Odniesienie do podstawy programowej: JĘZYK POLSKI
III. Tworzenie wypowiedzi.
1.Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) tworzy spójne teksty na tematy poruszane na zajęciach, związane z otaczającą rzeczywistością i poznanymi tekstami kultury;
5) tworzy wypowiedzi pisemne w następujących formach gatunkowych: opowiadanie z dialogiem (twórcze i odtwórcze), pamiętnik i dziennik (pisane z perspektywy bohatera literackiego lub własnej), list oficjalny, proste sprawozdanie (np. z wycieczki, z wydarzeń sportowych), opis postaci, przedmiotu, krajobrazu, ogłoszenie, zaproszenie, prosta notatka;
8) uczestnicząc w rozmowie, słucha z uwagą wypowiedzi innych, mówi na temat; prezentuje własne zdanie i uzasadnia je;
HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO
1. Refleksja nad sobą i otoczeniem społecznym. Uczeń:
1) wyjaśnia, w czym wyraża się odmienność i niepowtarzalność każdego człowieka;
2) podaje przykłady różnorodnych potrzeb człowieka oraz sposoby ich zaspokajania;
ETYKA
1. Poznawanie siebie, dostrzeganie cech indywidualnych własnych i najbliższych osób.
3. Człowiek jako osoba; godność człowieka.
6. Uczestnictwo w grupie, porozumiewanie się z innymi.
9. Uzasadnianie opinii, wydawanie sądów, kryteria ocen, między innymi w odniesieniu do zjawisk społecznych na poziomie małej grupy, społeczności szkolnej i społeczności lokalnej. zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:JĘZYK POLSKI
III. Tworzenie wypowiedzi.
1.Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) tworzy spójne teksty na tematy poruszane na zajęciach, związane z otaczającą rzeczywistością i poznanymi tekstami kultury;
5) tworzy wypowiedzi pisemne w następujących formach gatunkowych: opowiadanie z... więcej
SPOŁECZNE I EMOCJONALNE ASPEKTY UCZENIA SIĘ:
- empatia,
- umiejętności społeczne.
CELE Z ZAKRESU EDUKACJI GLOBALNEJ:
- rozumienie i docenianie podobieństw i różnic między ludźmi,
- kwestionowanie stereotypów związanych z innymi narodowościami,
- dyskusja i podejmowanie decyzji w zespole.
CELE OGÓLNOEDUKACYJNE:
- posługiwanie się językiem perswazji w debacie.
PORUSZANE ZAGADNIENIA:
- postrzeganie siebie, innych ludzi i świata,
- podobieństwa i różnice.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- pudełko z 10 przedmiotami – z poprzedniej lekcji,
- prezentacje w PowerPoincie przedstawiające pudełka ze szkół w Anglii, Polsce, Czechach i Ghanie.
CZAS: 45 minut.
WPROWADZENIE
Wyjaśnij dzieciom, że po tym jak stworzyły „szkołę w pudełku”, czeka ich kolejne zadanie. Polega ono na porównaniu ich pudełka z pudełkami stworzonymi przez dzieci z innych szkół. Zaznacz, że dzieci z innych szkół mogły włożyć tylko 5 przedmiotów, więc wy również wybierzecie tylko 5.
Obejrzyjcie filmiki oraz slajdy z prezentacji (w PowerPoincie), zamieszczone na stronie internetowej http://global-literacy.yolasite.com/ (w zakładkach na górze z nazwami krajów), przesłane przez szkoły w Anglii, Polsce i Czechach. Przedyskutujcie podobieństwa i różnice, które zauważycie podczas prezentacji filmików i slajdów. Spytaj dzieci, czy coś je zaskoczyło i dlaczego; czy w pudełkach z innych krajów zobaczyły to, czego się spodziewały? Porozmawiajcie o stereotypach związanych z danymi krajami. Spytaj dzieci, czy obejrzane filmiki zmieniły ich wyobrażenie o tych krajach. Zapytaj uczniów i uczennice, jaka będzie reakcja dzieci z innych krajów na ich pudełko i jego zawartość. Czy sądzą, że uczniowie i uczennice spodziewają się ujrzeć wybrane przedmioty? Wytłumacz dzieciom, że mają za zadanie przyjrzeć się ich pudełku i zdecydować się na 5 przedmiotów spośród 10 wcześniej wybranych. W małych grupach zdecydujcie, które 5 przedmiotów powinno pozostać w pudełku i dlaczego. Następnie każda z grup przedstawia na forum klasy swój wybór, w taki sposób aby przekonać pozostałe dzieci, by głosowały na te same przedmioty. Podejmijcie ostateczną decyzję, które 5 przedmiotów zostawicie w pudełku, a następnie dokończcie dekorowanie pudełka.
DALSZE POMYSŁY DO WYKORZYSTANIA PO ZAJĘCIACH:
- Rezultatami wspólnej pracy (zdjęciami pudełka i przedmiotów oraz ich opisami) możecie podzielić się z zaprzyjaźnioną szkołą z tego samego miasta lub z zagranicy. Zdjęcia i opisy możecie też zamieścić na szkolnej stronie internetowej.
- Rezultaty waszej pracy mogą również zostać zaprezentowane na apelu. Stwórzcie wystawę lub prezentację w PowerPoincie przedstawiającą wyniki ankiety (zagadnienie poruszane na lekcji pt. Moja „szkoła w pudełku” – część druga) i pudełko, tak by rodzice i odwiedzający szkołę mogli ją zobaczyć. Podpiszcie każdy z wybranych przez was przedmiotów, wymieniając w punktach powody waszej decyzji.
- Rozwińcie ten pomysł, tworząc pudełko regionu, a następnie pudełko kraju.