśnij dzieciom, że po tym jak stworzyły „szkołę w pudełku”, czeka ich kolejne zadanie. Polega ono na porównaniu ich pudełka z pudełkami stworzonymi przez dzieci z innych szkół. Zaznacz, że dzieci z innych szkół mogły włożyć tylko 5 przedmiotów, więc wy również wybierzecie tylko 5.

Obejrzyjcie filmiki oraz slajdy z prezentacji (w PowerPoincie), zamieszczone na stronie internetowej http://global-literacy.yolasite.com/ (w zakładkach na górze z nazwami krajów), przesłane przez szkoły w Anglii, Polsce i Czechach. Przedyskutujcie podobieństwa i różnice, które zauważycie podczas prezentacji filmików i slajdów. Spytaj dzieci, czy coś je zaskoczyło i dlaczego; czy w pudełkach z innych krajów zobaczyły to, czego się spodziewały? Porozmawiajcie o stereotypach związanych z danymi krajami. Spytaj dzieci, czy obejrzane filmiki zmieniły ich wyobrażenie o tych krajach. Zapytaj uczniów i uczennice, jaka będzie reakcja dzieci z innych krajów na ich pudełko i jego zawartość. Czy sądzą, że uczniowie i uczennice spodziewają się ujrzeć wybrane przedmioty? Wytłumacz dzieciom, że mają za zadanie przyjrzeć się ich pudełku i zdecydować się na 5 przedmiotów spośród 10 wcześniej wybranych. W małych grupach zdecydujcie, które 5 przedmiotów powinno pozostać w pudełku i dlaczego. Następnie każda z grup przedstawia na forum klasy swój wybór, w taki sposób aby przekonać pozostałe dzieci, by głosowały na te same przedmioty. Podejmijcie ostateczną decyzję, które 5 przedmiotów zostawicie w pudełku, a następnie dokończcie dekorowanie pudełka.

DALSZE POMYSŁY DO WYKORZYSTANIA PO ZAJĘCIACH:
- Rezultatami wspólnej pracy (zdjęciami pudełka i przedmiotów oraz ich opisami) możecie podzielić się z zaprzyjaźnioną szkołą z tego samego miasta lub z zagranicy. Zdjęcia i opisy możecie też zamieścić na szkolnej stronie internetowej.
- Rezultaty waszej pracy mogą również zostać zaprezentowane na apelu. Stwórzcie wystawę lub prezentację w PowerPoincie przedstawiającą wyniki ankiety (zagadnienie poruszane na lekcji pt. Moja „szkoła w pudełku” – część druga) i pudełko, tak by rodzice i odwiedzający szkołę mogli ją zobaczyć. Podpiszcie każdy z wybranych przez was przedmiotów, wymieniając w punktach powody waszej decyzji.
- Rozwińcie ten pomysł, tworząc pudełko regionu, a następnie pudełko kraju.