Odniesienie do podstawy programowej: JĘZYK POLSKI
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.
1. Czytanie i słuchanie. Uczeń:
1) sprawnie czyta teksty głośno i cicho;
II. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela.
1. Wstępne rozpoznanie. Uczeń:
1) nazywa swoje reakcje czytelnicze (np. wrażenia, emocje);
2) konfrontuje sytuację bohaterów z własnymi doświadczeniami;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Mówienie i pisanie. Uczeń:
8) uczestnicząc w rozmowie, słucha z uwagą wypowiedzi innych, mówi na temat; prezentuje własne zdanie i uzasadnia je;
HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO
1. Refleksja nad sobą i otoczeniem społecznym. Uczeń:
1) wyjaśnia, w czym wyraża się odmienność i niepowtarzalność każdego człowieka;
2) podaje przykłady różnorodnych potrzeb człowieka oraz sposoby ich zaspokajania;
ETYKA
I. Kształtowanie refleksyjnej postawy wobec człowieka, jego natury, powinności moralnych oraz wobec różnych sytuacji życiowych.
IV. Dostrzeganie różnorodności postaw i zachowań ludzi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
3. Człowiek jako osoba; godność człowieka.
6. Uczestnictwo w grupie, porozumiewanie się z innymi.
9. Uzasadnianie opinii (…). zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:JĘZYK POLSKI
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.
1. Czytanie i słuchanie. Uczeń:
1) sprawnie czyta teksty głośno i cicho;
II. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela.
1. Wstępne... więcej
SPOŁECZNE I EMOCJONALNE ASPEKTY UCZENIA SIĘ:
- samoświadomość,
- radzenie sobie z emocjami,
- umiejętności społeczne.
CELE Z ZAKRESU EDUKACJI GLOBALNEJ:
- podważenie stereotypów związanych z Ghaną (i Afryką).
CELE OGÓLNOEDUKACYJNE:
- opisywanie zdjęć.
PORUSZANE ZAGADNIENIA:
- postrzeganie,
- podobieństwa i różnice,
- stereotypy.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- zdjęcia z Ghany,
- dwie obręcze,
- karta pracy "Etykietki do obręczy" - etykietki (zawieszki) na obręcze,
- karta pracy z instrukcjami dotyczącymi stworzenia podpisów do zdjęć: "Instrukcje dotyczące tworzenia podpisów do zdjęć" (trzy różne komplety instrukcji – jeden na grupę) oraz karta pracy: "Rozszyfrowujemy Ghanę – podpisy do zdjęć".
CZAS: 45 minut.
WPROWADZENIE
Ułóż zdjęcia pośrodku okręgu (na stole lub podłodze) lub rozdaj każdemu po zdjęciu. Powiedz dzieciom, że zdjęcia są wymieszane i potrzebujesz ich pomocy w uporządkowaniu ich. Poproś dzieci, by ułożyły zdjęcia na dwóch kupkach według następujących kryteriów: „szczęśliwy” i „smutny” (użyj do tego celu obręczy (np. hula hop) z etykietką. Poproś dzieci, by podały uzasadnienie, dlaczego dokonały takiego wyboru (istotne czynniki w ocenie zdjęć, można wziąć pod uwagę m.in. wyraz twarzy, atmosferę zdjęcia, kolory).
Następnie wymieszaj ponownie zdjęcia i poproś, by tym razem dzieci ułożyły je w dwóch grupach według następujących kryteriów: „praca” i „zabawa”. Ponownie poproś dzieci o uzasadnienie swych wyborów.
W trzeciej rundzie poproś dzieci, by ułożyły zdjęcia w dwóch grupach według następujących kryteriów: „rzeczy/sprawy, które rozumiem” i „rzeczy/sprawy, których nie rozumiem”. Jak powyżej, poproś dzieci o uzasadnienie swych wyborów.
ĆWICZENIE
Skupcie się na wynikach trzeciej rundy. Spisz pytania dotyczące zdjęć; wytłumacz dzieciom, że być może nie znajdziecie dziś odpowiedzi na wszystkie pytania, ale powinniście być w stanie odpowiedzieć na wszystkie pytania w ciągu kilku zajęć.
Zapytaj dzieci, czy sądzą, że zdjęcia były zrobione w tym samym miejscu. Dlaczego ich zdanie jest właśnie takie? Powiedz dzieciom, że wszystkie zdjęcia były zrobione w Ghanie, Afryce.
Podziel dzieci na grupy. Rozdaj każdej grupie po trzy zdjęcia i wytłumacz, że ich pierwsze zadanie polega na stworzeniu odpowiednich podpisów do zdjęć (słowo lub krótkie zdanie opisujące zdjęcie).
Następnie rozdaj każdej grupie kartę pracy z inną instrukcją dotyczącą podpisów, tak, by każda grupa pracowała nad podpisami dla innych grup odbiorców: a) agencji podróży, by zachęcić ludzi do wyjazdów na wakacje do Ghany, b) organizacji charytatywnej, by zachęcić ludzi do przekazywania pieniędzy na Ghanę, c) handlowców, by zachęcić ludzi do kupowania produktów z Ghany.
Jeżeli jest więcej grup w klasie, możesz rozdać te same instrukcje, ale upewnij się, że dzieci o tym nie wiedzą. Masz również do dyspozycji czystą kartę pracy, jeżeli chciałbyś/chciałabyś dodać swoją grupę odbiorców.
Po wykonaniu zadania, dzieci układają zdjęcia z podpisami na swoim stole, a następnie przechodzą od stolika do stolika, tak, by zapoznać się z wynikami pracy pozostałych grup.
Następnie dzieci mają za zadanie określić, dla jakiej grupy odbiorców zostały stworzone dane podpisy. Dzieci głosują poprzez umieszczenie różnokolorowych naklejek przy odpowiednich podpisach do zdjęć:
- ZIELONEJ, jeżeli uważają, że podpis jest skierowany do agencji podróży,
- CZERWONEJ, jeżeli uważają, ze podpis jest skierowany do organizacji charytatywnej,
- NIEBIESKIEJ, jeżeli uważają, że podpis jest skierowany do handlowców.
Podsumujcie wyniki „naklejkowego” głosowania. Zwróć uwagę dzieci na fakt, że wiele podpisów ma ten sam kolor naklejki, jednak niektóre mają inne. Zastanówcie się, dlaczego. Ujawnij grupy odbiorców, dla których dzieci stworzyły podpisy.
Zastanówcie się, jak nasza opinia zmienia się w zależności od podanej informacji, na przykład porównaj to, jak czujemy się zachęcani przez organizację charytatywną do przekazywania pieniędzy na Ghanę, a jak zachęcani przez agencję podróży do spędzenia wakacji w tym kraju.
Zapytaj dzieci, czy ta dyskusja zainspirowała je do myślenia i zrodziła w nich nowe idee i pytania. (Na przykład, czy dzieci sądziły, że ludzie wyjeżdżają na wakacje do Ghany? Czy dzieci wiedziały, że jedzenie, które spożywają, może pochodzić z Ghany?).
DALSZE POMYSŁY DO WYKORZYSTANIA PO ZAJĘCIACH:
- Poproś dzieci, by przeprowadziły badania dotyczące wakacji w Ghanie; dzieci mają do dyspozycji broszury podróżnicze i internet.
- Dzieci mają za zadanie dowiedzieć się więcej na temat tego, gdzie dokładnie ludzie spędzają wakacje w Ghanie i co tam robią.