Odniesienie do podstawy programowej: JĘZYK POLSKI
III. Tworzenie wypowiedzi.
1.Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) tworzy spójne teksty na tematy poruszane na zajęciach, związane z otaczającą rzeczywistością i poznanymi tekstami kultury;
5) tworzy wypowiedzi pisemne w następujących formach gatunkowych: opowiadanie z dialogiem (twórcze i odtwórcze), pamiętnik i dziennik (pisane z perspektywy bohatera literackiego lub własnej), list oficjalny, proste sprawozdanie (np. z wycieczki, z wydarzeń sportowych), opis postaci, przedmiotu, krajobrazu, ogłoszenie, zaproszenie, prosta notatka;
8) uczestnicząc w rozmowie, słucha z uwagą wypowiedzi innych, mówi na temat; prezentuje własne zdanie i uzasadnia je;
HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO
1. Refleksja nad sobą i otoczeniem społecznym. Uczeń:
1) wyjaśnia, w czym wyraża się odmienność i niepowtarzalność każdego człowieka;
2) podaje przykłady różnorodnych potrzeb człowieka oraz sposoby ich zaspokajania;
ETYKA
1. Poznawanie siebie, dostrzeganie cech indywidualnych własnych i najbliższych osób.
3. Człowiek jako osoba; godność człowieka.
6. Uczestnictwo w grupie, porozumiewanie się z innymi.
9. Uzasadnianie opinii, wydawanie sądów, kryteria ocen, między innymi w odniesieniu do zjawisk społecznych na poziomie małej grupy, społeczności szkolnej i społeczności lokalnej. zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:JĘZYK POLSKI
III. Tworzenie wypowiedzi.
1.Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) tworzy spójne teksty na tematy poruszane na zajęciach, związane z otaczającą rzeczywistością i poznanymi tekstami kultury;
5) tworzy wypowiedzi pisemne w następujących formach gatunkowych: opowiadanie z... więcej
SPOŁECZNE I EMOCJONALNE ASPEKTY UCZENIA SIĘ:
- empatia,
- umiejętności społeczne.
CELE Z ZAKRESU EDUKACJI GLOBALNEJ:
- podważanie stereotypów dotyczących innych ludzi i miejsc, w których mieszkają,
- porównywanie swojego życia (w tym szkolonego) z życiem innych ludzi,
- napisanie listu do dzieci z Ghany.
CELE OGÓLNOEDUKACYJNE:
- ćwiczenie formy wypowiedzi, jaką jest nieformalny list.
PORUSZANE ZAGADNIENIA:
- wyobrażenia,
- stereotypy,
- podobieństwa i różnice.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- karta pracy "Ghańska szkoła w pudełku – lista przedmiotów",
- polityczna mapa świata (z zaznaczonymi granicami krajów),
- kartki papieru do pisania listów.
CZAS: 45 minut.
WPROWADZENIE
Nawiąż do pracy uczniów i uczennic z poprzednich lekcji i przygotowywania „szkoły w pudełku”. Zapytaj, jak wyobrażają sobie pudełko przygotowane przez ich kolegów i koleżanki z Ghany. W razie potrzeby wyjaśnij dzieciom, gdzie znajduje się Ghana, możesz pokazać ten kraj na mapie świata lub poprosić chętnych, aby postarali się go na niej odnaleźć. Podkreśl, że zgadując, warto pomyśleć co może być ważne dla uczniów i uczennic z Ghany jako sposób przedstawienia swojej szkoły. Zanotuj pomysły i sugestie dzieci na tablicy lub flipcharcie. Następnie zapytaj, czy w pudełku obrazującym szkołę w Ghanie znalazłyby się przedmioty podobne do tych w pudełku przedstawiającym ich szkołę, a jeśli tak, jakie? Co mogłoby różnić rówieśników z Polski i Ghany? Co mogłoby być im wspólne? Poproś, żeby dzieci uzasadniły swoje pomysły i na ich podstawie stwórzcie listę dziesięciu przedmiotów, które mogłyby się znaleźć w pudełku z Ghany.
GHAŃSKA SZKOŁA W PUDEŁKU
Pokaż dzieciom (najlepiej na projektorze multimedialnym) kartę pracy z przedmiotami umieszczonymi w ghańskiej „szkole w pudełku” (karta pracy zamieszczona na s. 38), pochodzącej z prezbiteriańskiej szkoły średniej w stolicy Ghany, Akrze. Przejrzyjcie wspólnie znajdujące się w pudełku przedmioty i odnieście się do wcześniejszych pomysłów i sugestii dzieci. Czy ktoś prawidłowo zgadł, co znajdywało się w pudełku z Ghany? Czy uczennice i uczniowie byli zaskoczeni zawartością ghańskiej „szkoły w pudełku”? Czy obejrzenie zawartości pudełka wpłynęło na postrzeganie przez dzieci ich ghańskich rówieśników i rówieśniczek? Jak dzieci wyobrażają sobie swoich rówieśników z Akry, biorąc pod uwagę przedmioty z pudełka?
Porównajcie przedmioty z Ghany z zawartością pudełka z Waszej szkoły, porozmawiajcie o tym, co w pudełkach jest zbieżnego, a co je różni.
LIST DO RÓWIEŚNIKÓW Z GHANY
Zapowiedz dzieciom, że ich zadaniem będzie napisanie listu do uczennicy lub ucznia z Ghany i podzielenie się z nimi swoimi spostrzeżeniami i refleksjami na temat życia (w tym życia szkolnego) w Ghanie. Warto opisać w liście, jakie przedmioty uczniowie i uczennice spodziewali się znaleźć w pudełku przedstawiającym szkołę w Ghanie i ich reakcje, kiedy zobaczyli zawartość pudełka. Czy byli zaskoczeni, czy też potwierdziły się ich oczekiwania i wyobrażenia? Zapytaj uczniów i uczennice, czego więcej chcieliby się dowiedzieć o życiu w Ghanie od ich rówieśników. Pytania te dzieci mogą także zawrzeć w liście.
PODSUMOWANIE NA FORUM KLASY
Poproś dzieci, aby przeczytały sobie nawzajem listy. W tym celu mogą wymienić się listami z osobą siedzącą obok nich lub powiesić listy na tablicy lub na ścianie, tak, aby inne dzieci mogły je przeczytać. Zapytaj chętne osoby o wrażenia po napisaniu listu i przeczytaniu listów innych dzieci.
DALSZE POMYSŁY DO WYKORZYSTANIA PO ZAJĘCIACH:
- Nawiążcie kontakt ze szkołą z Akry wspomnianą w tekście, we współpracy bądź z pomocą IGO. Przetłumaczcie listy na język angielski podczas lekcji angielskiego i prześlijcie je uczniom i uczennicom, którzy przygotowali ghańską „szkołę w pudełku”.
- Przeprowadź kolejną lekcję poświęconą Ghanie w oparciu o scenariusz pt. "Rozszyfrować Ghanę".