MATERIAŁY DODATKOWE

Globalni odkrywcy. Globalne współzależności.

Opis: Załącznik nr 7 "Kodeks w sprawie obrazów i wiadomości dotyczących krajów Południa". Materiały dodatkowe do scenariusza dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych poruszającego temat krajów Globalnego Południa i Globalnej Północy. Część publikacji "Postaw na rozwój. Zrównoważony!"

Autor/Autorka (autorzy/autorki): Karolina Baranowska, Anna Chomczyńska, Kamil Czepiel, Katarzyna Kępska, Gabriela Jarzębowska, Adam Kaczmarek, Ewa Kamińska-Bużałek, Ewelina Paprocka, Gosia Świderek, Anna Tomaniak



Obrazy to wszystkie komunikaty wizualne (zdjęcia, nagrania video, karykatury, obrazki, szkice itp.) Wiadomości to komunikaty pisane (artykuły, tytuły, podpisy pod zdjęciami, wypowiedzi, studia przypadków, opowieści itd.)
Wybór obrazów i wiadomości dokonywany będzie z zachowaniem najważniejszych zasad:
• szacunku dla godności ludzi, o których mowa,
• wiary w równość wszystkich ludzi,
• poszanowania dla potrzeby promowania uczciwości, solidarności i sprawiedliwości. Odpowiednio we wszystkich komunikatach i tam, gdzie to uzasadnione potrzebą pokazania realiów, pragniemy:
• dokonywać wyboru obrazów i wiadomości z zachowaniem wartości poszanowania równości, solidarności i sprawiedliwości,
• prawdziwie przedstawiać wszelkie obrazy i sytuacje zarówno w bezpośrednim, jak i w szerszym kontekście, dążąc do zwiększenia powszechnego zrozumienia realiów i złożoności procesu rozwoju,
• unikać obrazów i wiadomości mogących szerzyć stereotypy, wywoływać sensacje lub dyskryminować ludzi, sytuacje lub miejsca,
• wykorzystywać obrazy, wiadomości i badania jednostkowych przypadków z pełnym zrozumieniem, uczestnictwem i za zgodą zainteresowanych (lub ich rodziców czy opiekunów),
• zagwarantować, że osoby, których sytuację przedstawiamy, będą miały możliwość opowiedzenia o swojej historii osobiście,
• ustalić i zanotować, czy osoby te zgadzają się na ujawnienie ich personaliów i twarzy, oraz zawsze postępować zgodnie z ich życzeniem,
• działać zgodnie z najwyższymi standardami w zakresie praw człowieka i ochrony osób słabszych,
• działać zgodnie z najwyższymi standardami w zakresie praw dziecka zgodnie z zapisami Konwencji Praw Dziecka, ponieważ to właśnie dzieci są najczęściej przedstawiane.