Odniesienie do podstawy programowej: JĘZYK POLSKI
Cele kształcenia –wymagania ogólne
I. Uczeń rozwija sprawność (...) czytania głośnego i cichego,(...) rozwija umiejętność poszukiwania interesujących go wiadomości, a także ich porządkowania;
II. Uczeń poznaje teksty kultury odpowiednie dla stopnia rozwoju emocjonalnego i intelektualnego (...) uczy się je odbierać świadomie i refleksyjnie;
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.
1. Czytanie i słuchanie. Uczeń:
1) sprawnie czyta teksty głośno i cicho;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Mówienie i pisanie. Uczeń:
4) świadomie posługuje się różnymi formami językowymi oraz (w wypowiedzi ustnej) mimiką, gestykulacją, postawą ciała;
8) uczestnicząc w rozmowie, słucha z uwagą wypowiedzi innych, mówi na temat; prezentuje własne zdanie i uzasadnia je;
Zalecane warunki i sposób realizacji.
1) rozwijanie w uczniu ciekawości świata;
4) (…) kształtowanie postawy otwartości wobec innych kultur; zwiń
Odniesienie do podstawy programowej:JĘZYK POLSKI
Cele kształcenia –wymagania ogólne
I. Uczeń rozwija sprawność (...) czytania głośnego i cichego,(...) rozwija umiejętność poszukiwania interesujących go wiadomości, a także ich porządkowania;
II. Uczeń poznaje teksty kultury odpowiednie dla stopnia rozwoju... więcej
SPOŁECZNE I EMOCJONALNE ASPEKTY UCZENIA SIĘ:
- umiejętności społeczne.
CELE Z ZAKRESU EDUKACJI GLOBALNEJ:
- poznanie cyklu produkcji kakao,
- rozumienie, jak złożonym procesem jest obecnie produkcja żywności.
CELE OGÓLNOEDUKACYJNE:
- odtwarzanie sekwencji wydarzeń na podstawie zdjęć i tekstu,
- rozumienie następstwa zdarzeń,
- samodzielne wyszukiwanie i opracowywanie informacji,
- publiczne prezentowanie wyników własnej pracy.
PORUSZANE ZAGADNIENIA:
- współzależność,
- handel międzynarodowy.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- karta pracy "Produkcja kakao",
- sznurek, klamerki do wieszania bielizny,
- dostęp do Internetu.
CZAS: 45 minut.
WPROWADZENIE
Poproś uczniów i uczennice, żeby porozmawiali w parach o tym, skąd się bierze czekolada, a zwłaszcza kakao potrzebne do jej produkcji. Zapisz po prawej stronie tablicy hasło „Półka sklepowa w markecie”. Zapytaj klasę, gdzie była czekolada, zanim trafiła na półkę (np. była w samochodzie dostawczym, w hurtowni). Zachęć pary do zgłaszania pomysłów. Stwórzcie wspólnie listę wszystkich miejsc i osób zaangażowanych waszym zdaniem w proces produkcji w porządku chronologicznym. Pracujcie w ten sposób, aż dotrzecie do pierwszego producenta, czyli rolnika.
Policzcie wspólnie, ile osób znajduje się na stworzonej przez was liście. Sprawdź, czy nikogo nie brakuje. Następnie poproś uczniów i uczennice o zastanowienie się, jakie składniki ma czekolada. Jeśli nie pamiętacie, sprawdźcie na opakowaniu. Dopiszcie brakujące osoby, np. mleczarza, ponieważ w tabliczce czekolady jest mleko. Zapowiedz, że zajmiecie się podstawowym składnikiem czekolady – kakao – oraz produkcją tego przysmaku. Zapytaj uczniów i uczennice, czy jest coś, co chcieliby wiedzieć na temat ludzi zaangażowanych w produkcję czekolady. Zapisuj pomysły na tablicy.
SEKWENCJA ZDJĘĆ
Rozłóż w kole zdjęcia z karty pracy "Produkcja kakao". Możesz wykorzystać zdjęcia z opisami lub pociąć materiał tak, by uczniowie i uczennice dopasowali napisy do zdjęć w ramach dodatkowego zadania. Poproś ochotnika/ochotniczkę o wyznaczenie zdjęcia, które jego/jej zdaniem powinno być pierwsze w kolejności, czyli obrazuje, co się dzieje, zanim wyrośnie drzewo kakaowca. Następnie poproś nową osobę o znalezienie kolejnego zdjęcia i ułożenie go w porządku odzwierciedlającym proces produkcji kakao. Powtarzaj procedurę, aż wykorzystacie wszystkie zdjęcia. Uporządkowane zdjęcia powieś w widocznym dla wszystkich miejscu, np. na ścianie lub na specjalnym sznurku przewieszonym przez środek klasy. W tym przypadku przyczep zdjęcia do sznurka klamerkami, tak jak wiesza się pranie. Wymień na głos wszystkie etapy produkcji kakao. Policzcie wspólnie, ile ich jest. Dodaj, że w rzeczywistości proces produkcji czekolady jest jeszcze bardziej złożony, ponieważ w czekoladzie jest też dużo innych składników. Brak również zdjęć pokazujących dodawanie tych składników, czy też pakowania gotowych czekolad.
BADANIE I PREZENTACJA
Podziel uczniów i uczennice na kilkuosobowe grupy. Zapowiedz, że zadaniem grup będzie zbadanie, ile osób może być zaangażowanych w produkcję jednej tabliczki czekolady. Dodaj, że pierwszy krok – zbadanie procesu produkcji kakao – zrealizowaliście wspólnie. Wyniki swoich badań grupy mogą zaprezentować w dowolnej formie: prezentacji multimedialnej, piosenki, plakatu, referatu. Podkreśl, że ważne jest, żeby prezentacja opierała się na rzetelnych informacjach i faktach. Dzieci mogą przygotować prezentację w czasie kolejnej lekcji lub w ramach pracy domowej.
PODSUMOWANIE NA FORUM KLASY
Jeśli przygotowanie prezentacji było zadaniem domowym, dzieci mogą przedstawić prezentacje na kolejnej lekcji. Zachęć uczniów i uczennice do porównania informacji, celem sprawdzenia, jaka jest średnia liczba osób zaangażowanych w produkcję czekolady.
fot. CDEC - zdjęcia prezentujące kolejne etapy produkcji kakao